xlxl67
Dessa 2 lite nyckfulla fjärilar flyger som bäst vid den här tiden på sensommaren. Ngt vanligare verkar de vara på östra sidan av Sverige. Ni som sett dessa fjärilar i vilken miljö har ni sett dem?

-Egen trädgård
-Parker/Stadsmiljö
-Äng eller skogsmark
-Annat

Mkt tacksam för era erfarenheter och var ni sett dem?

Sorgmantel:
http://www.google.se/images?hl=sv&q=so...sa=N&tab=wi

Vinbärsfuks:
http://www.google.se/images?um=1&hl=sv...q=&gs_rfai=
KRT
Hur ser de ut?

Några bilder hade varit till stor hjälp!

Edit: Googlade dem, och tyvärr tror jag inte att jag sett någon av dem, men ajg ska hålla ögonen öppna!
xlxl67
Bra där:) Har nu lagt till länkar!
Ingela i Segersberg
Jag har sett bägge i min trädgård.
Tulipanaros
Vinbärsfuks på karg ängsmark och frodig blandskog. Sorgmantel har jag inte sett på flera år.
xlxl67
Sorgmantel har jag sett 3 gånger de sista 5 åren.
1 gång vid havsbandet, Orust. Flygande.
1 gång på småväg genom öppen lövskog på Ombergs västra sida. Flygande
1 gång i trädgård. Sittande.

Vinbärsfuks har jag sett 5 gånger de sista 2 åren.
3 gånger i lövskogsöppning längs gångstid. 2 Sittande+1 flygande.
1 gång längs grusväg genom blandskog. Sittande.
1 gång i trädgård. Sittande.

Aja inte lätt att komma ihåg - tack för era svar smile.gif
amaira
Skogsglänta (med lövträd), och min trädgård (med mycket buskage) kan jag svara på båda fjärilarna.

Tulipanaros
Det är sant; senaste gången jag såg sorgmantel var nog en fyra-fem år sen kanske, på en grusväg i blandskog, flygande. Det var en bra fjärilssommar, för samma dag, tror jag, eller åtmisntone samma vecka, såg jag flera aspfjärilar.
SannaLasso
För några veckor sedan besökte vi vandrarhemmet vid Kjesäter strax utanför Vingåker (västra Sörmland). Precis utanför vandrarhemmet (med parkmiljö m bl.a. bokar på ena sidan och blandskog, åker o äng på andra) såg vi några sorgmantlar som flög omkring och besökte nedfallna halvruttna/mosade äpplen, samma äpplen som getingarna också gillade. Fjärilarna fanns där under någon veckas tid enligt andra observatörer.
skogstroll
Jag har haft sorgmantel i min trädgård i blomrabatten nära huset i alla fall i två år. Bor nära havet. Har skogsträdgård med tall, gran, hassel, björk, rönn, ask, blåbär och allt möjligt skogsligt. Nedanför mig har jag gammeldags äng med örter osv. Sorgmantlarna är väldigt fina, stora och med fina blå prickar på.

Tydligen gillar sorgmantlarna svarta T-shirts för en satte sig där på mig för några dagar sen wub.gif
Whiskuchi
Sorgmantel flygande över lekplats, mest öppen mark och trädgårdar runtomkring.
Red Top
Sorgmantel tre gånger i år. Både sittande och flygande. I egna trädgården, som är väldigt vildvuxen och ligger mellan blandskog och ängs/åkermark i nordöstra Uppland. Det var flera år sedan jag senast såg den.

Vinbärsfuks flera gånger i år. Minst fyra. Sittande och flygande. Senast i dag i samma trädgård. Har inte hunnit hämta kameran. Den ser jag varje år här.
xlxl67
Tack för alla svar. Jätteintressant. Ska försöka jäsa frukt till helgen o se om det går att locka fram några det sista. Tror jag ska satsa på ett skogsområde vid en insjö i Göteborg där det finns kolonistugor runtom. Kan vara en mkt bra mljö.

Jag rapporterar smile.gif
smuleborg
Sorgmantel har vi, sedan tre år tillbaka, i trädgården (trädgård mitt i skogen). Om försommaren ligger den gärna och solar i trädgårdslandet (på bar jord), eller så sitter den på husfasaden (på solsidan). Jag har aldrig sett fler än en åt gången, men det känns som om antalet ökat. Jag har också sett Sorgmantel "längs" grusväg (blandskog). En av de vackraste fjärilarna, tycker jag.

Vinbärsfuks har vi i trädgården. Ganska vanlig, upplever jag den som.
Gunilla T
Sorgmanteln finns här i min trädgård också, har sett den en gång i år. Vi bor ute på landet så trädgården ligger i skogsmiljö.
bergvallmo
Något märkligt hände mig idag. Jag och en vän var i skogen och plockade svamp. När vi kom ut ur skogen och började gå på grusvägen till bilen så kom en sorgmantelfjäril och flög bredvid oss. Runt, runt, runt i kanske 25 meter. Jag stannade och sträckte fram handen och den kom och satte sig. Sedan satt den på min hand medan vi gick, minst 4-5 minuter och pickade på mig med sin snabel.

Ingen kamera hade jag förstås, men jag har aldrig haft en fjäril så i min hand. Helt fantastiskt var det wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon