Har ni några bra tips på vad man kan göra av nypon?
Aqvakul
25-08-2010, 18:53
Det har blivit populärt att mala ner det till nyponskalsmjöl att använda vid bakning, i filen eller i gröten. Det påstås verka antiinflammatoriskt och lindra ledvärk. Svensk trädgårds ordförande Åke Truedsson skriver i senaste numret av hemträdgården hur familjens tioåriga hund blivit märkbart bättre i lederna med två matskedar nyponskalsmjöl om dagen. Kommersiellt tycks det blivit lite av en succé. Risenta liksom lokala producenter säljer den färdiga produkten.
Åsa, mälardalen zon 2
25-08-2010, 18:58
Nyponsherry (mitt recept kan hittas i receptforumet)
CITAT (Aqvakul @ 25-08-2010, 19:53)

Det har blivit populärt att mala ner det till nyponskalsmjöl att använda vid bakning, i filen eller i gröten. Det påstås verka antiinflammatoriskt och lindra ledvärk. Svensk trädgårds ordförande Åke Truedsson skriver i senaste numret av hemträdgården hur familjens tioåriga hund blivit märkbart bättre i lederna med två matskedar nyponskalsmjöl om dagen. Kommersiellt tycks det blivit lite av en succé. Risenta liksom lokala producenter säljer den färdiga produkten.
Hur torkar man dem för att göra mjöl av dem?
Aqvakul
25-08-2010, 20:19
Är det tunnväggiga nypon så lufttorkar de om de läggs luftigt, annars får man använda svag ugnsvärme.
Bör sedan kunna malas i en matberedare eller i en mandelkvarn...
Annkina
26-08-2010, 06:56
Kan man plocka nypon som växer 25 m från järnvägen eller är där så besprutat så det är farligt?
All nypon jag hittar växer vid järnväg eller vanlig väg.

Vill göra nyponsoppa.
Överbölingen
02-09-2010, 22:14
Int har je ståndan att leta efter det.
Jag gör nyponbrännvin.
Fyll en tvåliters glasburk med rensade men hela nypon. Slå på Vodka till det blir fullt. Låt stå i rumstemp 8 max 10 dagar.Vänd då och då. Sila ifrån nyponen och filtrera i melittafilter. Filtrera sedan en gång i veckan tills det blir klart. Färgen är i början ljus gulbrun. Fyll på butelj. Du kan späda med mer vodka så att det blir två 75-or. Lagra ca 6 månader i rumstemperatur. Det antar en mörk bärnstensfärgad ton och är görgott. Vi kallar det bärnstensdricka.
Höll på att glömma nyponpickles eller syltade. Jag brukar hämta recept på Google. Suveränt till viltkött, ren och nöt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.