GuyS
Hej!

Finns det nån bland läsarna, som vet vad/vem som nästan förstör mina jordgubbsplantor och hur man kan bekämpa dessa ?

001.JPG

003.JPG Så här besvärliga ser några plantor ut.

002.JPG

Odlingen befinner sig mitt bland vildhallon och jag har hört, att skadedjur kan förflytta sig från dessa till jordgubbar. Kan det möjligen vara frågan om nåt sådant.

Mvh
Guy
Bassam
Hej
För att du får ska bra svar , du ska gå ut och titta på dom noga om de har ohyra och om du kan bilda ohyra eller om finns inte du kan titta under fläckar om finns någon vita tråder eller inte, jag menar om du kan beskriva situationen bra .

Obs

Om det finns ringar omkring fläckar eller inte.

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Nej ohyran kommer nog inte från hallona det där är inte hallonblomvivel/jordgubbsvivelskador. Efter en snabb titt i boken växtskydd i trädgård hittar jag en bild ganska lik din och det är en bild på hur det ser ut när någon av de lövbaggearter som går på jordgubbar har ställt till skada, det står att angreppen blir extra stora då det är en varm och torr sommar, i boken står det att de bekämpas som jordgubbsvivel = besprutning med pyretroid strax innan blomning.
GuyS
Hej igen!

Tack Åsa !

Då ska jag bespruta i vår och se hur det artar sig.
Borde kanske skaffa mej boken växtskydd i trädgård.

Guy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon