aanderss
finns de fler än jag här som är med i hemvärnet?
netha
Har varit Lotta ...det var i yngre år.
aanderss
CITAT (netha @ 24-08-2010, 22:41) *
Har varit Lotta ...det var i yngre år.

varför slutade du
netha
CITAT (aanderss @ 24-08-2010, 22:44) *
varför slutade du

Var när jag bildade familj och fick barn. smile.gif
aanderss
jaha de gör många
Motti
Jag har varit Armelotta i yngre år men så flyttade jag och hade inte tid längre,i 30 årsåldern blev jag unglottaledare i 8 år sen hoppade jag av på grund av tidsbrist.Min svärson är däremot med i hemvärnet nu mer.Det är väl tiden som inte räcker till för många och jag hade långa arbetsdagar dagar från 9-18 19 på kvällarna,men kul var det så länge det varade smile.gif
netha
Fotot är från "repövning" i Abisko
Motti
Den ärtsoppan måste smakat bra när du serverade en sådan söt tjej i uniform flirting.gif visst var det kul då man var med :)vet att vi träffades och orienterade en hel del med vår lottakårsledare bla.
RibesRubusVitis
Var med i flera år; det var skitdåligt hela tiden så jag slutade. En mycket märklig upplevelse. Jag var den klassiske hemvärnsgubben, som hunnit med tre repmånader plus en massa frivilligutbildning och varit krigsplacerad tills jag ramlade ur värnplikten vid 47. Dagen efter 47-årsdagen sökte jag in i hemvärnet och blev behandlad som barn på nytt! På första övningen fick jag och sex flickor i tre timmar lära oss att ta isär och sätta ihop en och samma kpist. Nästa vecka skulle vi få lära oss att ladda... Jag gick inte dit.
Problemet är att det är så stor spännvidd i utbildningsståndpunkt att alla av rena säkerhetsskäl måste köra samma jävla nybörjarkurs år ut och år in. Verksamheten blir inte attraktiv för den som redan har någon form av utbildning. Resultatet har blivit en massiv personalflykt.

Då jag gick med 1996 hade hemvärnet på papperet 100 000 man, men trots att det var långt efter det kalla kriget och murens fall planerades för en utbyggnad till 125 000 man. I stället flydde hälften inom tre år och numera är man nere i ungefär 30 000, inklusive musiker och s k avtalspersonal (lottor, bilkårister, hundförare, rödakorsare etc).

Även jag anser att ett territorialförsvar behövs, men dagens hemvärn är inte lösningen. Genom min blotta närvaro legitimerade jag en undermålig verksamhet; alltså har man ett moraliskt ansvar att utebli.
netha
CITAT (Motti @ 24-08-2010, 23:43) *
Den ärtsoppan måste smakat bra när du serverade en sådan söt tjej i uniform flirting.gif visst var det kul då man var med :)vet att vi träffades och orienterade en hel del med vår lottakårsledare bla.

Serverade aldrig någon ärtsoppa ... men däremot hade vi många jobbiga, svåra övningar ... t.ex att bära gamla gubbar uppför fjällen ... se hur snuset deras där de låg på båren ... rann i trea. sick.gif
Motti
giggle.gif snus men inte i sus och dus då !nja nog var det en del gubbar med tyckte man kallas de inte för gubbgerillan föresten naughty.gif
netha
CITAT (Motti @ 24-08-2010, 23:51) *
giggle.gif snus men inte i sus och dus då !nja nog var det en del gubbar med tyckte man kallas de inte för gubbgerillan föresten naughty.gif

Gubbgerillan fick bära mig också ... det var vid nästa övning ... då fick jag spela "sjuk" och bars och behandlades som en prinsessa. biggrin.gif
kerstin z5-6
numer hetr det insats styrkan , ja med
netha
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-08-2010, 23:55) *
numer hetr det insats styrkan , ja med

Är du med i den?
Motti
Jag blev också inkallad till civilförsvaret men hade då sonen på 1 år så jag fick skriva ett brev och blev frikallad,synd att det var just då för det hade kunnat vara kul att få utbildning och eventyellt göra nytta.
Monica M zon 4
Maken är med i FFK, frivilliga flygkåren. Själv är jag inte med. Ska bli hemlig motståndskvinna om det blir krig och smuggla flyktingar och hemliga meddelanden! tongue.gif
KRT
Var med som hundförare ett par år i början av 2000-talet, men efter att hunden fick avlivas tappade jag lusten att skaffa en ny hund och är numera inte alls med.
Har däremot alltid gillat att skjuta, så jag tog jägarexamen i stället, inte för att jag jagat så mycket men att övningsskjuta är kul smile.gif

Kan mycket väl tänka mig att gå med i någon frivilligorganisation igen, men när barnen blivit större och livet inte är fullt så fullspäckat från morrgon till sen kväll.
aanderss
CITAT (netha @ 24-08-2010, 23:39) *
Fotot är från "repövning" i Abisko

jag ser inget kort

jag är sjukvårdare
malcolm
Gjorde lumpen (signalist) i 10 månader i min förra ungdom och har varit på en repövning sedan dess, får räcka med det. Vill inte ha något vapen hemma heller för då skjuter jag väl grannens hund som skäller i tid och otid. rotfl.gif
aanderss
CITAT (malcolm @ 25-08-2010, 17:20) *
Gjorde lumpen (signalist) i 10 månader i min förra ungdom och har varit på en repövning sedan dess, får räcka med det. Vill inte ha något vapen hemma heller för då skjuter jag väl grannens hund som skäller i tid och otid. rotfl.gif

man får inte ha vapen hemma numera
Inga från Närke
Har varit med i hemvärnet som sjukvårdare i några år men slutatde p.g.a av att jag blev förbannad på övningarna som inte fungerade som jag tyckte i alla fall.
Fick ta hand om låtsassjuka och de var för det mesta fulla hemvärnsgubbar som inte kunde klara att gå med vapen m.m. och inte fanns det någon disiplin heller.
Var ju på olika utbildningar och sedan när man kom till sin egen hemort där man hörde hemma så fungerade inte det man hade lärt sig. Fick sitta ibland flera timmar sysslolös vid övningar m.m.
Var några som försökte skoja till det men det blev lite för allvarligt. De skulle hämta en skadad med den privatrekvirerade bilen och när de kom tillbaka hade med sig en bår med en jordhög på och meddelade att det var för sent att hämta någon skadad. Vårt befäl blev fly förbannad på dem så de fick åka hem. Men när nästa patient kom in så sa han inte ett ord för det var en person som var stupfull och hade skarpa skott till sitt vapen och var ute bland vanligt folk för han skulle försvara järnvägen. Då tände jag och därefter slutade jag ca 6 mån. efter.

Tyckte annars det var roligt att lära sig olika saker men när det sedan inte fungerade i verkligheten är det ju onödigt att lära sig.
Solstorm
För massa år sedan när hemvärnsgubbarna skulle lämna in sina vapen så var det ju många som vägrade att göra det, det var väldigt många som behöll sina vapen. Hur gick det med det? Såg man till att få in alla vapen eller finns det fortfarande kvar vapen som inte lämnats in?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon