Funderar på om det inte kan vara ekonomiskt och förenkla trädgårsarbetet om man kan köpa plantjord på pall, i ställt för att släpa hem 4-5 säckar per gång, några gånger per år. Tror jag har dragit hem en 14 eller 15 säckar i år, och mer kommer behövas.
Hittade en prisuppgift på planteringsjord från Sysav (planterinsjord med grönskompost) 1 pall = 39 säckar (à 50 liter) = 900 kronor. Jag vet att jorden är bra, eftersom vi köpt den tidigare, men är det ett bra pris???
Kan man köpa jord på pall på andra ställen och i så fall var, när och vad kostar den? Är INTE intresserad av att köpa i lösvikt, även om det varit enkare, eftersom vi inte har plats för en stor jordhög någosntans i trädgården (dessutom lär den bli överväxt direkt, och/eller utnyttjag som sandlåda...).
kerstin z5-6
26-08-2010, 12:06
Ja priset är ok och pall är prakiskt
Jag ska beställa en i vår via min lokala firma som säljer jord
de kör hem pallen mot en liten kostnad
Jan Lindgren
26-08-2010, 16:47
Hej!
Kolla vad kalkad och gödslad torv kostar. För mig är det betydligt billigare med torv och dessutom slipper jag köra hem en massa vatten. Jag skulle inte kunna ta 39 säckar med jord på mitt släp men klarar 30 balar torv a 200 liter.
MVH
MVH
Jan Lindgren
Taraxacum
26-08-2010, 21:01
Jag tycker det låter bra. Jag har jälv valt ett liknande alternativ med leverans i storsäck. Priser är sannerligen svåra att bedöma. Man måste ju väga in mer än bara priset på jorden! Hur som helst, jag har i åratal släpat hem tunga säckar, minst 30 var vår, oftast mer. Med en leverans om 1m2 av t.ex barkmull, spar jag tid och ork till att sköta komposter på ett mer effektivt sätt. Det gav mig också tid att testa nya metoder och tigga hö till täckodling samt hämta hästgödsel hos en bonde.
Som sagt - det låter bra. Men kolla in dina egna behov, för det måste man också väga in i priset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.