Full version: Rosmarin
Ätlig trädgård
Förra àret försökte jag sà rosmarin, de kom upp, men blev inte större än nàgra cm pà höjden. Antagligen för att de stod tràngt och knappt fick ljus.
Sedan sàdde jag nàgra till i en ensam kruka, men de kom inte upp överhuvudtaget.
Sà i àr tänker jag be om ràd.
När ska jag sà dem för att de ska bli större än 3 cm? Hur vill de ha det? Har läst nàgot om att man ska ha dem i kylskàpet, men i sà fall vad är det man ska ha i kylskàpet och hur länge?
Om jag sàr dem inne nu, hinner de ta sig dà?
Jag kommer vägra att köpa en färdig planta, det tar bort hela nöjet tycker jag. Jag vill se hur det växer! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det tar LÅNG tid att ta fram hyfsat stora rosmarinplantor, tror inte en säsong räcker utan du får nog isåfall försöka övervintra plantorna.

Angående kylskåpet, rosmarinfrö kan behöva gå igenom en vinter för att gro (men ibland gror de även utan vinter), genom att ställa sådden i kylskåpet i 1-2 mån kan man lura fröna att det varit vinter.

Fast själv fattar jag inte vitsen med att fröså när det är så lätt att sticklingsföröka rosmarin och med sticklingar brukar man hinna få större plantor på en säsong än vad man får när man ska fröså.
Tesa
CITAT (Ätlig trädgård @ 26-01-2004, 14:16)
Jag vill se hur det växer!  :)

......sakta, sakta.... smile.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon