Bärgodis
24-08-2010, 20:33
HJÄÄÄLP!
Gick och köpte en röda vinbärsbuske i våras. Planterade i stor kruka och haft den på balkongen. Såg att den växte och fick 3 miniklasar, ganska sent. Sen började löven trilla av. Skötte vattning under varma perioden så det kan inte varit felet. Såg visserligen ett par löv som såg ut som larv ätit på dem. Plockade bort och letade efter fler men inte.
Nu vet jag inte om jag ska ha kvar busken eller om jag kan göra något? Klippa ner den? Slänga? VAD????? HJÄÄÄLP!
ps sen har jag bara blommor och en jersminbuske som inte blivit angripna av ngt. JO, smultronplantorna var oxå knas med så de fick gå bort. Haft förut andra som var fina i ett par år och nu köpte jag nya och de var från samma ställe som bärbusken.... ds
Jättetacksam för svar!
RibesRubusVitis
24-08-2010, 23:23
Ge den ett år till, minst. Jag har två buskar med röda vinbär; på den ena ramlar bladen av när bären mognat. Den andra behåller vackra gröna löv hela hösten. Här är det nog olika sortegenskaper, för de får samma behandling (dvs nästan ingen alls) och står med två meters mellanrum.
På min gamla odlingslott var det likadant, fast ännu fler buskar. Ett par var av den bladfällande typen, men de andra inte. Förra året skaffade jag också vita vinbär, som ju bara är en albinoform av röda. Busken står i kruka och har kvar bladen även efter skörden.
Aqvakul
25-08-2010, 08:22
Jag har samma erfarenhet som RibesRubusVitis - numera bryr jag mig inte om bladfallet, även om det ser trist ut..
Hej
Orsak är vädret, för att växter offra sina blad när känna dom att vädret blir dåligt.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.