Full version: Spikklubba?
KRT
Har en blå IKEA-kasse med tegelkross ståendes i ett hörn, har fått den av föräldrarna men inte hunnit lägga ut än, så den har nog stått där några månader minst! Upptäckte när jag gick förbi den att det har börjat växa i den och det ser ut som något annat än ogräs....
Den är ca 30 sm hög och har ganska stora blad, men det mest slående är att det kommer två frukter (tydligen har den blommat, men jag har missat det helt och vet inte alls vilken färg eller form de hade:)) stora som valnötter med en massa taggar på, Jag tänker naturligtvis spikklubba - kan det vara något annat?

Jag gillar lite udda saker så jag vill ju gärna spara den, men vågar jag dra upp/gräva upp den nu och plantera den i en riktig kruka, eller ska jag låta den stå kvar i säcken? Det finns ingen jord i säcken bara tegelkross blandat med lite sand, så den har uppenbarligen ganska anspråkslösa krav - riskerar jag att den dör om den hamnar i planteringsjord i stället?

Och till sist, kan man övervintra spikklubbor, eller drar man upp dem från frö/knöl varje år?
Eva 33c
Gissningsvis är det väl Datura stramonium, den "vanliga" spikklubban som slagit sig ner i din kasse. Det är en ettårig växt så spar fröerna och så nästa år. Jag har odlat den en säsong, en lilablommande variant, annars är den vit. Men blommorna hinner man knappast glädjas åt, de är otroligt kortvariga och enligt Virtuella floran är de bara utslagna på natten smile.gif Så det är kanske inte så underligt att du missat dem. Men frukterna gör ju växten dekorativ.
KRT
CITAT (Eva 33c @ 26-08-2010, 12:42) *
Gissningsvis är det väl Datura stramonium, den "vanliga" spikklubban som slagit sig ner i din kasse. Det är en ettårig växt så spar fröerna och så nästa år. Jag har odlat den en säsong, en lilablommande variant, annars är den vit. Men blommorna hinner man knappast glädjas åt, de är otroligt kortvariga och enligt Virtuella floran är de bara utslagna på natten smile.gif Så det är kanske inte så underligt att du missat dem. Men frukterna gör ju växten dekorativ.

Absolut, bladen och frukterna stämmer helt!!!

Börjar få en svag misstanke om att jag förväxlat spikklubba och änglatrumpet, när jag föreställde mig blommorna smile.gif Nåja, jag låter den stå där den är och sparar fröna att så till nästa år.
Kanske tom kan vara kul att inte veta vad den får för färg, har jag tur är det en lite udda sort!

När ska man så, förresten?
MrMurphy
Hej!

Jag vill bara kika in och inflika om att hos mig har dessa spikklubbor dykt upp både här och var, de sprider sig väldigt lätt. Spikklubban är vad jag förstått väldigt giftig så jag vill bara varna för det om det finns barn i huset. Detta "nötter" lockas till att plockas, iaf här så här jagas dessa plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon