|
Har en planta i landet, som är över 2 m men kan det VERKLIGEN vara jordärtskocka??? Hur höga blir de egentligen
Mina är över 2 m. Har inte börjat blomma än.....
CITAT (Ally @ 26-08-2010, 11:03)  Mina är över 2 m. Har inte börjat blomma än..... Oj..... Det är riktigt stora växter då, hoppas på en bra skörd, så inte all kraft läggs på blomingen
Jultorpet
26-08-2010, 23:42
CITAT (KRT @ 26-08-2010, 11:17)  Oj..... Det är riktigt stora växter då, hoppas på en bra skörd, så inte all kraft läggs på blomingen  Är det blommor på gång då? Mina brukar aldrig hinna blomma.
Tulipanaros
27-08-2010, 07:55
Det beror på sort. Bianca brukar hinna blomma, andra brukar inte hinna. jordärtskocka bianca.jpg
krukan82
27-08-2010, 09:25
Mina är också en bit över två meter, de är ju släkt med solrosor, så stora kan de bli, har aldrig sett några blomma förut. Min svärfar och hans fru skär ner dem och menar att det inte påverkar knölarna.
Gossen Ruda
27-08-2010, 09:46
Brorsan försökte sig på jordärtskockor några gånger. En gång blev det nog för mycket gödning, den högsta blev 3,7 meter! Under jorden fanns det inte så mycket. Fö tycker jag inte att jordärtskockor är något att ha, smaklösa.
Bolltistel
27-08-2010, 10:53
Jag tycker det är bäst att skörda skockorna som en tidig vårprimör, så fort det går att gräva i jorden kan man ta upp dem. Då känns det som lite fest, i klass med att hitta de första nässlorna. Det är en mycket produktiv växt och vi äter bara några få knölar, så hos oss är detta mest en växt som får täcka fula hörn och konkurrera med ogräset.
Aqvakul
27-08-2010, 12:56
CITAT (Bolltistel @ 27-08-2010, 11:53)  Jag tycker det är bäst att skörda skockorna som en tidig vårprimör, så fort det går att gräva i jorden kan man ta upp dem. Då känns det som lite fest, i klass med att hitta de första nässlorna. Det är en mycket produktiv växt och vi äter bara några få knölar, så hos oss är detta mest en växt som får täcka fula hörn och konkurrera med ogräset. Instämmer!
Jultorpet
29-08-2010, 00:32
CITAT (Tulipanaros @ 27-08-2010, 08:55)  Det beror på sort. Bianca brukar hinna blomma, andra brukar inte hinna. Jo, jag vet att 'Bianca' ska vara den som hinner blomma. Mina är i alla fall köpta som 'Bianca' men det hinner ändå inte bli mer än någon enstaka blomma vissa år. Förra året blev det nog ingen tror jag. CITAT (Gossen Ruda @ 27-08-2010, 10:46)  Fö tycker jag inte att jordärtskockor är något att ha, smaklösa. Åhh! Hemgjord jordärtskockssoppa är en delikatess!
ingrids
29-08-2010, 08:16
Kan det vara så att de hinner blomma om man höstskördar? På hyrkolonin (zon 5) fanns skockor som höstskördades och de blommade som sjutton.
Åsa, mälardalen zon 2
29-08-2010, 08:31
Jordärtskockor är kortdagsväxter så de börjar blomma när dagarna blir kortare ofta hinner Bianca inte blomma längre norrut för när väl dagarna blir kortare så börjar det bli för kallt.
+Jag tror faktiskt att det finns olika sorter som säljs under namnet Bianca som kan blomma och de är olika villiga att blomma för en del verkarkunna få massor av blommor och andra får bara enstaka blommor, i äldre trädgårdsböcker nämns nämligen andra sorter som såna som kan blomma i sverige. Jag tror inte man kollat genetiskt ifall det är samma sort, man har ju bara börjat med fruktträd och där har man ju ofta upptäckt att sorterna är något helt annat ex. skoklosters grågylling har identisk genuppsättning med den ryska sorten Alexander, så någon gång har alltså någon i sverig gett trädet ett nytt namn.
Tulipanaros
29-08-2010, 13:36
Jag vårskördar och mina blommar för fullt just nu (Uppland).
Jisses, jag visste knappt att det fanns olika sroter Fick några knölar av en kollegas föräldrar (oklart sort), och jag måste ha flyttat med några när jag flyttade alla andra växter från odlingslotten till trädgården förra året när vi flyttade. MEN eftersom de aldrig blev mer än runt en meter där de växte innan kopplade jag först inte ihop de högväxta gula blommorna med knölarna  Men visst blommar den! Solroslika gula blommor, och många också, det jag funderar på är om växten lägger energi på blomningen och inte på att bilda knölar. Det är ju knölar jag vill ha  När ska man egentligen skörda jordärtskockor - vår eller höst, och smakar det likadant oavsett när man skördar. Kollegan varande för att de sprider sig som ogräs, och rekommenderade att man begränsar dem på något sätt - plasthink utan botten är enklast då, eller???
Tulipanaros
29-08-2010, 16:00
De blir godast om du vårskördar; dessutom är det ju på våren man saknar egna grönsaker som mest, tycker jag. Jag tror inte att blomningen på något sätt hämmar knölutvecklingen. Jag vet inte om plasthink utan botten skulle funka, men varför inte (många hinkar måste det dock bli; en per planta i alla fall...). Men det räcker gott att verkligen ta upp alla knölar när man skördar och lägga tillbaka bara enstaka knölar som utsäde. Det är inte svårt att ta upp allt, tycker jag; de ligger väl samlade. Ogräs blir de däremot om man ofrivilligt lämnar knölar i jorden...
Jultorpet
29-08-2010, 22:23
CITAT (ingrids @ 29-08-2010, 09:16)  Kan det vara så att de hinner blomma om man höstskördar? På hyrkolonin (zon 5) fanns skockor som höstskördades och de blommade som sjutton. Jag har bara skördat på hösten, nu är de inte rörda på snart två år och inte syns det till några knoppar än. CITAT (Tulipanaros @ 29-08-2010, 14:36)  Jag vårskördar och mina blommar för fullt just nu (Uppland). Bor också i Uppland, kanske ska prova att skörda i vår för att få blommor!?
Tulipanaros
30-08-2010, 07:22
CITAT (Jultorpet @ 29-08-2010, 23:23)  Bor också i Uppland, kanske ska prova att skörda i vår för att få blommor!? Nja; jag tror snarare att det är sorten det handlar om.
Jultorpet
01-09-2010, 21:41
CITAT (Tulipanaros @ 30-08-2010, 08:22)  Nja; jag tror snarare att det är sorten det handlar om. Ja, finns det någon som blommar tidigare än 'Bianca' då?
lena uppsala
01-09-2010, 21:54
Så vitt jag vet är det bara Bianca som blommar,det finns två sorter i sverige,efter vad jag läst.Mina Bianca är efter att ha gallrat hårt,ca 3,5 meter.De tar för mycket jord och näring i anspråk,vill bara ha någon enstaka att äta.Men många på vårt koloniområde har de som häckväxter.Praktiskt och snyggt.
Tulipanaros
02-09-2010, 08:17
CITAT (Jultorpet @ 01-09-2010, 22:41)  Ja, finns det någon som blommar tidigare än 'Bianca' då? Jag tror som Åsa att man inte har så bra genetisk koll på de sorter som sprids som Bianca; vissa blommar tidigare, andra senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|