KRT
Högg ved för ett tag sedan och när jag klöv en bit från ett gamalt körsbärsträd med murken mitt trillade det ut vad som såg ut att vara en "cell" från ett getingbo, men den var gjord av blad. Blev ganska förvånad men insåg att bina som flög omkring huvudet på mig (dock utan att stickas = snälla bin smile.gif) kanske hade med saken att göra, speciellt som jag såg att en bar på en bit blad......

Vad kan det vara som fanns i stubben och kan jag göra något för att kompensera stackaren som jag gjorde hemlös sad.gif
Gossen Ruda
"Stackaren" bygger snart nya celler någon annanstans men du eldar väl inte upp resten av trädbiten? Det kan finnas fles celler där. Det är alltså boceller av tapetserarbi du har hittat, släktet Megachile. Jag har sett ovanligt många såna bin i år.
KRT
Nix, jag eldar inte upp det - veden ligger i vedskjulet och torkar till nästa år...... Vad händer med cellerna, kläcks det nya bin i år eller övervintrar de till nästa år?

Det är iaf snälla bin, de bara surrade runt mig utan att göra något alls. Vill gärna ha fler sådana, de var mycket trevligare än getingarna som byggde bo inne i garaget, eller bålgetingen som försökte komma in i vardagsrummet smile.gif Kan man bygga "holkar" eller så till dem?Har för mig att jag har sett att man kan ta vass eller bamburör och butna ihop som "biholk" men kommer inte ihåg vilken sorts bin det var............
Gossen Ruda
Oftast, kanske alltid, är det bara en generation per år så larverna kläcks nästa år. Man kan hjälpa bin men även olika rovsteklar med att bjuda på håligheter. Hopbuntade ihåliga växtstänglar går bra men man kan även borra hål i stockar och lägga ut. Gärna på en solig plats, steklar gillar värme. Jag tror att det är bättre att göra hålen i sidan på stocken än i änden, där vill träet gärna spricka. Olika storlekar, från några mm upp till nästan centimetern går bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon