KRT
Dessa jäkla björnbär som växer över allt (taggfria björnbär, pyttsan! ranting.gif )...
Skulle dra upp en maskros och där var en planta, så nu har jag fingrarna fulla med pyttesmå ljusa taggar som jag bara känner men inte ser!

Hur tusan får jag bort dem innan jag blir galen?
Sussie F-Flower
Jag är inte säker men jag skulle gissa på att vanlig matolja kanske kan hjälpa.
Häll matolja över stället där du har taggarna, vänta ngn halvtimme-timme så att oljan hinner krypa ner och lägga sig runt taggarna/hullingarna.

Spola därefter handen under kranen i så varmt vatten du bara kan, för stt få porerna i huden att öppna sig.
Förhoppningsvis så följer de små taggarna med ut efs de är hala och det blir mindre friktion mellan tagg-hud.

Håller tummarna att det funkar!
trostar.gif
Sussie F-Flower
Hur går'e?

Har'u fått bort taggarna...?
KRT
Jo, de flestaär nog ute nu, men det krävdes en hel del klämmande (aj!).

Borde verkligen leta fram mina trädgårdshandskar misstänker jag smile.gif
Aqvakul
CITAT (KRT @ 26-08-2010, 16:00) *

Jag gillar inte alls att jobba med handskar. Varje år förbannar jag mig själv, med händerna fulla av taggar... blush.gif
KRT
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2010, 16:06) *
Jag gillar inte alls att jobba med handskar. Varje år förbannar jag mig själv, med händerna fulla av taggar... blush.gif

Mmm, det blir inte samma känsla med handskar, men det är INTE en skön känsla att rensa ogräs när det är fullt med små björnbärsbuskar bland ogräset heller smile.gif..... Önskar bara att det hade funnits handskar som BÅDE var tunna och smidiga, skyddade mot taggar och nässlor samt ventilerade så man inte svettas ihjäl om fingrarna. Men det är väl omöjligt att hitta antar jag dunno.gif
Peztis
Min man - den dumskallen - fångade en kaktus med händerna när den välte från fönstret. biggrin.gif
Jisses vad vi andra skrattade! rotfl.gif

I alla fall, vi hällde stearin på händerna som sedan drogs bort när det stelnade, det funkade rätt bra det med.

Vi andra hade i alla fall hysteriskt roligt. Min man (då pojkvän) hade det inte alls lika skoj! Tur att han vid tillfället inte var helt nykter...

giggle.gif
Solstorm
CITAT (KRT @ 26-08-2010, 12:39) *
Dessa jäkla björnbär som växer över allt (taggfria björnbär, pyttsan! ranting.gif )...
Skulle dra upp en maskros och där var en planta, så nu har jag fingrarna fulla med pyttesmå ljusa taggar som jag bara känner men inte ser!

Hur tusan får jag bort dem innan jag blir galen?

Jag hade en ynkans liten löjlig hallontagg en gång som blev så infekterad att jag fick åka till läkare som fick skära upp och ta bort den. Hon gav mig ett bra tips. Om man råkar ut för sådant så ska man sitta med fingret i så hett såpvatten man klarar av. Upprepas några gånger om dagen. I fortsättningen så har jag gjort så och det fungerar jättebra!
Läkaren var en invandrad läkare, tror inte att en svenskfödd läkare skulle komma med sådana tips som inte står i läroboken och har testats framlänges och baklänges och räknat statistik på.

Jag har också svårt för att använda handskar, har dem bara om det är mycket brännässlor, hallon- och björnbärsris.
Sussie F-Flower
CITAT (KRT @ 26-08-2010, 16:00) *

tummenupp.gif
Peztis
CITAT (Solstorm @ 26-08-2010, 18:42) *
Om man råkar ut för sådant så ska man sitta med fingret i så hett såpvatten man klarar av. Upprepas några gånger om dagen.

Sonen fick en sticka vi inte fick bort och då sa bvc-tanten (efter att hon tagit bort stickan) att man kan sätta på ett tättslutande plåster, då luckras det upp så att stickan lätt kan plockas bort.
Lite samma sak...
(Och hon var svensk smile.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon