Full version: Sniglar i växthuset
imjoh
Hjälp! Jag har fått stora äckliga sniglar i växthuset. Har letat runt hela huset men kan inte hitta någon stans de kan komma in, det är ju helt tätt runt, det enda är i så fall om de kan gå in genom takluckan när den är öppen, kan det vara möjligt? Dom äter ju på mina tomater och på plantorna, det är både tråkigt ock äckligt, vågar man lägga ut något snigelgift när man ska äta grönsakerna?
KRT
Vad är det för sniglar? Har de skal (snäckor) eller ej, hur stor är de, vilken färg?
De kan ha kommit in som ägg i jor eller under någon kruka, men om det är tätt och du plockar bort dem så BORDE de "ta slut" efter ett tag smile.gif
imjoh
Det är stora bruna utan snäcka ca 4 cm, inga skogssniglar.
KRT
CITAT (imjoh @ 25-08-2010, 19:02) *
Det är stora bruna utan snäcka ca 4 cm, inga skogssniglar.

Ser det ut som bruna skogssniglar (dvs likadana som de vanliga svarta men en annan färg bara)? I så fall är det troligen mördarsniglar du har...... Men samam sak gäller, de kan komma in som ägg eller under krukor, jordpåsar eller liknande. Är växthuset tätt tar de "slut" om du plockar tillräckligt länge. Ett tips kan vara ölfällor, speciellt i växthus där regnvatten inte späder ut ölet, borde det kunna fungera jättebra!

vips
Har haft samma problem de senaste veckorna, men nu tror jag jakten börjar ge utdelning, blev dock av med all paprika och ett par stora tomater innan jag upptäckte odjuren. Var mest lite mindre ljusare sniglar och ett par större mördare. De gömmer sig under krukorna på dagen, perfekt fuktig miljö för dem nu när växterna dricker allt mindre vatten i slutet av sommaren. Man får dra ner på bevattningen och sen jaga, jaga, jaga... smile.gif

/magnus
Louisen
Det går oxå utmärkt att lägga ut "snigelgift" - snigeleffekt tror jag det brukar heta, det är helt ofarligt för oss och går ut på att sniglarna äter det, få en falsk mättnadskänsla och kryper undan och svälter ihjäl. Lycka till smile.gif
CillaM
Det där att det skulle vara helt ofarligt för oss människor tror jag inte på alls, för vad jag vet så har inga människor varit några försöksdjur när det gäller snigelgift. Plocka är det enda som fungerar. Jag skulle aldrig lägga ut snigelgift, eller något annat gift för den delen i närheten av nåt som jag själv ska äta senare.
sqrulan
santa.gif
Anja Danmark
ølfælden lyder som en god idé til et drivhus - det burde kunne fange dem alle ret hurtigt, vil jeg tro!

Og hvis det er dræbersnegle, er det vigtigt at få fat i dem nu, hvor de skal til at lægge æg. Ellers har du mange til næste år, og så bliver de et stort problem...
Louisen
CITAT (CillaM @ 01-09-2010, 00:43) *
Det där att det skulle vara helt ofarligt för oss människor tror jag inte på alls, för vad jag vet så har inga människor varit några försöksdjur när det gäller snigelgift. Plocka är det enda som fungerar. Jag skulle aldrig lägga ut snigelgift, eller något annat gift för den delen i närheten av nåt som jag själv ska äta senare.

Snigel"gift" består alltså av järnsulfat, som man kan använda att gödsla med - även godkänt för kravodling. Det är alltså inte ett gift egentligen - det finns naturligt i naturen - men sniglarnas "innandöme" (hur nu en snigel ser ut inuti g.gif ) tål det inte. Jag skulle självklart inte äta själva pelletsen även om det oxå ska vara ofarligt (risk för hård mage dock rolleyes.gif ), men att ha det i samband med köksodling är ofarligt.

Vet du något som jag har missat om detta vill jag gärna veta! Vi bor nämligen i ett "svårt drabbat område" snigelmässigt och har inte en chans att plocka bort alla. Som ett exempel plockade jag&min man 500 sniglar på 15 minuter en kväll. Kvällen efter plockade vi 1000 på en kvart. Vi har 2000 m2 tomt så nu försöker vi hålla dem borta just från sallad, jordgubbar mm och snigelmedlet hjälper faktiskt till.
CillaM
CITAT (Louisen @ 01-09-2010, 19:37) *
Snigel"gift" består alltså av järnsulfat, som man kan använda att gödsla med - även godkänt för kravodling. Det är alltså inte ett gift egentligen - det finns naturligt i naturen - men sniglarnas "innandöme" (hur nu en snigel ser ut inuti g.gif ) tål det inte. Jag skulle självklart inte äta själva pelletsen även om det oxå ska vara ofarligt (risk för hård mage dock rolleyes.gif ), men att ha det i samband med köksodling är ofarligt.

Vet du något som jag har missat om detta vill jag gärna veta! Vi bor nämligen i ett "svårt drabbat område" snigelmässigt och har inte en chans att plocka bort alla. Som ett exempel plockade jag&min man 500 sniglar på 15 minuter en kväll. Kvällen efter plockade vi 1000 på en kvart. Vi har 2000 m2 tomt så nu försöker vi hålla dem borta just från sallad, jordgubbar mm och snigelmedlet hjälper faktiskt till.

Anledningen till att jag svarade inlägget är att inget namn på snigelgiftet nämndes och iom att flera 'importerar' snigelgift från utlandet, som är för bjudet i Sverige, så tyckte jag att det var lämpligt att säga stopp.

Själv har jag den spanska snigeln. Dock inte i de mängder som jag hade för 3 år sedan då jag plockade över 19.000 spanjacker på min mark. Handplockning då, med stekpincett, hink och sedan kokande vatten. Började tidigt, så fort de vaknat till liv. La ut snigelfällor i form av ogräsrens, melonskal osv. och varje morron var det bara att plocka. I år är det knappt 3.000 som jag kan räkna till.
Louisen
Ok, då känner jag mig lugn igen smile.gif
Mycket bra jobbat men plockandet, jag är imponerad!!! smile.gif
lotta65
Ett annat sätt att bekämpa sniglar är nematoder, garanterat giftfritt. Nematoder finns naturligt i jorden men när man nematodbehandlar mot t.ex sniglar så vattnar man ut flera miljoner nematoder på en gång. Efter en vattning så är det bara att äta grönsakerna som vanligt, bara att skölja med vanligt vatten. Nemaslug heter det man köper.
Lotta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon