|
Hej! När tar jag in citrusarna? Jag bor i Stockholm och ännu har inte tempen krypit ner under 10 grader (13 som lägst).
Flaxss....på din sida står det att de ska ha nån frostnatt.... Avocadona, oliverna och fikonen...är det samma regler för dem?
Edit, Fikonen bär massor av frukt!
Alexander-VG-zon3
25-08-2010, 19:45
hmm inte ska de ha någon frostnatt  inte citrusarna, länk http://flaxss.webs.com/sktselrd.htmdock dom tåligaste arterna/sorterna tål någon lätt frostnatt men blommor, frukt och ny tillväxt kan frysa ihjäl. några få går även ha på friland som citrontörne (kanske ska skriva om den på min sida, har inte uppdaterat den på länge). men generellt sett tas alltså citrusarna in innan första frostnatten alltså när det börjar gå ner mot +5c +2c ska dom in. ibland om det är varma dagar kan dom tas ut igen. beror om man orkar bära dom ut och in. Avokadon tas in innan frosten. även om jag glömde en ute som klarade förvånansvärt mycket rejäl frost. så är det nog ändå säkrast att ta in den innan frosten då det inte behövs för avokado. Oliven kan gärna ha någon frostnatt, någon lätt frostnatt gör att den stimuleras till att blomma till våren (oliver korspollineras av vinden, så det behövs två st för frukt). dock frukten den ev har tål inte så mycket frost, dessa bör skördas och läggas in i saltlag. eller om frukterna inte är klara så tas den in innan frosten och låter frukterna mogna över vintern och sedan till nästa höst kan man ge den lite frost. oliven övervintrar du ljust (extraljus)inne i en temp på ca +1c +15c. har den inte fått kyla ute på hösten är det bäst att hålla en vintertemp på +1c +5c. har den fått kyla ute under hösten kan den ha det lite varmare på vintern men då är ljuset extra viktigt. Fikon hur mycket den tål beror på sort, dock de flesta sorter tål några frostnätter utan problem. och fikon ska helst också fälla löven ute. frukter som är gröna och omogna och inte större än en glaskula klarar frost och vinterkyla. resten brukar fällas. fikon övervintras under vintern mörkt och kallt men frostfritt (ca 0c +10c) eller i sval rusmtemp och extraljus. samma som för oliven alltså beroende om den fått höstkyla eller inte. vad roligt att den har fullt med frukt  mognar dom inte i år som gör dom det nästa år.
CITAT (flaxss @ 25-08-2010, 20:45)  hmm inte ska de ha någon frostnatt  inte citrusarna, länk http://flaxss.webs.com/sktselrd.htmdock dom tåligaste arterna/sorterna tål någon lätt frostnatt men blommor, frukt och ny tillväxt kan frysa ihjäl. några få går även ha på friland som citrontörne (kanske ska skriva om den på min sida, har inte uppdaterat den på länge). men generellt sett tas alltså citrusarna in innan första frostnatten alltså när det börjar gå ner mot +5c +2c ska dom in. ibland om det är varma dagar kan dom tas ut igen. beror om man orkar bära dom ut och in. Avokadon tas in innan frosten. även om jag glömde en ute som klarade förvånansvärt mycket rejäl frost. så är det nog ändå säkrast att ta in den innan frosten då det inte behövs för avokado. Oliven kan gärna ha någon frostnatt, någon lätt frostnatt gör att den stimuleras till att blomma till våren (oliver korspollineras av vinden, så det behövs två st för frukt). dock frukten den ev har tål inte så mycket frost, dessa bör skördas och läggas in i saltlag. eller om frukterna inte är klara så tas den in innan frosten och låter frukterna mogna över vintern och sedan till nästa höst kan man ge den lite frost. oliven övervintrar du ljust (extraljus)inne i en temp på ca +1c +15c. har den inte fått kyla ute på hösten är det bäst att hålla en vintertemp på +1c +5c. har den fått kyla ute under hösten kan den ha det lite varmare på vintern men då är ljuset extra viktigt. Fikon hur mycket den tål beror på sort, dock de flesta sorter tål några frostnätter utan problem. och fikon ska helst också fälla löven ute. frukter som är gröna och omogna och inte större än en glaskula klarar frost och vinterkyla. resten brukar fällas. fikon övervintras under vintern mörkt och kallt men frostfritt (ca 0c +10c) eller i sval rusmtemp och extraljus. samma som för oliven alltså beroende om den fått höstkyla eller inte. vad roligt att den har fullt med frukt  mognar dom inte i år som gör dom det nästa år. Vad skulle jag göra utan dig Jag måste läst fel...ändå tycker jag att jag verkligen luuuuusläser din sida om växter för den är otroligt bra och informativ!!! Okidoki...då låter jag dem stå ute några dagar till...så länge jag vågar.... Fikonen/frukterna är allt mellan en vindruva och ett plommon i storlek, dock inga mogna. Men jag läste någonstans att om man har rätt belysning och temp kunde man få frukt till jul...om man hade tur.... Tack Flaxss för dina råd och dåd!!
Alexander-VG-zon3
26-08-2010, 16:53
CITAT (Suz @ 25-08-2010, 23:29)  Vad skulle jag göra utan dig Jag måste läst fel...ändå tycker jag att jag verkligen luuuuusläser din sida om växter för den är otroligt bra och informativ!!! Okidoki...då låter jag dem stå ute några dagar till...så länge jag vågar.... Fikonen/frukterna är allt mellan en vindruva och ett plommon i storlek, dock inga mogna. Men jag läste någonstans att om man har rätt belysning och temp kunde man få frukt till jul...om man hade tur.... Tack Flaxss för dina råd och dåd!!  tack, glädjer mig att du gillar sidan jag bor ju i södra VG i zon 3-4 (svensk zon). här får vi första frostnatt i okt (ibland slutet av sept och ibland början av nov). så än är alla mina citrusar ute. i mitten av sept tar jag in dom tropiska citrusarna. och i okt-nov (beroende på hur kalla nätterna är) tas nästan alla citrusar in. dom härdigaste jag har, tas in någon gång i nov-dec. och då brukar jag ockås skydda dom dom första frostnätterna. Oliv och fikon tar jag in någon gång i nov-dec (beroende på hur vädret artar sig). så dina växter borde du kunna ha ute i en månad till minst. ja fikon frukterna avstannar under vintern om växten står kallt men frostfritt och mörkt, ska du ha mognad under vintern bör nog tempen ligga runt +15c +30c och extraljus. ska du ha alla mogna så får du nog behandla fikonet som med oliven. dvs att ett år inte utsätta den för frost och fokusera på frukterna. dom som är som plommon borde snart bli mogna. har du en sort som ger gröna frukter så ändrar dom ju inte färg.
CITAT (flaxss @ 26-08-2010, 17:53)  tack, glädjer mig att du gillar sidan jag bor ju i södra VG i zon 3-4 (svensk zon). här får vi första frostnatt i okt (ibland slutet av sept och ibland början av nov). så än är alla mina citrusar ute. i mitten av sept tar jag in dom tropiska citrusarna. och i okt-nov (beroende på hur kalla nätterna är) tas nästan alla citrusar in. dom härdigaste jag har, tas in någon gång i nov-dec. och då brukar jag ockås skydda dom dom första frostnätterna. Oliv och fikon tar jag in någon gång i nov-dec (beroende på hur vädret artar sig). så dina växter borde du kunna ha ute i en månad till minst. ja fikon frukterna avstannar under vintern om växten står kallt men frostfritt och mörkt, ska du ha mognad under vintern bör nog tempen ligga runt +15c +30c och extraljus. ska du ha alla mogna så får du nog behandla fikonet som med oliven. dvs att ett år inte utsätta den för frost och fokusera på frukterna. dom som är som plommon borde snart bli mogna. har du en sort som ger gröna frukter så ändrar dom ju inte färg. Återigen stort tack för att du alltid tar dig tid och svarar så utförligt!! En fråga till...jag tänkte ha mina citrusar inne i vinter men har ingen möjlighet att ha så kallt som de kräver (de andra växterna står i en bod för vinterförvaring men det är knökfullt där nu) Antar att även citrusarna då behöver lite extra ljus? Tänkte köpa någon form av fönsterlampor....har du någon erfarenhet av det? Kanske även tips på någon bra växtbelysning? Gärna en lampa som sagt och ej lysrör. Och du Linus, ha en jättetrevlig och härlig resa
Hej
Du behöver inte tänka på special lampa. H: BASSAN
Hej. Själv tar jag in mitt citronträd i huset, står vid fönstret och får mycket dagsljus men ingen extra belysning, har gjort så med gott resultat 5-6 år då jag inte har någon möjlighet till kallare förvaring. Förra året fick jag 12 stora fina citroner i år blev det inte mer än en del kart och 1 frukt.
Alexander-VG-zon3
29-08-2010, 20:10
CITAT (Suz @ 29-08-2010, 12:34)  Återigen stort tack för att du alltid tar dig tid och svarar så utförligt!! En fråga till...jag tänkte ha mina citrusar inne i vinter men har ingen möjlighet att ha så kallt som de kräver (de andra växterna står i en bod för vinterförvaring men det är knökfullt där nu) Antar att även citrusarna då behöver lite extra ljus? Tänkte köpa någon form av fönsterlampor....har du någon erfarenhet av det? Kanske även tips på någon bra växtbelysning? Gärna en lampa som sagt och ej lysrör. Och du Linus, ha en jättetrevlig och härlig resa  citrusar kräver inte kall vinter, dom får tillräckligt med svalka under sensommaren-hösten, sedan kan dom övervintra i rusmtemp och extra ljus, extraljus blir mer nödvändigt desto varmare dom står. alla mina övervintra inne i sval rumstemperatur och extra ljus (två st 36W lysrör). det borde funka med lågenergilampor. tack tack det har jag, fast snart bär det av till hemfärd  CITAT (imjoh @ 29-08-2010, 20:11)  Hej. Själv tar jag in mitt citronträd i huset, står vid fönstret och får mycket dagsljus men ingen extra belysning, har gjort så med gott resultat 5-6 år då jag inte har någon möjlighet till kallare förvaring. Förra året fick jag 12 stora fina citroner i år blev det inte mer än en del kart och 1 frukt. ja Citron, kalamondin, kumquat, apelsin (en del sorter är dock känsligare) är ganska tåliga när det gäller vintermörker. dessa jag skrev nu är dom som får minst ljus på vintern. däremot grapefrukt, limett, mandarin är väldigt mörker känsliga och mår dåligt under vår mörka vinter. vad roligt att du fick en sådan fin skörd på din citron
CITAT (flaxss @ 29-08-2010, 21:10)  tack tack det har jag, fast snart bär det av till hemfärd  Men Linus!!!! Vad gör du här?? Släpp Odla nu och bara njut av din semester!! *fast jag är jätteglad att du svarar oavsett när* Men jag kan vänta på svar tills du är hemma och i ordning igen! Hur som haver stort tack!!! Då vet jag vad jag ska köpa för lampor!!! Tycker iaf du borde släppa odla på semestern *blänger med mammablicken*
Alexander-VG-zon3
30-08-2010, 09:57
tack tack  men nu är jag hemma igen, det är ju kul att vara här. ja hoppas du hittar lampor som passar. jag ska ut idag och ta in mina tropiska citrusar, var +5,4c som lägst inatt. resten får stå ute längre.
CITAT (flaxss @ 30-08-2010, 10:57)  tack tack  men nu är jag hemma igen, det är ju kul att vara här. ja hoppas du hittar lampor som passar. jag ska ut idag och ta in mina tropiska citrusar, var +5,4c som lägst inatt. resten får stå ute längre. Och vi tycker det är jätteroligt när du är här! Ja mina åker också in i kväll för tempen var nere i knappa 7 grader i natt och jag vågar inte chansa längre!
Alexander-VG-zon3
30-08-2010, 14:58
CITAT (Suz @ 30-08-2010, 15:43)  Och vi tycker det är jätteroligt när du är här! Ja mina åker också in i kväll för tempen var nere i knappa 7 grader i natt och jag vågar inte chansa längre! vilka citrusar har du ? för dom har ju olika tålighet jag har bara tagit in Lime, men resten står än ute och kommer nog göra minst 1,5månad.
CITAT (flaxss @ 30-08-2010, 15:58)  vilka citrusar har du ?
för dom har ju olika tålighet
jag har bara tagit in Lime, men resten står än ute och kommer nog göra minst 1,5månad. Du det är en mycket bra fråga Jag satte kärnor från citron, grape, mandarin och apelsin men efter nåt år blandade jag ihop plantorna och några dog så.... Tror det är grape och citron kvar, kanske någon apelsin.... Totalt är det en 9 eller 10 jättefina växter. En av dem har jättelånga vassa taggar...är det citron? Minns att jag tog kort och la ut här, förra året tror jag, på någon av plantorna men seniliteten startar väldigt tidigt hos mig verkar det som
Hej
Det är bättre om man inte chansa så mycket.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
30-08-2010, 17:57
CITAT (Suz @ 30-08-2010, 16:09)  Du det är en mycket bra fråga Jag satte kärnor från citron, grape, mandarin och apelsin men efter nåt år blandade jag ihop plantorna och några dog så.... Tror det är grape och citron kvar, kanske någon apelsin.... Totalt är det en 9 eller 10 jättefina växter. En av dem har jättelånga vassa taggar...är det citron? Minns att jag tog kort och la ut här, förra året tror jag, på någon av plantorna men seniliteten startar väldigt tidigt hos mig verkar det som det kommer gå bra denna natten (om du inte får frost vill säga, blir det frost blir det sämre). men hålls det över +1c klara dom sig alla ute, dagarna är ju fortfarande varma. av dom du skrev upp är grapefrukten känsligast (fast jag kommer inte ta in min inatt och den kommer klarar sig). citron och apelsin är det inga problem med om det går ner till +1c +5c. Grape har stora vingar på sina blad (bladen ''före'' det stora bladet) inga tandade blad. medan citron har mindre korta och långa vingar och tandade blad. apelsin har små eller inga vingar och ganska fina och nätta blad som inte är tandade. mandarin har smala avlånga blad med en tydlig spets.
Jag brukar låta citron och lime stå ute så länge det går men täcker över hela plantorna med gamla påslakan om der är risk för ner mot frost under natten. Brukar ta in dom en solig dag till älgjakten, då reser vi bort så då är det ingen som kan vara "frostvakt", har funkat dom åren jag har haft träden. Jag undrar om ni beskär era citrusar, har varit inne på Flaxss sida, som är toppen, många gånger men blir tyvärr inte klokare av det, en del grenar är så långa och klena tror att det skulle vara bra att korta in dem men vågar inte.
Alexander-VG-zon3
31-08-2010, 10:14
CITAT (imjoh @ 31-08-2010, 09:43)  Jag undrar om ni beskär era citrusar, har varit inne på Flaxss sida, som är toppen, många gånger men blir tyvärr inte klokare av det, en del grenar är så långa och klena tror att det skulle vara bra att korta in dem men vågar inte. alla långa ettåriga vegetativa skott, klipps in till hälften (klipp strax ovanför en nod, bladknopp, bladpar). så gör jag med mina citrusar detta kan göras under våren eller under hösten.
CITAT (flaxss @ 30-08-2010, 18:57)  det kommer gå bra denna natten (om du inte får frost vill säga, blir det frost blir det sämre). men hålls det över +1c klara dom sig alla ute, dagarna är ju fortfarande varma.
av dom du skrev upp är grapefrukten känsligast (fast jag kommer inte ta in min inatt och den kommer klarar sig). citron och apelsin är det inga problem med om det går ner till +1c +5c.
Grape har stora vingar på sina blad (bladen ''före'' det stora bladet) inga tandade blad. medan citron har mindre korta och långa vingar och tandade blad. apelsin har små eller inga vingar och ganska fina och nätta blad som inte är tandade. mandarin har smala avlånga blad med en tydlig spets. Ska ut och studera dem enligt din kanonbra beskrivning! Och jag låter dem vara ute lite till. Linus, tack för att du alltid så glatt delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter!!  Edit, stavfel Edit igen, jag var ut och kollade men känner att tant Suz inte verkar få till det idag med att begripa så jag återkommer kanske (ska studera dina bilder på sidan först ordentligt) Men vilka är det som har stora taggar?
Alexander-VG-zon3
31-08-2010, 17:17
CITAT (Suz @ 31-08-2010, 15:22)  Ska ut och studera dem enligt din kanonbra beskrivning! Och jag låter dem vara ute lite till. Linus, tack för att du alltid så glatt delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter!! Edit, stavfel Edit igen, jag var ut och kollade men känner att tant Suz inte verkar få till det idag med att begripa så jag återkommer kanske (ska studera dina bilder på sidan först ordentligt) Men vilka är det som har stora taggar? hej hej, tack för dom fina orden citron brukar få stora taggar. dock även dom andra kan få taggar. sedan när man frösår så är det inte säkert att det blir samma som frukten man tog kärnorna ifrån. utan det kan gå tillbaka till någon av föräldrarna eller bli en ny variant eller bli samma som du tog kärnorna ifrån.
biodynamisk
31-08-2010, 19:02
Jag har en citronplanta som jag beställde från bakker, ca 15-20 cm. Jag skall ta in den i mitt inglasade uterum inför vintern. Det jag undrar är om jag skall plantera om den nu eller vänta till våren. Jag glömde nämligen av plantan och har inte planterat om den sedan jag fick den Dessutom låg den ganska länge på posten så den tappade en del blad men den verkar ha repat sig ganska bra trots allt
Alexander-VG-zon3
31-08-2010, 19:20
plantera om den till våren, ingen mening att störa rötterna nu när det snart är vinter.
vad roligt att den återhämtat sig och får nya blad, dom är stryktåliga.
Stevick
02-09-2010, 09:18
Vilka citrusar räknas som tropiska o vill in "nu"? Bor ju inte långt ifrån dig Linus, o fick lite smått panik =) Inte bättre av att jag ligger hemma o e sjuk...
Jag har ett gäng olika citroner från olika odlare, kumquat, kalamondin, limequat, romansk lime, lime, apelsin.
Om någon har ett fint grapefruktsträd till övers är det bara att hojta till!
Mina citrusar kommer att få bo i ett skjul med extra belysning och ha 10-15 grader under vintern, kan ev apelsin-karten (samma size som ett plommon nu) fortsätta växa o rent av mogna? Skall man gallra bland frukten om man får för många?
Vickan
Alexander-VG-zon3
02-09-2010, 11:27
hmm det kanske jag borde skriva på min sida också vilka som vill ha det varmare än andra. det kan ju inte vara lätt att veta vad som är vad, tur du frågade. här är några av dom vanligaste arter -
Citrus australis - Australiensisk oval lime - Subtropiskt klimat
Citrus australasica - Australiensk fingerlime - Subtropiskt klimat Citrus crassifolia - Meiwa Kumquat- Subtropiskt klimat Citrus hindsii - Hong Kong kumquat - Subtropiskt klimat
Citrus hystrix - Papeda - Tropiskt klimat
Citrus japonica - Oval kumquat - Subtropiskt klimat
Citrus reticulata - Småcitrus- Subtropiskt klimat Citrus maxima - Pompelmus - Tropiskt klimat
Citrus medica - Suckatcitron - Tropiskt klimat Citrus obovata - Fukushu kumquat - Subtropiskt klimat Citrus polyandra - Malaysia kumquat - Tropiskt klimat Citrus trifoliata - Citrontörne - Tempererat klimat
hybrider -
Citrus × amblycarpa - Nasnaran mandarin - Tropiskt klimat
Citrus × amara - Pomerans - Subtropiskt klimat Citrus × aurantiifolia - Key lime - Tropiskt klimat
Citrus × aurantium - Storcitrus - Subtropiskt klimatCitrus × bergamia - Bergamott - Subtropiskt klimat
Citrus × clementina - Clementin - Subtropiskt klimat Citrus x deliciosa - Medelhavsmandarin - Subtropiskt klimat
Citrus × floridana - Limequat - Både ock Citrus × ichangensis - Ichang papeda - Varmtempererat klimat/ Subtropiskt klimat
Citrus × junos - Yuzu citron - Varmtempererat klimat Citrus × jambhiri - Jambhiri - Subtropiskt klimatCitrus x nobilis - Tangor - Subtropiskt klimat Citrus x Kucle - Dominik's kucle - Både ock
Citrus × latifolia - Tahitilime - Tropiskt klimat Citrus × limetta - Limett - Subtropiskt klimat Citrus × limettioides - Sötlime - Subtropiskt klimat
Citrus × limon - Citron - Subtropiskt klimatCitrus x lumia - Päroncitron - Subtropiskt klimat
Citrus × macrophylla - Alemow - Både ock Citrus × meyeri - Meyercitron - Subtropiskt klimat Citrus × microcarpa - Kalamondin - Både ock Citrus × myrtifolia - Chinotto - Subtropiskt klimat Citrus × paradisi - Grapefrukt - Både ock
Citrus × reshni - Kleopatra mandarin - Subtropiskt klimat Citrus × sinensis- Apelsin - Både ock Citrus × tangerina - Tangerin - Subtropiskt klimat
Citrus × taitensis - Tahitiapelsin - Både ock Citrus × tangelo - Tangelo - Subtropiskt klimat
Citrus × unshiu - Satsuma - Subtropiskt klimat/ Varmtempererat klimatCitrus × volkameriana - Volkam citron - Både ock Citrus x pyriformis - Ponderosa citron - Subtropiskt klimat
Både ock - tål både varm vinter som svalare. Tropiskt klimat - då vill citrusen ha mellan +15c +20c på vintern och på sommaren +25c +35c. Subtropiskt klimat - då vill citrusen ha +5c +10c på vintern och på sommaren 25c +35c. Varmtempererat klimat - Har dom invintrat tål dom ett par nätter med frost, en del i rätt klimat tål neråt -10c -15c (beroende på art/sort), vill ha på vintern +1c +5c och på sommaren +25c +35c. Tempererat klimat - dessa tål väldigt mycket frost och ska gärna utsättas för lite frost på hösten-förvintern. en del går odla på friland här i sverige i zon 1-2(3). står den i kruka ska den ha runt 0c +3c på vintern. på sommaren +25c +35c. detta är alltså mer en snabbguide/finger visning. har man dom ute på hösten så dom får lite kyla då så kan alla övervintra i rusmtemp och extraljus (även om dom har det svalt är det bra med extraljus men kallare det är mindre viktigare och varmare det blir mer viktigare). dock även om man har dom ute så är det ju viktigt att ta in dom tropiska innan det blir för kallt. även om många tropiska citrusar tål tillfället ner till +1c (och kanske även lätt frost) så mår dom inte bra av det. andra som är subtropiska klarar också av tillfälliga frostnätter om dom har invintrat men frukt, blommor, knoppar och nytillväxt fryser ihjäl (beror på art/sort vad dom tål) men dessa är det bättre att hålla frostfritt åretrunt. CITAT (Stevick @ 02-09-2010, 10:18)  Jag har ett gäng olika citroner från olika odlare, kumquat, kalamondin, limequat, romansk lime, lime, apelsin.
Mina citrusar kommer att få bo i ett skjul med extra belysning och ha 10-15 grader under vintern, kan ev apelsin-karten (samma size som ett plommon nu) fortsätta växa o rent av mogna? Skall man gallra bland frukten om man får för många?
Vickan av dina kan du ta in Limequat, Lime. tidigt. resten tål att vara ute lite längre men alla måste du ta in innan frosten slår till. ev kan du också ta in apelsinen om den nu har frukt. dessa kommer fortsätta att mogna sakta under vintern om det är extraljus och inte alltför kallt, blir det för kallt kan den fälla frukten.
Stevick
02-09-2010, 11:38
Jag börjar med att säga varsågod då  Sedan säger jag tack för hjälpen =) , mina citrusar står i ett glasväxthus, är de lika känsliga då? hur kallt är för kallt i övervintringen ang tappa frukt eller inte?
Alexander-VG-zon3
02-09-2010, 11:58
glaset skyddar ju lite mot nattkylan och ger lite varmare på dagen. sedan skyddar det ju från regn och vind. du kan inte försöka hålla det frostfritt i växthuset ? så att några kan stanna kvar där ? det skulle dom nog må bra på.
annars om du har bra extraljus så kan det funka bra med skjulet också.
det beror ju på namnsort av arten, det finns av apelsiner som är tåligare än andra. en del är mer värmekärvande en del tål mer kyla. men risken finns om det blir för kallt att den kan fälla kart/frukter. att säga exakt temp går inte. man märker det efterhand. men en apelsin som har mycket frukt och blommor/kart och mycket ny tillväxt bör man nog inte ha under +5c +10c.
annars om du kan fixa extraljus inne i fönstret, så kan du ställa apelsinen, limen, limequat där. och resten i skjulet. med extraljus.
nu ska alla mina tropiska citrusar in för gott. då det ska bli några kalla nätter framöver med ner till +3c +2c. och ganska svalt på dagen.
Alexander-VG-zon3
02-09-2010, 13:49
CITAT (flaxss @ 02-09-2010, 12:27)  hmm det kanske jag borde skriva på min sida också vilka som vill ha det varmare än andra. nu är även den uppdaterad http://flaxss.webs.com/sktselrd.htm
CITAT (flaxss @ 31-08-2010, 20:20)  plantera om den till våren, ingen mening att störa rötterna nu när det snart är vinter. Skäms nästan för att ställa den här frågan men när jag lyfte in mina citrusar såg jag att en av dem fullkommligt växt ur sin kruka. Stackaren, jag har försummat dem så mycket det här året när jag varit borta i sommar. Nåväl, det är låååånga och mååånga rötter som letat sig ut i botten av krukan. Ska den stackaren få en ny kruka med jord eller ska den inte heller störas nu inför vintervilan? Om inte, kan det klara vintern så här? Ska jag gå efter känslan så ska den få ett nytt hem i en större kruka....
Alexander-VG-zon3
04-09-2010, 10:06
stör inte rötterna inför vintern, utan plantera om den till våren när ljuset och värmen återkommer.
den tål vintern bättre såhär än om den hade varit omplanterad.
CITAT (flaxss @ 04-09-2010, 11:06)  stör inte rötterna inför vintern, utan plantera om den till våren när ljuset och värmen återkommer.
den tål vintern bättre såhär än om den hade varit omplanterad. Tack Linus!! Då får stackaren vara som den är!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|