Full version: Vad simmade i poolen?
Peztis
I sommar har vi ibland sett en typ av insekt som simmat runt i poolen.
Den är svart, kroppen är kanske 7mm och det ser ut som att det andra benparet har som små paddlar som den simmar fram med.

Har ingen bild, tyvärr. Snabba rackare!

Men vad kan det vara?
Ingela i Segersberg
Kan det ha varit en Dykare (skalbagge)?
bergvallmo
[attachment=54380:dammkryp.jpg]

Dessa små filurer finns i min damm. Ser dem äta grodyngel på våren. Men jag vet ej vad de heter.
Gossen Ruda
CITAT (bergvallmo @ 25-08-2010, 21:44) *
[attachment=54380:dammkryp.jpg]

Dessa små filurer finns i min damm. Ser dem äta grodyngel på våren. Men jag vet ej vad de heter.

Det är ryggsimmare. Tillhör vattenskinnbaggarna. Är rovdjur som du sett. Undvik att ta i dem för de kan ge smärtsamma stick.

CITAT (Peztis @ 25-08-2010, 10:50) *
Den är svart, kroppen är kanske 7mm och det ser ut som att det andra benparet har som små paddlar som den simmar fram med.

Men vad kan det vara?

Släkt med simmarna hos bergvallmo men eftersom dessa troligen simmar med buken neråt kallas de buksimmare. Finns flera arter av båda simmarna.
bergvallmo
Ok, de kan vara bra att veta. Då ska jag inte ta upp och kela med dem smile.gif
sparvuggla
CITAT (Peztis @ 25-08-2010, 10:50) *

Men vad kan det vara?

En vanlig skräddare kallas även för vattenlöpare? Snabba rackare

http://ydrebo.se/naturbild/djur/skraddare/skraddare.html
Peztis
Nä, varken dykare eller buksimmare. Dessa två saknar "skovlar" på fötterna som de i poolen hade.
Gossen Ruda
Buksimmare och ryggsimmare håller till under vattenytan och simmar omkring. Sen finns det en del till under ytan som mest kryper. En art kallas vattenbi, sticket är smärtsammara än ett bistick. Sen finns det en del som håller till ovanpå ytan, skräddare t.ex. I skogsmark finns det även bäcklöpare som springer omkring på ytan av små bäckar.
Orkidétjuven
Klodyvel är ganska balla tongue.gif
bergvallmo
CITAT (Orkidétjuven @ 26-08-2010, 12:35) *
Klodyvel är ganska balla tongue.gif

Nä, tycker den såg läskig ut med skorpionklorna. Tror inte jag sett nån i min damm. Däremot har jag som små skalbaggar som simmar nedåt så fort man kommer i närheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon