Har en blå IKEA-kasse med tegelkross ståendes i ett hörn, har fått den av föräldrarna men inte hunnit lägga ut än, så den har nog stått där några månader minst! Upptäckte när jag gick förbi den att det har börjat växa i den och det ser ut som något annat än ogräs....
Den är ca 30 sm hög och har ganska stora blad, men det mest slående är att det kommer två frukter (tydligen har den blommat, men jag har missat det helt och vet inte alls vilken färg eller form de hade:)) stora som valnötter med en massa taggar på, Jag tänker naturligtvis spikklubba - kan det vara något annat?
Jag gillar lite udda saker så jag vill ju gärna spara den, men vågar jag dra upp/gräva upp den nu och plantera den i en riktig kruka, eller ska jag låta den stå kvar i säcken? Det finns ingen jord i säcken bara tegelkross blandat med lite sand, så den har uppenbarligen ganska anspråkslösa krav - riskerar jag att den dör om den hamnar i planteringsjord i stället?
Och till sist, kan man övervintra spikklubbor, eller drar man upp dem från frö/knöl varje år?