Full version: Färgchock/krock?
Margith
Jag har ingen att fråga (som jag litar på)
De oranga liljorna i min rabatt retar mig. De passar inte. Men okända människor som går förbi på gatan, stannar och säger att det är jättesnyggt wink.gif
Jag hade egentligen bestämt mig för att de oranga liljorna får flytta nån annanstans, färgchocken är bara för mycket för mig. Nu börjar det vara dags att göra nåt åt det, om jag nu ska...
Vad tycker ni?

[attachment=54386:100809_017.jpg]

Kan ju tillägga att de röda är köpta, de svagt gula flyttade från annan rabatt och de oranga har jag sått själv från lökfjäll. Jag visste inte vilken färg det skulle bli på dem blush.gif

Eva 33c
Om du retar dig på dem ska du förstås flytta dem. Å andra sidan har du fått spontana kommentarer om att det är snyggt. Kanske ska du ta dig en funderare och göra en eventuell omvärdering. Du hade en annan bild i tnkarna när du planerade rabatten och resultatet blev inte som du tänkt dig. Men blev det dåligt? På något sätt så tänder de oranga liljorna rabatten. Om jag tittar på din bild och jämför "med och utan" de oranga genom att hålla handen över dem, så uppfattar man rabatten olika. Men det är förstås en ren smakfråga smile.gif
KRT
Jag håller med ovanstådende talare - om DU irriterar dig ska du naturligtvis flytta dem.

Men jag personligen tycker det är jättesnyggt, speciellt med det röda staketet i bakgrunden. Men jag älskar iofs kombinationen av gult, orange och rött, det blir en så "varm" rabatt.

Solstorm
Jag tycker att det var riktigt härliga färger ihop. Mustiga fina färger, en stark rabatt. Ibland är det befriande med något starkt så att allt inte bara är skirt och sött.
Margith
Ja visst är det en ren smakfråga, det är ju därför jag frågar vad ni tycker biggrin.gif

De här liljorna har snart blommat i 1 månad. Första morgonen när de oranga slagit ut var min första tanke: hjälp de här måste jag flytta på innan nån ser vad jag har gjort a0a.gif men jag hade ju inget bra ställe att flytta dem till. Nu, efter alla kommentarer jag fått blir jag osäker. Jag har alltså vägt för och emot ganska länge....

Nu har jag fått en försiktig kommentar, som jag kan tolka lite som jag vill kompiskram.gif , och 2 som säger att den är bra som den är.
Ett extraplus till KRT som nämner mitt faluröda staket, jag tycker nämligen att det talar MOT de oranga liljorna tongue.gif

Men jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig laugh.gif

Jag kanske skulle ha gjort en omröstning om min rabatt rotfl.gif
Monica i Nässjö
Hm, färgmässigt så tycker jag att det går bra men... nu är jag ingen större vän av orange så jag röstar på att du flyttar dem så att de härligt röda liljorna får spela huvudrollen. smile.gif
kerstin z5-6
Jag tycker liljornas färger stämmer bra-vad som inte stämmer lika bra för mej är just det röda staketet-gör det vitt i photoshop o kolla ..Men måla om staketet för liljorna s skull är väl lite väl häftigt whistling.gif
men jag har svårt för orange jag med så lyssna inte så mkt på mej.

Jultorpet
CITAT (Margith @ 26-08-2010, 12:30) *
Första morgonen när de oranga slagit ut var min första tanke: hjälp de här måste jag flytta på innan nån ser vad jag har gjort a0a.gif

Förstår inte varför de orange inte skulle passa ihop med de andra? confused.gif Tycker dom matchar varandra perfekt.

Jag gillar orange blommor men det är ju du som ska titta mest på rabatten!
Blomstertanten
Jag är inte så förtjust i orange blommor, men din liljerabatt tycker jag är jättesnygg! tummenupp.gif
Ser ut som du har planerat färgkombinationen väldigt väl tongue.gif
Ezereht
Jag försöker utrota mina orangea liljor, men det är för jag vill ha rosa och vita. Rosorna i den rabatten är rosa och lilarosa.

Men din rabatt tycker jag går i samma färgtema, varma färger från gult, orange till varmorange/orangeröd. Så jag tycker de passar bra ihop. Om du ska ta bort dom orangea kommer dom gula att se ganska blektråkiga ut tror jag bredvid dom varmröda. Men som sagt, om orange är en färg du inte gillar, ska du ju ha en rabatt med dina favvofärger. smile.gif
LenaFriman
De var snyggt, låt de vara kvar!

Jag tycker att det skulle vara fint med vit kransveronika mitt i "liljehögen" bara så att det blir höga spiror med.
Peztis
Jag tycker att det var en jättefin rabatt! Nu är det ju alltid svår att återge färger på foton för det är så mycket annant som spelar in som solljus osv. Men på fotot är det riktigt snyggt!

Om det inte stör dig alltför mycket så tycker jag att du ska låta det vara. Men om du hela tiden går och känner dig lite si och så, ja då bör du göra något åt det för det är ju DIN rabatt, inte de förbipasserandes.

De röda liljorna, de var verkligen helt underbara!
zissi
Jag tycker rabatten ser jätteläcker ut wub.gif kraftiga växter och en fin kombination med just gult-orange-rött.
Annars är jag inte heller så förtjust i orange blommor, fråga mig inte varför, men här tycker jag de passar in.
MrMurphy
Jag tycker att det är jättesnyggt och ser genomtänkt ut. Hade det varit något babyrosa och blått där så skulle man kunna snacka färgchock men dessa hänger samman på ett väldigt snyggt sätt. Jag tror uppriktigt sagt om du plockar bort de oranga så kommer rabatten tappa "stinget" och se väldigt väldigt vanlig ut.

Jag avskyr också oranga blommor och gång på gång försökt utrota jättevallmon här hemma. Men den har fastnat och blivit en så kul blomma helt plötsligt så nu skapar jag istället just en gul, röd och orange rabatt just pga den blomman. Bör tilläggas att jag inte är förtjust i gult heller... Men helheten tillsammans gör att det blir så roligt jämfört med dessa "pastelliga" rabatter som råder hela sommaren.
Krolliljan
Jag tycker att det är jätte-vackert. wub.gif

Jag har själv inte mer än tigerliljor som är oranga och hade lite svårt att placera dem. När jag tittar på din bild inser jag att jag borde satt dem vid ngt rött. Om jag absolut skulle flytta några liljor för att få mer "lugn" i rabatten hade jag i så fall flyttat de ljusa. Jag tycker inte att det oranga stör sig mot staketet.
mimmi 1
fint... det hade ju varit en annan sak om de röda hade varit rosa, eller lila wacko.gif
som det är nu går de ju i samma färgskala, och ser väldigt samstämt ut smile.gif

Men som andra redan skrivit, så är det ju viktigt att du känner dig nöjd...men du ville ha åsikter, och min är att det ser jättefint ut. det är ju varma färger alltihop och passar bra tillsammans... bravo.gif

Margith
Jag visste väl att jag kunde lita på er thanks.gif smiley_small_hug.gif

Ni har fått mig att se på rabatten med andra ögon. De orange lyfter faktiskt de röda.

Som kuriosa kan jag berätta att de 15 röda liljorna köpte jag av "holländarna" på Älvsjö-mässan för 2 år sedan. Jag köpte 5 vita, 5 rosa och 5 mörkt rosa a0a.gif
Jag visste att det var en chansning men priset var överkomligt och jag är faktiskt väldigt nöjd med de 15 röda jag fick laugh.gif
Det var bara inte riktigt vad jag hade förväntat mig....

Jag låter nog rabatten vara som den är, eventuellt att jag tar bort de ljusgula till våren g.gif
MrMurphy
Rör inte de ljusgula! De "lyfter" också rabatten, jag tycker att det är riktigt bra som det är nu och tar du bort det gula så släcks lampan där så att säga... rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Färgklick, tufft, läckert och visst passar oranga färger till rött yes.gif
Malvia
CITAT (Margith @ 30-08-2010, 15:17) *
Som kuriosa kan jag berätta att de 15 röda liljorna köpte jag av "holländarna" på Älvsjö-mässan för 2 år sedan. Jag köpte 5 vita, 5 rosa och 5 mörkt rosa a0a.gif
Jag visste att det var en chansning men priset var överkomligt och jag är faktiskt väldigt nöjd med de 15 röda jag fick laugh.gif

Precis detta hände även mig, gick och valde mellan färgerna.
Sen på våren var alla som kom upp orange!

Jag tycker din rabatt är fin, ge den nåt år till.

BjursBerit
kan du inte bara flytta den oranga så den står bredvid den ljusgula?
Blomstertanten
CITAT (Margith @ 30-08-2010, 15:17) *
Jag visste väl att jag kunde lita på er thanks.gif smiley_small_hug.gif

Ni har fått mig att se på rabatten med andra ögon. De orange lyfter faktiskt de röda.

Jag låter nog rabatten vara som den är, eventuellt att jag tar bort de ljusgula till våren g.gif

Neeejjj!!!!!!! Ta inte bort dom gula!!! Det är ju kombinationen av gult, rött och orange som gör hela rabatten biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon