Full version: Identifieringshjälp
carl i skåne
Hej

Vad heter den här växten och tror ni att den går att plantera i rabatten så att den överlever vintern här i skåne.

/
Carl
[attachment=54362:identifiering.jpg]
Gunilla T
Jag tror det är pärlhirs Pennisetum americanum namnsort Purple Majesty.

Den är tyvärr ettårig.
carl i skåne
Hej

Borde kanske skrivit att växten är cirka 1 meter hög samt att den redan har övervintrat två år i en källare.
Den blommar ej, liknar inte heller ett gräs utan mer kaktusliknande tunna blad utan taggar.

/Carl
KRT
Det är inte någon slags kopparstarr? För de brukar väl vara härdiga.

Ett tips är ju att åka till någon platnskola där de har masor med gräs och se om du hittar någon som liknar ditt gräs och kolla vad din sort heter. Alternativt ta med till någon som kan gräs och fråga.
Lite svårt att se på en bild utan blommor vad det är......

Annars kan du ju alltid testa att plantera ut den och se om den överlever - har du tur gör den det, annars är den inte härdig dunno.gif
Gunilla T
Nej, det är inte kopparstarr..jag tror ff att det är någon sorts hirs. Det kan ju vara så att den är flerårig men inte härdig hos oss.

Växtsättet och bladen påminner om storfryle men jag har ingen aning om den också förekommer som rödbladig.
KRT
CITAT (Gunilla T @ 26-08-2010, 10:50) *
Nej, det är inte kopparstarr..jag tror ff att det är någon sorts hirs. Det kan ju vara så att den är flerårig men inte härdig hos oss.

Växtsättet och bladen påminner om storfryle men jag har ingen aning om den också förekommer som rödbladig.

En snabb bild-googling senare; Inga bilder på rödblading Storfryle, däremot gulbladiga. Så troligen ingen storfryle.

Men jag har för mgi att jag tittade på ett liknande gärs på plantagen i höstas, kan dock inte komma ihå vad det hette...... Men det kan ju lika gärna vara något som inte är härdigt och därför säljs som ettåring.
Bassam
Hej

Jag tycker att den ser ut som (Starr Carex berggrenii ).

De gör täta tuvor och blir ca 10 cm hög. Övervintrar på samma ställ med rödbruna blad.

H_Bassam
Alexander-VG-zon3
bild på sidan ?

skulle hjälpa.

skulle dock tror att du har Phormium tenax 'Amazing Red' eller annan rödbladig Nyzeeländskt lin.
carl i skåne
Bingo santa.gif

Tack för hjälpen.

Tror ni att den klarar vintern nere i skåne ??

Funderar nu på att eventuellt plantera den i en ny rabatt delvis omgärdad av en bokhäck.
Den nya rabatten är på cirka 10 kvm och med en svag lutning.
Tror ni att den skulle passa tillsammans med en låg bambu, lite alunrot, jättedaggkåpor och några funkior.

/Carl
Alexander-VG-zon3
jag vet inte vad din sort tål, men visst finns det dom som odlar den i zon 1 och i Danmark och Norge på friland. jag själv har dock aldrig haft den på friland så jag kan inte ge så mycket mer info typ om den behöver skydd eller vad för jord och liknade.
Bassam
Hej

De kan klara bra i Skåne men det är bra om du tar dom inne under vinter tid.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon