netha
Här i norr får vi betala 15 kr/kg
ninnisky
6.90 kostade den på ICA Maxi i Alingsås igår.
Piccante
fear.gif det var dyrt! Tror det har legat mellan 4:90 - 7:90kr.
Huggorm
CITAT (netha @ 25-08-2010, 17:25) *
Här i norr får vi betala 15 kr/kg

Men mandelpotatisen kanske är billigare i norr?
elleave
7.90 kostade den här på hemköp i söndags iaf smile.gif
malcolm
5:90 fast nu börjar det finnas "gammal" potatis att köpa igen.
andersen
Det är väl inte konstigt att det är olika priser var i landet man bor. Kan talom för er att snitt priset för en villa i stockholms omr ligger på 3 177 000 kr vad snittet är i norra Sverige det vet jag inte.
Huggorm
CITAT (andersen @ 25-08-2010, 18:01) *
Det är väl inte konstigt att det är olika priser var i landet man bor. Kan talom för er att snitt priset för en villa i stockholms omr ligger på 3 177 000 kr vad snittet är i norra Sverige det vet jag inte.

Dra bort en nolla från stockholmspriset, så hamnar du nog nära det norra snittpriset
Gossen Ruda
6,90 på Willys hemma i Göteborg, fast jag tar mina gratis i källaren. biggrin.gif
netha
CITAT (Huggorm @ 25-08-2010, 17:30) *
Men mandelpotatisen kanske är billigare i norr?

Vi får betala 40 kr för 2 kg mandelpotatis

CITAT (Huggorm @ 25-08-2010, 18:19) *
Dra bort en nolla från stockholmspriset, så hamnar du nog nära det norra snittpriset

För 317.000 får du knappast ens en liten stuga i skogen.
Villorna i stan går på ca 1,2 - 2 milj
Huggorm
CITAT (netha @ 25-08-2010, 18:46) *
Vi får betala 40 kr för 2 kg mandelpotatis
För 317.000 får du knappast ens en liten stuga i skogen.
Villorna i stan går på ca 1,2 - 2 milj

Här har du en villa med över ett hektar mark för 90.000kr:
http://www.hemnet.se/beskrivning/789436?r=3
Visserligen lite renovering, men motsvarande hus i Stockholm kräver mer än en nolla extra i priset wink.gif
Alba
CITAT (Huggorm @ 25-08-2010, 18:19) *

Jag har precis läst att snittpriset på en villa i Jämtland / Östersund är ca 2 miljoner.
Norrbotten - 1 miljon
Västernorrland - strax under 1 milj.

Du får inte ens en skaplig sommarstuga för 300.000:-

Genomsnittet för hela landet är 2 miljoner för villor.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 25-08-2010, 19:44) *
Här har du en villa med över ett hektar mark för 90.000kr:
http://www.hemnet.se/beskrivning/789436?r=3
Visserligen lite renovering, men motsvarande hus i Stockholm kräver mer än en nolla extra i priset wink.gif

Detta är långt utanför större tätort med avsaknad av såväl arbetstillfällen som diverse service. Det är i så fall mer rimligt att jämföra Stockholm med norrländka städer. Du kan hitta billiga stugor i Smålandsskogarna också för den delen.

Begreppet "norrländsk snittpris" saknar faktiskt relevans. Norrland är väldigt heterogent och representerar ca 2/3 av Sveriges yta. Snacka om att det skiljer sig åt mellan den nedlagda gruvbyn och bästa läget i universitetsstaden Umeå.
titti49zon6
Jag har köpt färskpotatis för 2:-/kg på COOP i Kalix,brukar betala ca 6:-/kg hos potatisodlaren
Meriona
Jag har inte en blek aning om vad det kostar, ska jag ha potatis så ska jag, jag kollar inte på priset, precis som med mjölk, inte kollar jag priset där?

Aqvakul
CITAT (Meriona @ 26-08-2010, 20:58) *
Jag har inte en blek aning om vad det kostar, ska jag ha potatis så ska jag, jag kollar inte på priset, precis som med mjölk, inte kollar jag priset där?

samma här... yes.gif
netha
CITAT (Meriona @ 26-08-2010, 20:58) *

Anledning till att jag började undra om priset, var att maken kom hem med 2 kg potatis och sa att de var dubbelt så dyrt att köpa på coop som hos vår leverantör från Tornedalen ... han tar 7,50 kr/kg.

Så klart köper väl jag också potatis oavsett vad det kostar ... vi äter mest mandelpotatis 20kr/kg jst nu, (men till sjömansgrytan krävdes rund) smile.gif
Meriona
Jag förstår, för potatis kan man inte leva utan. smile.gif
Mandelpotatis... jag är inte säker på att jag smakat faktiskt, nu skäms jag verkligen! shy.gif
netha
CITAT (Meriona @ 26-08-2010, 21:19) *
Jag förstår, för potatis kan man inte leva utan. smile.gif
Mandelpotatis... jag är inte säker på att jag smakat faktiskt, nu skäms jag verkligen! shy.gif

Mandelpotatis från norr måste upplevas .. smaken går inte att beskriva ... himmelskt god tycker jag ... mosa med stooor klick bregott ... det kan jag äta bara så, utan tillbehör. tummenupp.gif
men två av barnen tycker den är för "torr", de äter helst rund pot. smile.gif
Meriona
Jag lovar att köpa när jag ser i affären (och det är minsann inte alltid) och prova. Men potatis som skakat på lastbilsflak 120 mil kanske inte är samma sak. sad.gif
Biggan_
CITAT (netha @ 26-08-2010, 21:27) *
Mandelpotatis från norr måste upplevas .. smaken går inte att beskriva ... himmelskt god tycker jag ... mosa med stooor klick bregott ... det kan jag äta bara så, utan tillbehör. tummenupp.gif
men två av barnen tycker den är för "torr", de äter helst rund pot. smile.gif

Jag har inte smakat mandelpotatis, men hört att den skall vara god men svårkokt. Tydligen faller den lätt sönder.
Jag gillar mjölig potatis som suger upp såsen lite.
netha
CITAT (Biggan_ @ 26-08-2010, 21:30) *
Jag har inte smakat mandelpotatis, men hört att den skall vara god men svårkokt. Tydligen faller den lätt sönder.
Jag gillar mjölig potatis som suger upp såsen lite.

Beror på ... vissa sorter faller lätt sönder ... de vi köper nu är av god kvalitet, koktid ca 12 min.
Köpte en gång mandel som odlats i Haninge ... den var vit och inte god. thumbdown.gif
Biggan_
Mandelpotatis är inte så vanlig här nere. Finns nästan bara vid surströmmingstid.
netha
CITAT (Biggan_ @ 26-08-2010, 21:41) *
Mandelpotatis är inte så vanlig här nere. Finns nästan bara vid surströmmingstid.

Är nog för att vi vill behålla den för oss själv. tongue.gif
Snöflinga

Är det inte så att mandelpotatis odlas bäst i Norrland pga det myckna ljuset g.gif
Biggan_
CITAT (netha @ 26-08-2010, 21:42) *
Är nog för att vi vill behålla den för oss själv. tongue.gif

...fast norrlänningar har vi här, och det är väl dom som importerat surströmming och mandelpotatis till Skåne! smile.gif
netha
CITAT (Biggan_ @ 26-08-2010, 21:46) *
...fast norrlänningar har vi här, och det är väl dom som importerat surströmming och mandelpotatis till Skåne! smile.gif

Vi ska äta surströmming på lördag. smile.gif
Biggan_
CITAT (netha @ 26-08-2010, 21:47) *
Vi ska äta surströmming på lördag. smile.gif

Jag är inte ett dugg avundsjuk! biggrin.gif
netha
CITAT (Biggan_ @ 26-08-2010, 21:49) *
Jag är inte ett dugg avundsjuk! biggrin.gif

Säger du bara laugh.gif
Biggan_
CITAT (netha @ 26-08-2010, 21:50) *
Säger du bara laugh.gif

Nä du! För det första äter jag inte fisk, det är ju kattmat! För det andra äter jag inte mat som luktar illa eller är rutten!
Du får min portion också! yes.gif
netha
CITAT (Biggan_ @ 26-08-2010, 21:54) *
Nä du! För det första äter jag inte fisk, det är ju kattmat! För det andra äter jag inte mat som luktar illa eller är rutten!
Du får min portion också! yes.gif

Så snällt av dig! wub.gif
Biggan_
CITAT (netha @ 26-08-2010, 21:55) *
Så snällt av dig! wub.gif

kompiskram.gif
Pirum
Mandelpotatis går bra att odla även söderöver, jag har odlat både blå och "vanlig" gulvit mandel. Kanske blir smaken inte samma som norrlandsodlad, men god blir den iaf. Egenodlad Mandel spricker inte lika lätt inbillar jag mig, skalet är inte lika grovt och är dessutom ofta helare om man tar upp potäterna för hand.

Tycker priserna på potatis varierar mycket, visst, ibland är det lockvara, men även "standardpriset" kan skilja på 25kr/2kg (Coop) till 35kr/2kg (ICA) för likartade ekologiska potatisar här i Göteborgstrakten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon