Jennyirene
25-08-2010, 19:47
Mina afrikas blå liljor har blivit jättefina och jag är så glad för dem. Ganska sen blomning blev det. Trodde först de hade frusit ihjäl för de råkade ut för en del frostnätter precis när jag fått dem men tydligen överlevde dem. Nu är frågan hur jag ska göra på vintern?? Räcker det att jag tar in krukorna i vårt isolerade men ej uppvärmda förråd och behöver de vatten under vintern?
Aqvakul
25-08-2010, 19:50
Om du bara har någa grader varmt så behöver de knappt vattnas alls...
Alexander-VG-zon3
25-08-2010, 21:03
bara det inte fryser så kan du ha dom där.
dock är det en städsegrön/vintergrön art vill den övervintra i en temp på +10c +15c och extra ljus och hållas mer fuktig, låt bara torka upp några dagar och sedan vattnas igen.
är det en art/sort som vissnar ner. ska den ha det torrt på vintern. och övervintras mörkt och kallt men frostfritt runt +5c +10c. men som aqvakul skrev har dom det kallt (vilken art som) ska dom hållas torrt.
så vet du vilken art/sort du har ?
GudrunS
25-08-2010, 21:35
Jag har övervintrat min agapantus ljust och svalt och fick inga blommor. Förra vintern fick den bo i jordkällaren i kolmörkret tillsammans med potatis och syltburkar och mina fuchsior. Och si, i år har den sex stycken stora intensivt blå bollar, så i vinter blir det jordkällaren igen (+4 till +10). Så här ser den ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.