Full version: Tulpanlökarna
Lillpluttan
Vi har en rabatt där förre ägaren stoppade ner mängder av tulpanlökar lite här och där, i riktig färgblandning.
Förra hösten flyttade jag och delade på ett stort rarbarberstånd till just denna rabatt. Rabatten ligger i den delen av trädgården som vi ska ha som "frukt och bär avdelning". Jag kan lova att det såg otroligt roligt ut i våras när det kom upp tulpaner mitt i rabarberstånden...Jag har inget minne av att ha sett dessa lökar i höstas, lustigt nog...Jag tog mig i alla fall tid med att märka ut med stickor var lökarna fanns och vilken färg.
Nu kommer jag till själva funderingen eftersom det är första gången jag har med tulpanlökar att göra...
När passar det bäst att gräva upp dem och ska man genast plantera dem där man vill ha dem eller ska de ligga och torka först?
Jag bor i mellersta skåne, zon 1.

/Lillpluttan
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att gräva upp dem nu och stoppa ner dem där du vill ha dem, de behöver inte torkas. Det går även bra att gräva upp dem vår-försommar efter blomning när bladen börjar gulna och då klarar lökarna av att ligga luftigt ovan jord medans du gräver iordning någon ny plats under upp till några månader men de måste inte ligga och torka.
Lillpluttan
Tusen tack för ditt svar, Åsa!! Då vet jag hur jag ska gå tillväga!

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon