Full version: Svampar här med!
Hannifer
Min hibiscus, som står i sovrummet har också fått svampar kring fötterna! ohmy.gif Jag är noga med att inte vattna för mycket, och låter jorden torka ut något mellan vattningarna.

Hur får man bort svamparna? Finns det något medel?
evaisa
De svampar som råkar komma i mina krukor brukar torka ihop och försvinna. Eller så rycker jag upp dom.

jag tror att de kan komma från jordpåsen. För svampsporerna kan väl inte blåsa in till mej högt uppe på sjunde våningen?
spacepingo
CITAT (Hannifer @ 24-08-2010, 14:03) *
... har också fått svampar kring fötterna! ...
Hur får man bort svamparna? Finns det något medel?

Hihi fotsvamp, finns medel på apoteket giggle.gif

Jag brukar ta bort det översta lagret jord och lägga dit ny när det dyker upp svampar, mossa och annat i krukorna.
Lokan
Dom små svamparna som kommer upp i blomkrukor skadar inte växterna! Om man inte gillar dom så är det bara att plocka bort dom! Själv tycker jag dom är ganska prydliga när dom står där par dagar... smile.gif
padde
Varför ska du ta bort dem? De hjälper till att bryta ner de organiska ämnena i jorden, så de blir mer lättillgängliga för växten. Alltså är de inte bara ofarliga för växten, de är NYTTIGA! Svampsporer finns överallt, hela tiden. Du har en massa på dina kläder just nu, exempelvis.

Det slutar aldrig att förvåna mig att folk ska ha kliniskt rent i krukor och rabatter och att första tanken är "döda!" eller "slit bort!".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon