Trädgårdsmåstaren
Vi planerar en skogs- eller skuggplantering med barrväxter, funkia, murgröna m.m. Jag vill gärna ha någon lågväxande gran (max 2 meter) för att få lite höjd på planteringen. Några tips på sorter?

Men, min huvudfråga gäller en väldigt klen rhododendron som tycks ha glömts bort. Den hade några få grenar och ännu färre ljusgröna blad. Jag klippte ned den helt. Jag kunde inte riktigt se att det fanns något grönt friskt i de avklippta grenarna. Ska jag ändå göra ett försök att flytta den till våren, och hoppas på att ny jord och växtplats gör att den kommer igen? Till saken hör att den växer väldigt nära ett fläderträd, och jag är rädd att skada båda rotsystemen.
Gunilla T
Men så trevligt med en woodland rabatt - utbudet av växter är stort!

Betr. din Rhododendron så tycker jag att det är värt ett försök iaf. Den har väl tynat bort pga rotkonkurrens, fel jord och näringsbrist. Den bästa tiden att klippa Rhododendron är innan blomning, skälet är att de nya skotten bör hinna invintra i tid, slår den nya skott nu är risken större att de fryser. Rhododendron har ett grunt rotsystem och är lätta att flytta.

Antar att ni tänker göra en surjordsrabatt och då bör ni kolla noga att de växter ni planterar trivs i jord med lågt pH värde.

Det finns ett enormt utbud av barrväxter, både gran, tall, lärk, en och tuja som inte blir alltför stora men det måste ni också kontrollera noga för ett vanligt problem är att växterna växer sig för stora för snabbt. Pelarformade barrträd är jättevackra, kräver inte så mycket i bredd och lyfter rabatten.

Plantera inte för tätt - det ni ser framför ögonen vid plantering är inte hur det kommer att se ut om två år.
Trädgårdsmåstaren
Oj, tack för snabbt och bra svar. I dag växer redan murgröna, och funkia där - och mossa. Vill de ha samma jord som barrväxter och rhododendron? För att inte bara ha grönt tänkte jag kanske ha någon sippa och en näva som gillar skugga.
Gunilla T
Sippor och funkia går bra i surjord, hur det är med nävor vet jag inte faktiskt, kanske att de vill ha mera kalkrik jord. En hel del primulor går bra också..

Här kan du få lite tips om surjordsväxter;

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...101090&st=0
Trädgårdsmåstaren
Oj då, jag tittade till vår rhododendron i helgen, och visst sjutton kommer det små knoppar nu. Vad göra för att försöka förhindra att de fryser i vinter? Kan jag täcka med väv och granris efter att vi planterat om den, eller kan man möjligtvis övervintra den i kruka i källaren? Det finns ett mindre rum med litet fönster som inte är uppvärmt? Hoppas... sad.gif
Gunilla T
Ja men så roligt, då lever din Rhododendron.

Nej, ingen täckning eller förvaring inomhus. Det är alldeles naturligt för Rh. att vistas utomhus under vinter, inomhusvistelse är inte naturligt.

Jag skulle flytta plantan så snart som möjligt till den nya platsen för att den skall hinna rota sig innan tjälen kommer. Det viktigaste av allt är att vattna, vattna och vattna..

Den känsligaste tiden för Rh. är när tjälen ligger kvar och vårsolen börjar värma. Då kan den drabbas av tjältorka, solen värmer de gröna bladen och den vill börja växa men kan inte ta upp vatten pga tjälen i marken.

Du kan skydda den mot vårsolen men skuggväv eller något annat skynke, täck inte utan bara se till att solen inte ligger på.

Om de små skotten fryser tillbaka i vinter är det bara att göra om proceduren, klipp bort det som dött och hoppas på att rötterna överlevt.

Den kommer inte att blomma på flera år men du har en vacker och vintergrön växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon