|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
AndersKbg
14-09-2010, 12:23
CITAT (Anma @ 14-09-2010, 13:15)  Det borde inte behövas nej, inte heller för fotbollsmatcher. Betalas med våra skattepengar, alltså. Jag avskyr SD, men kan ändå tycka att de har rätt att ha sina torgmöten. Gå dit och bua, men det är allt. Bor man i en demokrati så bor man i en demokrati. Så länge de inte bryter mot lagar med sin politik så ska de ha lika rätt att säga vad de vill säg. Det har skett ett under idag. -Jag tycker som du.
Meriona
14-09-2010, 12:24
Jag tycker att det är ett hån att SD får kalla sig demokrater överhuvudtaget.
CITAT (AndersKbg @ 14-09-2010, 13:23)  Det har skett ett under idag. -Jag tycker som du. Inte ens du är helt omöjlig.
Huggorm
14-09-2010, 12:38
CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 13:24)  Jag tycker att det är ett hån att SD får kalla sig demokrater överhuvudtaget. Varför? Dom förespråkar ju demokrati? Dom försöker ju få makt genom att folk skall ge dom sin röst? Hade dom försökt ta makten genom statskupp hade saken varit en annan.
Meriona
14-09-2010, 12:39
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 13:38)  Varför? Dom förespråkar ju demokrati? Dom försöker ju få makt genom att folk skall ge dom sin röst? Hade dom försökt ta makten genom statskupp hade saken varit en annan. Jag tycker inte att de har en demokratisk människosyn helt enkelt.
Huggorm
14-09-2010, 12:41
CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 13:39)  Jag tycker inte att de har en demokratisk människosyn helt enkelt. Är det säker på att det verkligen är "demokratisk" du menar, och inte tex. "humanistisk"?
Meriona
14-09-2010, 12:45
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 13:41)  Är det säker på att det verkligen är "demokratisk" du menar, och inte tex. "humanistisk"? För mig går de orden lite hand i hand, må hända är det min egen tolkning. En släkting var en av de lokala pamparna i SD förut.  Som tur är så är h*n lite klokare nu.
andersen
14-09-2010, 12:55
Nu får ni ge er, SD är inte på något sätt demokratiska, och det är inte demokratiskt att det skall finnas rasister på våra gator och torg,helt klart så borde dom ur demokratiskt synvinkel förbjudas.
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 13:55)  Nu får ni ge er, SD är inte på något sätt demokratiska, och det är inte demokratiskt att det skall finnas rasister på våra gator och torg,helt klart så borde dom ur demokratiskt synvinkel förbjudas. Vi har yttrandefrihet i det här landet. Med det följer det onda med det goda. Så länge man inte bryter mot lagen ska man kunna säga vad man vill, även när man tillhör ett politiskt parti. Sen får man tycka vad man vill om det, och jag gillar det inte, men det är värt det priset för att värna om yttrandefriheten och demokratin.
AndersKbg
14-09-2010, 13:09
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 13:55)  Nu får ni ge er, SD är inte på något sätt demokratiska, och det är inte demokratiskt att det skall finnas rasister på våra gator och torg,helt klart så borde dom ur demokratiskt synvinkel förbjudas. Du har verkligen missuppfattat det hela. SD vill inte förinta någon, de vill strypa flödet av invandrare, inte enbart araber och andra mörka. De har receptet att minskar man utgifterna så blir det mer pengar över till oss. Om det är rätt eller fel är inte svårt att räkna ut, fråga vilken ekonom som helst om du vill. Vardagsekonomi kallas det. Sen om de går rätt väg eller ej, det är en värderingsfråga. Men att de skulle vara olagliga och förbjudas är verkligen att ta i. Det är såna som du som de tjänar röster på. Tig ihjäl dem istället.
andersen
14-09-2010, 13:10
CITAT (Anma @ 14-09-2010, 14:02)  Vi har yttrandefrihet i det här landet. Med det följer det onda med det goda. Så länge man inte bryter mot lagen ska man kunna säga vad man vill, även när man tillhör ett politiskt parti. Sen får man tycka vad man vill om det, och jag gillar det inte, men det är värt det priset för att värna om yttrandefriheten och demokratin. Fast det ser ut som om det är lättare att via ett politiskt parti föra fram rasistiska åsikter än att tex vara en tidning som skriver om samma sak,och det är märkligt, jag tycker att lagen om hets mot folkgrupp borde väga tungt, mot att ha rasister på gator och torg.
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 14:10)  Fast det ser ut som om det är lättare att via ett politiskt parti föra fram rasistiska åsikter än att tex vara en tidning som skriver om samma sak,och det är märkligt, jag tycker att lagen om hets mot folkgrupp borde väga tungt, mot att ha rasister på gator och torg. Nu har jag ingen aning om vad SD säger på sina torgmöten, och jag vill inte veta heller för antagligen kommer jag bli så förbannad att det ryker i öronen och det orkar jag inte med. Men min första tanke är att om man säger att man vill stoppa invandringen och att man ska skicka hem invandrarna som redan finns här har man sagt något totalt idiotiskt men inte något kriminellt.
Huggorm
14-09-2010, 13:30
CITAT (Anma @ 14-09-2010, 14:15)  Nu har jag ingen aning om vad SD säger på sina torgmöten, och jag vill inte veta heller för antagligen kommer jag bli så förbannad att det ryker i öronen och det orkar jag inte med. Men min första tanke är att om man säger att man vill stoppa invandringen och att man ska skicka hem invandrarna som redan finns här har man sagt något totalt idiotiskt men inte något kriminellt. Jag vet inte heller exakt vad de säger, men jag tror snarare de vill minska ner invandringsströmmen till en nivå där vi klarar av att ta emot dom och låta dom integreras. Nuvarande situation tycker ju inte ens Mona Sahlin är bra.
Själv vill jag kalla SD för ett missnöjespart. Och som sådant kommer det nog aldrig att bli särskilt stort. man är ju inte rasist om man kritiserar invandringen, men börjar man skylla allt på invandrarna så är man ute på djupt vatten. Särskilt om det är ett politiskt parti som gör det. SD är litet och kommer nog så att förbli. Men håller man sig inom lagens råmärken så får väl var o en bli salig på sin tro. Men när politiska möten urartar på något sätt känns det alltid lika olustigt.
Gunilla T
14-09-2010, 15:57
Om vi nu skall bygga vår framtida energiförsörjning på kärnkraft så är det väl rimligt att vi avslutar importen av uran från Namibia och börjar investera i uranbrytning i Sverige eller hur? http://webfinanser.com/nyheter/1679158/hal...alla-i-namibia/
Huggorm
14-09-2010, 16:10
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 16:57)  Om vi nu skall bygga vår framtida energiförsörjning på kärnkraft så är det väl rimligt att vi avslutar importen av uran från Namibia och börjar investera i uranbrytning i Sverige eller hur? http://webfinanser.com/nyheter/1679158/hal...alla-i-namibia/Äsch, dom behöver nog exportinkomsterna CITAT (gnon49 @ 14-09-2010, 16:43)  Själv vill jag kalla SD för ett missnöjespart. Och som sådant kommer det nog aldrig att bli särskilt stort. Ja, nog är det ett missnöjesparti alltid. Men det kan även bli stort, om man jämför med motsvarande nationalistiska partier i andra länder i Europa
Biggan_
14-09-2010, 16:52
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 16:57)  Om vi nu skall bygga vår framtida energiförsörjning på kärnkraft så är det väl rimligt att vi avslutar importen av uran från Namibia och börjar investera i uranbrytning i Sverige eller hur? http://webfinanser.com/nyheter/1679158/hal...alla-i-namibia/Ja, krasst sett så har vi ju överflöd på utförsäkrade som redan är sjuka, så varför inte? OBS! IRONI! Namibias arbetare skall väl inte riskera livet för att vi skall ha kärnkraft!
Gunilla T
14-09-2010, 16:56
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 17:10)  Äsch, dom behöver nog exportinkomsterna Jaa, säkert men Sverige behöver ju ta hem vinsterna också, vi har ju stora uranfyndigheter i Sverige, från Norrland ända ner till Skåne. Många står på kö nu för prospektering av uran sedan vi fick besluten om att förnya kärnkraftreaktorerna. Det blir nog snart fart på uranbrytningen även i Sverige. http://www.dn.se/ekonomi/manga-vill-soka-e...-uran-1.1167633
Huggorm
14-09-2010, 16:58
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 17:56)  Jaa, säkert men Sverige behöver ju ta hem vinsterna också, vi har ju stora uranfyndigheter i Sverige, från Norrland ända ner till Skåne. Många står på kö nu för prospektering av uran sedan vi fick besluten om att förnya kärnkraftreaktorerna. Det blir nog snart fart på uranbrytningen även i Sverige. http://www.dn.se/ekonomi/manga-vill-soka-e...-uran-1.1167633Vi skall inte ha för bråttom med det, för så länge det ligger kvar i jorden finns värdet kvar. Vem vet, kanske uran ökar i värde i framtiden?
Gunilla T
14-09-2010, 17:03
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 17:58)  Vi skall inte ha för bråttom med det, för så länge det ligger kvar i jorden finns värdet kvar. Vem vet, kanske uran ökar i värde i framtiden? Njaa, inte särskilt troligt då fyndigheterna är så stora som de är i Sverige. Marknaden söker ju vinster och det räcker ju med en kärnkraftsolycka så kan uranfyndigheterna vara värdelösa så det gäller att satsa och hämta hem vinsterna så snabbt som möjligt.
Huggorm
14-09-2010, 17:05
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 18:03)  Njaa, inte särskilt troligt då fyndigheterna är så stora som de är i Sverige. Marknaden söker ju vinster och det räcker ju med en kärnkraftsolycka så kan uranfyndigheterna vara värdelösa så det gäller att satsa och hämta hem vinsterna så snabbt som möjligt. Det där är kortsiktigt tänkande, på några hundra års sikt kommer de allra flesta mineraler vara värdefulla, och det gäller nog uran också
Gunilla T
14-09-2010, 17:10
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 18:05)  Det där är kortsiktigt tänkande, på några hundra års sikt kommer de allra flesta mineraler vara värdefulla, och det gäller nog uran också Men Huggorm då!....tror du de som kan göra sig en förmögenhet på uranbrytning idag har något som helst intresse av hur värdefull den kan vara om hundra år
andersen
14-09-2010, 17:14
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 17:56)  besluten om att förnya kärnkraftreaktorerna. Men Gunilla något sådant har väl inte beslutas? beslutet var väl att kärnkraften får leva vidare och att man får bedriva forskning om kärnkraft,eller har jag missat något?
Gunilla T
14-09-2010, 17:15
Här finns de stora fyndigheterna i Sverige; http://www.sgu.se/sgu/sv/geologi/uran.html
Meriona
14-09-2010, 17:23
CITAT (Anma @ 14-09-2010, 14:15)  Nu har jag ingen aning om vad SD säger på sina torgmöten, och jag vill inte veta heller för antagligen kommer jag bli så förbannad att det ryker i öronen och det orkar jag inte med. Men min första tanke är att om man säger att man vill stoppa invandringen och att man ska skicka hem invandrarna som redan finns här har man sagt något totalt idiotiskt men inte något kriminellt. När jag gick förbi så ondgjorde de sig över alla invandrare som begår brott och sitter och kostar pengar i våra fängelser. Sonen blev utkommenderad av skolan att lyssna för att de sedan skulle debattera om det, när han kommer hem får jag säkerligen höra mer elände som basunerades ut.
Gunilla T
14-09-2010, 17:23
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 18:14)  Men Gunilla något sådant har väl inte beslutas? beslutet var väl att kärnkraften får leva vidare och att man får bedriva forskning om kärnkraft,eller har jag missat något? Riksdagsbeslut 17 juni 2010 http://www.dn.se/nyheter/valet2010/riksdag...kraft-1.1123541
Huggorm
14-09-2010, 17:26
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 18:15)  Här finns de stora fyndigheterna i Sverige; http://www.sgu.se/sgu/sv/geologi/uran.htmlI min del av landet finns inget, så då är det bara att börja gräva
Jan Lindgren
14-09-2010, 17:30
Hej! Jag håller med Gunilla. Det är klart att vi i största möjliga mån ska bryta de ämnen vi behöver i Sverige. Det gäller inte bara uran utan alla metaller. Arbetsmiljön är urusel i många länder och det är vanligt att man struntar i den omgivande miljön. Uranet kommer troligen att vara värdfullt i ca 50 år till. Därefter kommer vi att använda avfallet i några hundra år. Får vi bara bygga tredje generationens reaktorer så torde säkerhetskraven vara uppfyllda. Det har aldrig hänt en olycka med vår typ av kärnkraftverk som påverkat omgivningen. Det som jag ser som riskabelt med våra svenska verk är att om en fulltankad jumbojet störtar på ett svenskt kärnkraftverk så kan det eventuellt ske en allvarlig olycka. Ett modernt verk klarar sig. MVH Jan Lindgren
CITAT (herkules @ 13-09-2010, 23:07)  demokrati stavas det. sen kan man ju tycka vad man vill om sd, gamla moderater mest hela bunten. Hur får du det där att gå ihop? Det är väl ändå inte moderaterna som tappar röster, varken till SD eller någon annan. Det är ju ett annat parti som gått spikrakt nedåt de senaste åren och som troligen kommer att göra sitt sämsta val någonsin. Sen är det ju lätt att se på vilka orter som SD är som starkast, det är ju tunga industriorter under omvandlig (där industrijobben har försvunnit eller håller på att försvinna och de mest lågutbildade får svårt att hävda sig)) där SD plockar sympatisörer bland missnöjda och besvikna, ärkekonservativa socialdemokrater. Nu tycker jag personligen inte om benämningen arbetarklass, tycker att det är helt förlegat som begrepp. Hur som helst, den typiske SD-väljaren är en lågutbildad yngre man ur det som många kallar arbetarklassen. Gita
andersen
14-09-2010, 17:33
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 18:23)  Ja där står det inte att det skall förnyas, något sådant beslut är inte taget, det står att kärnkraften får förnyas.
Gunilla T
14-09-2010, 17:42
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 18:33)  Ja där står det inte att det skall förnyas, något sådant beslut är inte taget, det står att kärnkraften får förnyas. Det står att kärnkraften får förnyas, en kursändring helt klart. Riksdagen kan knappast besluta om att det skall byggas nya reaktorer eftersom man lämnar det öppet till marknaden. CITAT (Gita @ 14-09-2010, 18:31)  Hur som helst, den typiske SD-väljaren är en lågutbildad yngre man ur det som många kallar arbetarklassen. Gita . Ja, så är det - det är människor som känner sig mest hotade som ger sin röst till SD.
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 18:42)  Det står att kärnkraften får förnyas, en kursändring helt klart. Riksdagen kan knappast besluta om att det skall byggas nya reaktorer eftersom man lämnar det öppet till marknaden.
.
Ja, så är det - det är människor som känner sig mest hotade som ger sin röst till SD. Kärnkraft med dagens teknik är ju ingen lyckad lösning, men det är möjligt att framtidens kärnkraft faktisk blir en bra lösning, därför är väl ställningstagandet "får förnyas" ganska vettigt. Nu togs ju det s.k tankeförbudet bort redan tidigare (rätta mig om jag har fel) men självklart skall vi bedriva forskning inom området kärnkraft. Gita
Huggorm
14-09-2010, 17:50
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 18:42)  Ja, så är det - det är människor som känner sig mest hotade som ger sin röst till SD. Dom utförsäkrade stackarna alltså?
Meriona
14-09-2010, 17:52
Det var då fasa massa pensiosar som stod och lyssnade idag på SD.
Red Top
14-09-2010, 18:53
Enligt en undersökning som Svenskt Näringsliv låtit göra, är det frustrerade mittenväljare som lägger sin röst på SD. Inte invandrarfientliga extremister. DN debattDen som är intresserad av själva undersökningsresultatet kan titta här: Sverigedemokraternas sympatisörer- sammanställning av undersökningarEn annan intressant målgrupp för SD är kristna, ja även muslimska, invandrare, som ogillar homosexuella och deras rätt att gifta sig.. SydsvenskanEdit: Lade till en länk
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 18:50)  Dom utförsäkrade stackarna alltså? Det är ju positivt att du insett att det faktiskt är synd om de utförsäkrade. Ett steg mot rätt riktning.
CITAT (Red Top @ 14-09-2010, 19:53)  Enligt en undersökning som Svenskt Näringsliv låtit göra, är det frustrerade mittenväljare som lägger sin röst på SD. Inte invandrarfientliga extremister. DN debattDen som är intresserad av själva undersökningsresultatet kan titta här: Sverigedemokraternas sympatisörer- sammanställning av undersökningarEn annan intressant målgrupp för SD är kristna, ja även muslimska, invandrare, som ogillar homosexuella och deras rätt att gifta sig.. SydsvenskanEdit: Lade till en länk Frustrerade mittenväljare, med andra ord socialdemokrater och centerpartister, visst, det är väl de partierna som tappat flest sympatisörer de senaste åren. Gita
Meriona
14-09-2010, 19:20
Nu har sonen som lyssnade på SD:s torgmöte kommit hem och meddelar att det var endast tre frågor som avhandlades. 1) Invandringen ska strypas/minskas 2) Invandrare svämmare över våra fängelser 3) Pensionärerna har det dåligt Man kan ju lista ut vilka som flörtas med! Undrar om de själva vet var de står i skol/barnomsorgsfrågan?  Nu är jag elak, men jag tycker inte att de har berättigande att kallas politiskt parti alls, liksom med Piratpartiet, vad är det för jönserier?
Huggorm
14-09-2010, 19:21
CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 20:20)  Nu har sonen som lyssnade på SD:s torgmöte kommit hem och meddelar att det var endast tre frågor som avhandlades. 1) Invandringen ska strypas/minskas 2) Invandrare svämmare över våra fängelser 3) Pensionärerna har det dåligt Man kan ju lista ut vilka som flörtas med! Undrar om de själva vet var de står i skol/barnomsorgsfrågan?  Nu är jag elak, men jag tycker inte att de har berättigande att kallas politiskt parti alls, liksom med Piratpartiet, vad är det för jönserier? Både ett enfrågeparti och ett missnöjesparti
Meriona
14-09-2010, 19:27
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 20:21)  Både ett enfrågeparti och ett missnöjesparti  De kanske rent av är missnöjda med sin enda fråga?
CITAT (Meriona @ 14-09-2010, 20:27)  De kanske rent av är missnöjda med sin enda fråga?  Så är det ju! Du har löst gåtan SD. Ärligt talat fattar jag inte hur 5% (enligt mätningar) kan rösta på ett så idiotiskt parti som SD. Men å andra sidan tycker nog en hel del människor det samma om de som röstar på det parti jag tänker rösta på. Det finns folk till allt.
Huggorm
14-09-2010, 19:57
CITAT (Anma @ 14-09-2010, 20:31)  Så är det ju! Du har löst gåtan SD.
Ärligt talat fattar jag inte hur 5% (enligt mätningar) kan rösta på ett så idiotiskt parti som SD. Men å andra sidan tycker nog en hel del människor det samma om de som röstar på det parti jag tänker rösta på. Det finns folk till allt. Anledningen till att de väljer SD är väll att de tror att partiet kan lösa problem som de ser i sin vardag. De fick sina bästa resultat i städer som Landskrona där det finns många invandrare. Så enkelt är det.
Aqvakul
14-09-2010, 20:12
CITAT (Aqvakul @ 14-09-2010, 21:12)  Ja jisses så det kan gå. Detta kanske får en och annan öppna ögonen. Kan man ju hoppas på åtminstone. Edit: Läste lite kommentarer nu. Det finns många med noll läsförståelse, eller så är de bara så lata så de inte orkar läsa slutet... Ja jisses igen.
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 20:57)  Anledningen till att de väljer SD är väll att de tror att partiet kan lösa problem som de ser i sin vardag. De fick sina bästa resultat i städer som Landskrona där det finns många invandrare. Så enkelt är det. Är det likadant i Södertälje, vår kanske allra invandratätaste stad. Gita
Huggorm
14-09-2010, 20:28
CITAT (Gita @ 14-09-2010, 21:24)  Är det likadant i Södertälje, vår kanske allra invandratätaste stad. Gita Nope, men där är över 50% invandrare, och de som inte trivs med det har väll flyttat
Aqvakul
14-09-2010, 20:29
CITAT (Gita @ 14-09-2010, 21:24)  Är det likadant i Södertälje, vår kanske allra invandratätaste stad. Gita Trodde annars att det var Malmö.. SD har allmänt ett starkt stöd i Skåne. SD har starkt stöd där det finns många marginaliserade människor. Invandrartäthet i sig är knappast avgörande..
Huggorm
14-09-2010, 20:33
CITAT (Aqvakul @ 14-09-2010, 21:29)  Trodde annars att det var Malmö.. SD har allmänt ett starkt stöd i Skåne. SD har starkt stöd där det finns många marginaliserade människor. Invandrartäthet i sig är knappast avgörande.. Efter en kontroll visar det sig att Malmö har 40% och Södertälje 42,7%, inte över 50% som jag skrev tidigare. För övrigt finns det väll inte speciellt många marginaliserade svenskar i Skåne som skulle kunna rösta på SD?
Aqvakul
14-09-2010, 20:35
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 21:33)  Efter en kontroll visar det sig att Malmö har 40% och Södertälje 42,7%, inte över 50% som jag skrev tidigare.
För övrigt finns det väll inte speciellt många marginaliserade svenskar i Skåne som skulle kunna rösta på SD? Jodå, marginaliserade i meningen arbetslösa, besvikna, uppgivna och utan framtidstro...
Huggorm
14-09-2010, 20:37
CITAT (Aqvakul @ 14-09-2010, 21:35)  Jodå, marginaliserade i meningen arbetslösa, besvikna, uppgivna och utan framtidstro... Knappast fler än i andra delar av landet. Öresundsregionen är ju förmodligen den del av landet där det finns mest lediga jobb. I Dalsland tex. borde läget vara betydligt värre, men där finns inte speciellt många SD-anhängare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|