BigDaddy
Vad kan jag ta med mig & hur ska det packas?

Har tankt mig stickling av:

Oliv
Citrusar
Kaktusfikon
Vinranka
En massa mer...

Vart ar bast att ha dem packade?
Hur? Vatten i pase etc?

Vilka ar ok?
Hur harda ar de pa det?
Kan man straffas mer an att de tar vaxterna?

Ar det bast i resvaskan tro?

Sa lite hjalp vore toppen. smile.gif
Fragade apolloguide & hon sa att det dels var ok med allt & dels att inga straff fanns & att de inte brukar bry sig om detta da manga dessutom gor sa.
Men vet sedan innan att citrus inte var ok fran Spanien men dar gick det bra for mig anda nar jag testade. Vill dock veta med sakerhet & hinner inte kika runt har om det.

Tacksam for hj alltsa
Alexander-VG-zon3
dom är ju med i EU och inom EU är det väl fritt fram ?

annars borde du kunna hitta det hos
http://www.tullverket.se/2.6e3d73401151cda416380001786.html
http://www.jordbruksverket.se/2.5abb9acc11...0e9e800057.html

jag hade faktiskt inte brytt mig att ta med fröer och sticklingar för privat bruk.

så jag hade tagit med fröer, kärnor och frukt och sticklingar och växter innom EU utan att skämmas (men det kanske jag borde?) för säkerhets skull läs igenom och eller kontakta tullverket eller jordbruksverket.

hur du ska förvara dom gör du i en påse/flaska eller burk med fuktat papper runt om sticklingarna. samma gäller för fröer och kärnor. fuktig och svalt och mörkt ska det vara.
kerstin z5-6
och helst inte i resväskan , det är många minus i det lagerutrymmet.Petflaskor är bra förvaring.
fuchsian
Köpte med mig fr. Teneriffa en 3-pck växter på flygplatsen februari och de har klarat sig bra. Min enda beskymmer är Bouganvillea roja, som växer och växer och har lagt 3 pinnar i krukan så den kan slingra sig där, men nu verkar det att enbart detta räcker inte.
ver inte vad jag ska göra åt den, finns det inte mindre stöd för den än de stora jag har till klematis?

- Strelitzia, antagligen papegojblomma kommer fint och den 3, uslingen var drago, en sjuhelsikes träd, men hade inte då möjlighet att plocka med dom. de låg väl inplastade och jag kunde ha dom i min stora handbagg hem. det finns så mycket vackert att man bara vill ha ..... fler ..... ..Fuchian...
Åsa, mälardalen zon 2
Att handla växter inom EU är ganska fritt, citrusväxter har jag dock för mig hör till de växter som man inte får flytta hursomhelst inom EU eftersom det finns många svåra skadegörare på dessa (andra växter som det är speciella regler för är potatis och vissa gräs). Ofta verkar de dock inte bry sig i den svenska tullen så risken att man blir av med växterna är nog mycket liten.
fuchsian
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-08-2010, 13:38) *
Att handla växter inom EU är ganska fritt, citrusväxter har jag dock för mig hör till de växter som man inte får flytta hursomhelst inom EU eftersom det finns många svåra skadegörare på dessa (andra växter som det är speciella regler för är potatis och vissa gräs). Ofta verkar de dock inte bry sig i den svenska tullen så risken att man blir av med växterna är nog mycket liten.

Jag har lagt märke till att dom senaste åren innom EU har ökat detta med växter. En del kommer i flygplan med stora buskar och annat och jag tänker också börja ta hem det som intresserar mig. .fuchian...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-08-2010, 13:38) *

ja de kan nog inte bry sig i tullen, för nästan alla mina fikon och citrusväxter är köpa i EU.
Orkidétjuven
Snabb fråga bara. Ngn som handlat utanför eu och vet vad som gäller? Jordbruksverkets webbsida nämner växtpass samt hälsopapper på varje växt från inköpsstället. Dessutom måste man skaffa ev skaffa växtpass för varje land man mellanlandar i där växten kommer passera.
Dessutom får man inte införa bla barrträd, jord och liknande.

Jag vill få med mig mina växter till sverige när jag flyttar Nz och då passerar jag ju minst 3 andra länder på vägen hem.
BigDaddy
Tusen tack for trevlig lasning!

Kaktusfikon, hur ska jag ha dem tjocka bladen?
Vatten, papper, som vanligt?

Lite forberedelse ocksa, nar jag kommer hem, kan allting sattas i vatten el finns ngt som inte kan sla rot sa?
Har bast erfarenhet av att vaxterna gror enklare i vatten namligen.
Kaktusfikonet ar den jag undrar mest over.

Jag tar allt i handbagaget da. Hade tankt ha det i resvaskan men kanske bast i handbagaget.
Tankte bara att handbagaget kollar de ju har i Grekland medan resvaskan scannas val i Sve?
Tankte de kanske ar hardare har?
Men vill ju inte de dor for det ar for kallt heller.
Blev litet dilemma nu. Ska jag chansa i handbagaget & att de inte bryr sig om vaxterna har i Grekland i tullen?
Åsa, mälardalen zon 2
Angående kaktusfikona: Sticklingar av fetbladsväxter/kaktusar ska ligga och torka något några dagar innan man sticker dem så nej de behöver inget vatten under transporten, och jag tror rotningen går bättre ifall du använder fuktig sand och inte vatten som rotningsmedium.

CITAT (Orkidétjuven @ 29-08-2010, 03:38) *
Snabb fråga bara. Ngn som handlat utanför eu och vet vad som gäller? Jordbruksverkets webbsida nämner växtpass samt hälsopapper på varje växt från inköpsstället. Dessutom måste man skaffa ev skaffa växtpass för varje land man mellanlandar i där växten kommer passera.
Dessutom får man inte införa bla barrträd, jord och liknande.

Jag vill få med mig mina växter till sverige när jag flyttar Nz och då passerar jag ju minst 3 andra länder på vägen hem.

Jag skulle ringa och prata med jordbruksverket om hur ma går tillväga, vilka regler som gäller och vad det kan kosta (tror nämligen inte att växtpass är gratis).
kerstin z5-6
Grekland tillhör EU du behöver inte oroa dej för tullen
BigDaddy
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-08-2010, 07:55) *
Grekland tillhör EU du behöver inte oroa dej för tullen

Perfekt!

Perfekt med kaktusfikonen ocksa. Det blir smidigt.

Har en massa citrusar, bade froer & sticklingar. Olika arter.
Kaktusfikon, stickling.
Fikon, stickling & frukt.
Granatapple, stickling & froer & frukt.
Olivsticklingar.
Vinrankastickling.
mm....

Da har jag koll pa kaktusen. Ska ta nagra andra katusar med sa de gor jag samma med.
Resten aker i vatten hemma sa hoppas jag ngn kan ta sig. Det vore skoj. En enda skulle gora mig glad. smile.gif
Har nagra okanda arter ocksa med mig.

Ses hemma
Tack
BigDaddy
CITAT (BigDaddy @ 29-08-2010, 18:24) *
Perfekt!

Perfekt med kaktusfikonen ocksa. Det blir smidigt.

Har en massa citrusar, bade froer & sticklingar. Olika arter.
Kaktusfikon, stickling.
Fikon, stickling & frukt.
Granatapple, stickling & froer & frukt.
Olivsticklingar.
Vinrankastickling.
mm....
Da har jag koll pa kaktusen. Ska ta nagra andra katusar med sa de gor jag samma med.
Resten aker i vatten hemma sa hoppas jag ngn kan ta sig. Det vore skoj. En enda skulle gora mig glad. smile.gif
Har nagra okanda arter ocksa med mig.

Ses hemma
Tack

Glomde en fraga. Har hittat ett skitfint stort Rosmarintrad. Ska ta stickling men funderar pa var jag ska ta den.
Finns sma skott men aven 1-2cm tjocka kvistar. Vad ska jag ta av dessa & ev ngt mer tips om jag har glomt att tanka pa ngt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon