Här verkar finnas många experter på jordförbättring så jag hoppas någon vänlig själ har tid att fundera på min fråga

Det är så att vi nyligen flyttat in i en lägenhet med en liten trädgård på baksidan, denna trädgård har nu varit försummad i över 6 år och är därför full med lupiner och andra skräpväxter... Vi vill återskapa den fina trädgård som min mormor en gång hade här, med lite ändringar förstås (enligt vårt eget tycke och smak!).
Ursprungligen var detta mager skogsmark (tallar och ris), och sen har jorden blivit hårt packad när huset byggdes för ca 20 år sedan. Mamma har berättat att när morfar skulle plantera buskar, fick han använda järnspett för att gräva ett hål... Jordförutsättningarna är alltså inte det bästa, och det märks också genom att allt som redan finns här växer långsamt, och förblir ganska småvuxet.
Det som vi vill åstadkomma, är en trädgård med övergång till skogen längst bort (huvudsakligen skogs- och surjordsväxter), och närmare huset plats för mera "vanliga" växter t.ex. rosor, diverse perenner och någonstans även en kryddträdgård.
Hittills har vi tagit bort alla lupinerna längst bort i trädgården (under tallarna), grävt bort den gamla jorden ner till ca 60 cm (där stötte vi på först sand, sedan tung lera) och fyllt på med vanlig matjord och kompost+surjord för rhododendron och liknande.
Mina frågor är alltså:
- Hur ska vi tänka i fortsättningen angående jordförbättringen? Ska vi blanda den befintliga (magra) jorden med något och i såfall vad? Eller är det bättre att gräva bort och fylla på med vanlig matjord? Vad ska vi då gödsla med i fortsättningen?
-Blir det bra att fylla på med tallbarr och surjordskompost i rhodo- och barrväxtsrabatten eller behövs det inte?
- Är det möjligt att ha perenner som t.ex. malva och andra "vanliga" trädgårdsväxter (får dessa av mina föräldrar...) i en rabatt nära tallar? Hur ska vi gödsla då så det inte blir för surt?
Avslutar med att bifoga en bild på hur det ser ut nu

[attachment=54385:Sommarpr...040_copy.jpg]