Full version: Koi- klarar den av...
Tesa
Funderar lite på att ha Koi i min damm (som är väldigt frusen just nu sad.gif jag vill ju greja..). Den är som jag beskrivit tidigare helt "naturell" utgrävd i ett gammalt dike. Det blir ett väldigt kraftigt flöde där när det regnar mycket och vid snösmältning och eftersom Koi är en typisk dammfisk så funderar jag på om den fixar det. Jag kan ordna så att det blir ganska lugnt "bakvatten" på i allafall ett ställe.
Svalu
Bäst resultat får du om du tar in koi över vintern-De bästa kandidaterna brukar flyta döda när våren kommer. De kräver mer än vad man tror och inte givet att de fungerar året om i damm.
Tesa
... det var ju roligt att få ett svar... tongue.gif
...men det var väl inte riktigt det jag funderade på...jag har nog tänkt ha dom inne över vintern iaf..... jag undrar mest om dom trivs om det blir strömt, för det blir det i min damm när det regnar....
Virgo
Det beror ju på vad du menar med strömt. Koi gillar lugna vatten, men om det blir lite strömt då och då så går det oxå bra om det finns lite ställen där det är lite lugnt.
Svalu
Karpen är en flodlevande fisk och är det ingen störtflod så lär den fixa det utan problem.
kerstin z5-6

visserligen en annan sort hr Koi är för blyg , men lite strömt har denna med -tom på vintern.
jag rek också att ta in dem över isperioden -ger bättre överlevnadstal smile.gif
Tesa
Ojojoj va mycke svar jag får plötsligt wub.gif

Det verkar som om det kan vara idé att prova iallafall.
Om jag har flera stycken så kan jag ju "offra" unsure.gif nån för att testa ute över vintern. Det finns ingen risk att dammen bottenfryser för det är ständigt ett litet flöde i den från ett källuppskott och dammen är rätt stor så det borde gå....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon