Full version: orchideer utomhus
ninnisky
I början av sommaren hängde jag ut ett antal orchideer i ett träd. Det är miltonia, dendrobium och phalanopsis.
De ser ut att trivas utmärkt. Frågan är nu bara när det är dags att ta in dom. Har tänkt att vänta så länge som möjligt men hur kalla nätter tål dom?
KRT
Jag brukar aldrig hänga ut mina phalenopsisar, eftersom de gillar ljämn temperatur enligt mina böcker, men jag gissar att det är sorten som ska in först. Dendrobium har jag å andra sidan haft ute tills det varit 8-9 grader på natten, och en cymbidium stod ute tills det bara precis var frostfritt - men cymbidium är ju lite annorlunda på det sättet, de behöver svalare temperaturer och mer växlingar för att trivas.

Så, beroende på var du bor kan du nog ha dem ute ett tag till smile.gif

Att hänga ut dem i ett träd på sommaren är det bästa sättet att få dem att blomma, alla mina har fått nya stänglar och jag räknade till 7 stänglar på en (tror det är en cambria eller något liknande), och massor med lila blommor tummenupp.gif
ninnisky
Tack för svaret! Ska nog ta in phalanopsisarna snart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon