Bengalow
Nu kl 21 - den skall jag se!!! Faktiskt en av de bättre i hela genren.
Monica zon 1
Hmm, synd, jJag som älskar Engelska deckare men klockan börjar närma sig 10.

Någon som vet något om ev repriser?
Utgår från att den var sevärd.
Motti
Vi har tittat på de andra avsnitten och tittar även nu :)tittade bara in i reklampausen den serien är jättebra.
malcolm
Gillar Morse och Frost samt Sherlock Holmes om det är med Jeremy Brett i huvudrollen.
Bengalow
Dom är också bra, Malcolm, fast den som "fångat" mig mest var kommissarie Foyle, i "Foyles War". Sedan finns det ju också Langley, men är inte säker på den.
Av dom som går idag är nog Gently favorit...
Amerikanska deckare är bara blaha blaha...
fuchsian
Gillar skarpt på engelska deckare både i TV och i bokform. Elisabeth George ´s böcker brukar jag redan köpa innan de är översatta på svenska när vi tar en runda i London (tjänsteresor)
Jag är även svag på engelska "kostymhistorier", däri mitt modeintresse till gamla dockor.

En lite udda författare som jag gillar är Wilbur Smith, läst allt han skrivit. han är född i Afrika, är vit och kan sin historia och olika stammars ritualer och spänning, så det räcker. Om jag ser en ny bok i London. köper jag den, hinner inte vänta på översättning och origalsråket ger lite mer. Har mer favoriter, men läser sällan böcker av det okända och parapsykodeliska, helst ska det vara likt dessa ovannämnda böcker. ..Fuchian...
malcolm
Amerikanska deckare är bara skräp, man kan komma in mitt i avsnittet men ändå vara med i handlingen medan de engelska kräver en viss skärpa för att man skall vara med.
malcolm
Över huvud taget är engelsmännen suveräna på att skapa serier som är alldeles fantastiska, vem minns inte Hemliga armén, Herrskap och tjänstefolk, Arvingarna, Onedinlinjen etc
Motti
Ja Engelsmännen gör många bra serier kommer i håg bla "Helgonet" med Roger Moore och Toni Curtis,sen inte att förglömma filmatiseringarna på Charles Dickens romaner älskar dom rolleyes.gif Morden i Midsomer Miss Marpel Poirro mm.Sen har vi komedisidan !Svarte orm ,Ett herrans liv mm.jag tycker miljöerna ofta är tilltalande också med de små Cotteges stugorna och deras trädgårdar Herrgårdarna osv.
malcolm
Finns trots allt en del amerikanska serier/deckare som jag också minns med välbehag som tex. Ett fall för John Drake, Jagad, De fattiga och de rika, Rötter, Macahan´s, Nord och syd mfl. Dallas och Dynastin var dock rena skiten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon