Full version: chili,paprika... mm?
anna_carolina
de ska väl sättas ner i jorden nu eller????
Tesa
...ja de går så bra så.... för det är väl såklåda kan jag tänka tongue.gif tongue.gif
anna_carolina
va bra för nu har jag varit fram till konsum o köppt jord tongue.gif
Sylvia
Jag har sått mina chilisar också, det blev 12 olika sorter!
Hoppas du köpte såjord och inte blomjord, bara. Här kan du läsa mer om chili: Chili
anna_carolina
neeeeej jag köppte blomjord...va händer kommer dom inte upp???
Tesa
...de går så bra så... det me, blomjord alltså, jag har bara använt såjord i ett par år och innan dess så gick det då bra ändå... Grejen är väl att rotsystemet utvecklas bättre i såjord och så blir den inte så kompakt. Men jag tycker att dom stannar i utvecklingen för fort istället så numera så har jag vanlig blomjord i halva krukan och sen såjord uppepå... och det brukar bli så bra så... rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Det är dags det är dags och det är dags i8 Feb och mars med om man vill vänta :-)

Själv sår jag mina i vadsomfinnstillgängligt och det går bra vilket som. Såjorden skall visst vara näringsfattigare - och den är ofta mer infektera med flugägg (sciaramyggor) än andra jordar så jag använder inte såjord alls.
Jag blandar istället jorden med grus och sand och lecakulor(små) så blir den mkt trevlig!

Hälsar Ingrid
anna_carolina
okej va bra att de går me vanlig jord också!!!!
men jag ska köpa såjord och prova me de uppe på och också! smile.gif
anna_carolina
efter som jag inte har odlat chili förr skulle jag vilja veta hur jag ska ha dom stå ska jag ha dom ljust från början i ett fönster när jag satt ner fröna??? eller lite mörkare? ska dom ha mycke vatten o gödning???osv
/carolina
Tesa
huvudsaken är nog att så fort fröna har grott så måste dom ha mycket ljus för att inte bli bleka och rangliga. Innan dom grott så behöver dom ganska så varmt men ljus är väl inte så viktigt.
Sen brukar jag behandla dom som tomater ungefär....jag brukar nog inte ge nån extra gödning innan jag planterar ut i växthuset om jag bara planterat om dom i god jord och större krukor ett par gånger...och vatten får dom när dom behöver(dvs om jag kommer ihåg det rolleyes.gif )
Ingrid på Västkusten
Ljus -> gödning kör jag egentligen långt senare på säsongen först en dosis kväverikt såsom hönsgödsel vatten sedan siter jag och kikar på vad som händer resten av säsongen -> man måste hålla vakt för bladlössen lurar alltid nånstans!

Hälsar Ingrid
anna_carolina
tack för alla svar mvh c
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon