Kileane
Hejsan,

Här verkar finnas många experter på jordförbättring så jag hoppas någon vänlig själ har tid att fundera på min fråga smile.gif Det kommer att bli långt, så ursäkta på förhand!

Det är så att vi nyligen flyttat in i en lägenhet med en liten trädgård på baksidan, denna trädgård har nu varit försummad i över 6 år och är därför full med lupiner och andra skräpväxter... Vi vill återskapa den fina trädgård som min mormor en gång hade här, med lite ändringar förstås (enligt vårt eget tycke och smak!).

Ursprungligen var detta mager skogsmark (tallar och ris), och sen har jorden blivit hårt packad när huset byggdes för ca 20 år sedan. Mamma har berättat att när morfar skulle plantera buskar, fick han använda järnspett för att gräva ett hål... Jordförutsättningarna är alltså inte det bästa, och det märks också genom att allt som redan finns här växer långsamt, och förblir ganska småvuxet.

Det som vi vill åstadkomma, är en trädgård med övergång till skogen längst bort (huvudsakligen skogs- och surjordsväxter), och närmare huset plats för mera "vanliga" växter t.ex. rosor, diverse perenner och någonstans även en kryddträdgård.
Hittills har vi tagit bort alla lupinerna längst bort i trädgården (under tallarna), grävt bort den gamla jorden ner till ca 60 cm (där stötte vi på först sand, sedan tung lera) och fyllt på med vanlig matjord och kompost+surjord för rhododendron och liknande.

Mina frågor är alltså:
- Hur ska vi tänka i fortsättningen angående jordförbättringen? Ska vi blanda den befintliga (magra) jorden med något och i såfall vad? Eller är det bättre att gräva bort och fylla på med vanlig matjord? Vad ska vi då gödsla med i fortsättningen?

-Blir det bra att fylla på med tallbarr och surjordskompost i rhodo- och barrväxtsrabatten eller behövs det inte?

- Är det möjligt att ha perenner som t.ex. malva och andra "vanliga" trädgårdsväxter (får dessa av mina föräldrar...) i en rabatt nära tallar? Hur ska vi gödsla då så det inte blir för surt?

Avslutar med att bifoga en bild på hur det ser ut nu smile.gif Många frågor jag vet, men vi är nybörjare på området...!
[attachment=54385:Sommarpr...040_copy.jpg]
EKLO
Kompostjord, kogödsel på säck går väl alldeles utmärkt att vända ner i jorden för att öka mullhalten. jag funderar (av bilden) på om det inte är väldigt skuggigt? Kanske växer det lite långsamt också pga av det?

Själv har jag en naturtomt och har lagt många timmar varje år på att spetta/gräva upp nya små land. jag odlar mest grönsaker och sommarblommor, och bor dessutom nära havet så att jag kan samla och kompostera tång, och hämtar också komockor i hagar i närheten. Men spettningen handlar för mig framför allt om att det är så förbaskat mycket små och större stenar i jorden - jag odlar inte i barrskog som ni, men kan inte tänka annat än att komposter och "ko på påse" bör göra susen! Samt kanske att såga ner några trän för att öka soltimmarantalet?
Kileane
Oj tack för ditt svar, jag trodde ingen skulle orka läsa allt smile.gif

Jo du har rätt i att det är ganska skuggigt - trädgården ligger mot nordväst och tallskogen skymmer ju lite. Fast vi får nog inte fälla fler träd här, en hel del togs bort redan förra året så... Dessutom tycker vi att den stora maffiga tallen är ganska fin, trots att den skuggar, fäller blad och stjäl näring! Lite knepiga odlingsförhållanden med andra ord.

Det var ganska arbetsdrygt att gräva bort all gammal jord och sen fylla på med ny matjord, så det låter ju onekligen smidigt att bara vända ner kompost och kogödsel när vi ska göra nya rabatter - det borde jag få tag på näst intill gratis dessutom.

Jag känner igen det där med stenar i jorden också...det är näst intill hopplöst att gräva här! Känner mig osäker på vad som blir bäst att göra framför allt när det gäller gödsel - den enda trädgård jag har erfarenhet av har radikalt annorlunda förutsättningar (väldigt stor, söderläge, gammal havsbotten/åkermark).

Det blir väl att skaffa ett lass med välbrunnen gödsel till våren då smile.gif Det är ju tillåtet att prova sig fram antar jag!
Taraxacum
Tycker det låter som om du har mycket bra tankar själ. Rhododendron under tallarna tror jag blir jättefint och då har du nära till jordförbättringsämnen i skogen. Malva är ena tåliga rackare (åtminstone hos mig). Kryddor vill som sagt gärna ha det varmt och soligt. Och testa, det måste man göra. Ibland lyckas det!
Bassam
Hej

Man kan beskära eller ta bort grenar som gör skugga .

Obs

Du kan lägga bara kompost eller naturliga gödsel över jorden under våren,

H: BASSAN
Kileane
Jag hoppas verkligen rhododendron skulle trivas här - vi har provplanterat en liten Hellikki-planta och om den trivs så ska det bli fler! Tänkte samla upp tallbarren som ramlar ner och bre ut dem i rabatten, det blir väl bra? Vi bor kanske lite på gränsen för många växter (men jag testar ändå!) eftersom läget är nordväst och vi är mittemellan zon 3 och 4 i Finland - vet inte vad det motsvaras av i Sverige men det är långt norrut i allafall.

Så roligt att höra om Malvan - pappa har lovat mig flera plantor som de inte har plats för i sin trädgård, de ska växa i rabatten till vänster på fotot är det tänkt!

Kryddlandet blir nog en utmaning misstänker jag smile.gif Men å andra sidan har det alltid gått bra att odla i krukor...så min uppfattning är att många kryddväxter inte alls är så känsliga som alla säger! Min citronmeliss övervintrade t.o.m förra året, trots att det inte ska vara möjligt på dessa breddgrader...

Ang. träden så kan vi inte kapa och beskära hur som helst, för skogen är gemensam tomt för husbolaget. Så träden (och deras grenar) måste stå kvar, men däremot är grannarna på samma linje som oss så alla nya skott av tallar, björkar och sly kapar vi obönhörligen av!

Sen har jag läst en del om gröngödsling och marktäckning och det är något som tilltalar mig - är inte så förtjust i konstgödsel och dessutom är det dyrt...mina föräldrar har en jättestor tomt så gräsklipp och grönmassa från fliskvarn får jag gratis där - nästa år ska jag nog testa att blanda gräsklipp och sand i stora säckar och sedan gödsla med det enligt denna länk: http://www.naturochtradgard.se/boken_om_marktackning.html Någon med erfarenhet av detta? smile.gif
Gunilla T
Finländarna har ju tagit fram en hel del nya Rhododendron som är härdigare än andra - du hittar dem på nätet.

Skall du odla Rh. bör du blanda med ordentligt med okalkad och ogödslad torv i marken, torven bör vara blötlagd eftersom den tar tid på sig att dra åt sig fukt. Går alldeles utmärkt att gödsla med tallbarr men kanske inte enbart eftersom barren släpper ifrån sig näringen väldigt långsamt. För bra dränering och överlevnad i Rhododendron rabatten är det bra att bland ner grus, typ gårdsgrus.

Det stora bekymret i skogen är alla rötter från träd och annan växtlighet som snabbt letar sig in i de nya rabatterna .

Har ni satt någon forma av rotstopp mot kanterna?
Kileane
Pappa är en liten rhododendron-fantast och han rekommenderade bl.a. Hellikki till nybörjare - sen var det den enda sorten som fanns kvar på den lokala plantskolan så valet blev enkelt! Funkar det så ska vi absolut prova andra sorter, är så sugen på en Yakushimanum (stavning?) men de ska tydligen vara mycket mera känsliga...

Nu blir det en dum fråga här, men vad är skillnaden på att plantera i torv och att använda t.ex. Biolans rhodo-jord? Vi har grävt ur ca 60-70 cm, bottnat med småsten och grus, därefter fyllt upp med rhodojord och blandat i lite matjord och även tallbarr (så rabatten blev full). Jag vet att rötterna är känsliga för vatten som blir stående, får se hur den klarar vintern.

Ska också blanda ner grus/sand lite vartefter i alla rabatter har jag tänkt, för enbart matjord blir ju väldigt kompakt!

Rötter från skogen ja...det var ju "roligt" att gräva och rycka upp alla rötter! Dessutom är det lupiner överallt angry.gif Vi har grävt ner ca 60 cm i alla rabatter och satt rotduk runt kanterna. Jag tvivlar inte på att några rötter tar sig in i allafall, men förhoppningen är att det ska hålla bort det värsta...det återstår att se om det fungerar som vi tänkt!
Gunilla T
Ja, det är ett jättejobb att gräva ut i skogsmiljö, har själv anlagt hela trädgården i skogen som dessutom är full av sten men det blir en vacker miljö att odla i.

Torv gör jorden kemiskt sur och dessutom skapar den "fluffighet" som woodland växter trivs i. Att enbart köpa Rhododendronjord blir ju ganska dyrt om man vill göra stora rabatter så det blir nog billigare med torv att blanda ut med. Det skall vara grov torv, inte torvströ för den förmultnar alldeles för snabbt och rabatterna sjunker ihop. Kompostjord går också bra att blanda ner.

Tyvärr hjälper inte markduk mot trädrötter, ingen match för rötterna att ta sig igenom.
Kileane
Aha, tack för torvförklaringen smile.gif Återstår att se var sjutton man får tag på sånt...har inte ens sett torv på påse någonstans här och sen som du sa blir det ju jättedyrt att köpa påsar! Tills vidare får rabattstackarn hålla till godo med matjord utblandad med surjordskompost (tack pappa!) och köpt rhodojord på påse smile.gif

Vad har du själv valt för lösning för att stoppa trädrötter då? Den rotduk vi har använt heter juurieste/rotspärr i Finland och är så vitt jag vet den enda duk som åtminstone hjälpligt håller ute ovälkomna rötter.
Gunilla T
Har gjort ungefär som du, grävt djupt , ner till alven, så man får bort rötter och rotogräs och täckt sidorna med byggplast. Genom plasten tar sig inga rötter men hur länge det håller innan de kryper under kan man ju undra. Hittills har det fungerat iaf..

Förresten, bor du i Österbotten?
Kileane
Japp, jag är Österbottning smile.gif Och som du förstår relativt nybliven trädgårdsägare! Intresset har funnits länge, men det är lite läskigt när man själv får ansvaret för allt ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon