|
Full version: Egna tomatfrö
Hej.
Jag hade tänkt driva upp egna tomatplantor i år med fröer från färska tomater, vet någon hur man gör ? De färdiga fröpåsarna verkar lite tråkiga.
Förra sommaren hade jag tre tomatplantor i mitt nya växthus, jag kunde skörda hundratals !!
Nu känner jag mej jättesugen på att prova några nya sorter tex. plommon,-gula,- och orangerandigatomater.
Tar tacksamt emot tips !
Nellie
Åsa, mälardalen zon 2
26-01-2004, 14:50
Det brukar bara vara att pilla ut fröna. Tyvärr så är många sorter i matbutiken F1 hybrider så det är inte säkert att de nya plantorna blir exakt samma sort. +De sorter som säljs i matbutiken är ofta ganska värmekrävande växthustomater som ska tjuvas. Det kan även hända att de har lång utvecklingstid. Ska du odla i svenskt klimat i inte allför avancerat växthus (eller på friland) kan det vara säkrare att köpa frö till mera köldtåligare sorter med kortare utvecklingstid. Och så himla tråkigt är väl inte de fröpåsarna man kan köpa från ex. tomatklubben där har man ju 200 sorter att välja på i all möjliga färger och storlekar. http://www.tomatklubben.se/Även runåbergs har kul fröer när det gäller grönsaker men de har ju såklart inte 200 tomatsorter. (runåbergs katalog innehåller tips på hur du odlar fram ditt eget tomatfrö) http://www.runabergsfroer.se/html/index.htmTomatfrö har lång hållbarhet 5-7år så det går bra att bara så ett par frön ur varje påse och sedan spara resten till kommande år.
Åke Truedsson som är ansvarig för tomatklubben har också skrivit boken "Tomater", som man kan hitta på biblioteket. Där går han igenom "intressanta" tomatsorter och berättar allmänt om tomaters växtvillkor.
gammelnalle
26-01-2004, 21:37
Solen lyste här idag och en stråle tog sig in i mitt ide.... Tomater, skrek min hungriga nallemage... lite för tidigt kanske att vakna ur sin vintersömn, men jag förstår att man måste börja förbereda för uppvaknandet.... Som absolut novis på området, vore jag tacksam på förslag på vilka tomatsorter jag KANSKE kan lyckas med... (Om ni hade sett de anskrämliga plantor som stack upp ur krukorna i fjol, skulle ni förstå... och kanske avråda ) Läste Tomatklubbens tomatlista.... Men ack, för mig finns det bara röda och gula tomater..... man kan bli trädblind för mindre skogar... Hur många kan man pröva, som total novis??? 5 st ??
Ingrid på Västkusten
27-01-2004, 07:43
Har Du plats till fem?
Yantarnyi gillar vi även Green Grape och Gardeners Delight, Sungold ger också finfina tomater. Rekommendera tomater kan ge en utslag :-)) alla har olika preferenser.
Hälsar Ingrid
gammelnalle
27-01-2004, 11:46
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-01-2004, 07:43) Har Du plats till fem?
Yantarnyi gillar vi även Green Grape och Gardeners Delight, Sungold ger också finfina tomater. Rekommendera tomater kan ge en utslag :-)) alla har olika preferenser.
Hälsar Ingrid Har jag plats till fem? Som jag skrev , är jag totalt novis och jag kanske är helt ute och cyklar  För mig låter det som "lagom" : jag räknar med att varje fröpåse bör ge minst 3 plantor kanske 4. ??????? Sex har man ju alltid plats för... Så 15-20 färdiga plantor. Mitt växthus , som NÄSTAN är klart, är på 27m2 och jag räknar med att nästan bara ha tomater , sallad, rädisor i det. Kanske 20 plantor är för mycket?? (Med nästan klart menar jag att jag räknar med att när jag krupit fram ur idet och vårsolen börjar värma skall de sista rutorna komma på plats och börja fylla upp jord och grus. Dörren är så pass bred att jag kan köra in med "rullebör" direkt. ) Vadå "utslag" ??? Det är väl TOPPEN att få råd från er som vet och kan. Att bara läsa i frökatalogerna är nog Värre... där vill ju resp "uppdrivare" puffa just för sin sort.
Eva i Skåne
27-01-2004, 19:13
CITAT (gammelnalle @ 26-01-2004, 21:37) Som absolut novis på området, vore jag tacksam på förslag på vilka tomatsorter jag KANSKE kan lyckas med... (Om ni hade sett de anskrämliga plantor som stack upp ur krukorna i fjol, skulle ni förstå... och kanske avråda ) Hur var det med näring och vatten och ljus, om resultatet blev så anskrämligt Lycka till med tomaterna i ditt nya växthus.
gammelnalle
27-01-2004, 19:19
CITAT (Eva i Skåne @ 27-01-2004, 19:13) CITAT (gammelnalle @ 26-01-2004, 21:37) Som absolut novis på området, vore jag tacksam på förslag på vilka tomatsorter jag KANSKE kan lyckas med... (Om ni hade sett de anskrämliga plantor som stack upp ur krukorna i fjol, skulle ni förstå... och kanske avråda )
Hur var det med näring och vatten och ljus, om resultatet blev så anskrämligt Lycka till med tomaterna i ditt nya växthus. VA!!! behöver de vatten åxå!!!!?????? Nja det kanske var värre med näring... faktiskt... Visste jag inte att man skall behöva... Finns det speciell "tomat-näring" (Jag sa ju att jag var novis= dum på detta)
Ingrid på Västkusten
27-01-2004, 20:40
Det finns speciell tomatnäring om man vill mojsa med det, det är alltså en PK-näring d v s int emkt kväve i den. Jag tycekr en sådan gödning är användart till mkt i krukväxtväg med -> men visst det går bra med hönsgödselvatten i starten på säsongen åsså låte rman dem vara sedan. Hönsgödselvatten är mkt 'N' d v s kväve så det egr tillväxten i starten å säsongen ch sedan inte mera.
Fem av varje sort? Men NALLE då! Skall man testa så skall det vara MYCKET! Blanda tidiga och sena sorter så har Du jämt tomater :-))
Hä,sar ingrid
gammelnalle
27-01-2004, 21:26
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-01-2004, 20:40) Det finns speciell tomatnäring om man vill mojsa med det, det är alltså en PK-näring d v s int emkt kväve i den. Jag tycekr en sådan gödning är användart till mkt i krukväxtväg med -> men visst det går bra med hönsgödselvatten i starten på säsongen åsså låte rman dem vara sedan. Hönsgödselvatten är mkt 'N' d v s kväve så det egr tillväxten i starten å säsongen ch sedan inte mera.
Fem av varje sort? Men NALLE då! Skall man testa så skall det vara MYCKET! Blanda tidiga och sena sorter så har Du jämt tomater :-))
Hä,sar ingrid Nu börjar det ta sig, som han sa när skithuset brann... Finns det jämtländska tomater??? "så har Du jämt tomater :-))" Det börjar bli knepigt nu... Ingrid: du menar på fullt allvar att jag skall köpa på mig ?? 10 sorter... Så jag får gå med svansen mellan benen HELA sommaren och skämmas????? Jag FÖRSTÅR att det finns tidiga , inte så tidiga och sena : SAMT mina som aldrig mognar... Men tidsberäkningen???? Måste åka in till den stora stada och göra en raid på biblioteket. Såg att det fanns speciella böcker om bara TOMATER.... (http://www.tomatklubben.se/ ) hujena mig , tänk att det kan bli till flera böcker. När jag har läst på måste jag beställa ... vad var det du nu rekomenderade: Yantarnyi Green Grape Gardeners Delight och Sungold .???? HÄRLIGT att det finns folk med gröna fingrar som vill dela med er till oss som mest är gröna av avund.  (fast här blir man tomat-röd av rodnad)
Eva i Skåne
27-01-2004, 22:57
Vissa länkar gör mig bara så glad Inte av skadeglädje nu Gammelnalle, tro inte det, men det är så roligt när det kan skämtas också om det vi alla har som intresse. Vad gäller antalet plantor så är jag kanske lite mer återhållsam än Ingrid. Hur gott det än är i början så blir tomatdiet ganska tjatigt efter några månader. Du kommer inte behöva köpa hem någon mat, men tänk på att vi talar om sensommaren. Du ska inte bli mager då, tvärtom äta upp dig inför nästa vintersäsong. Nej usch, nu kom vi för långt i tiden. I alla fall så kan faktiskt släkt och bekanta också bli trötta på de eviga tomatpåsarna Min ekonomiska svärmor gjorde något som hon, men ingen annan, kallade ketchup. Den var faktiskt inte särskilt god, men inget ska förfaras
gammelnalle
28-01-2004, 06:57
CITAT (Eva i Skåne @ 27-01-2004, 22:57)  :lol: :) Vissa länkar gör mig bara så glad Inte av skadeglädje nu Gammelnalle, tro inte det, men det är så roligt när det kan skämtas också om det vi alla har som intresse. Vad gäller antalet plantor så är jag kanske lite mer återhållsam än Ingrid. Hur gott det än är i början så blir tomatdiet ganska tjatigt efter några månader. Du kommer inte behöva köpa hem någon mat, men tänk på att vi talar om sensommaren. Du ska inte bli mager då, tvärtom äta upp dig inför nästa vintersäsong. Nej usch, nu kom vi för långt i tiden. :unsure: I alla fall så kan faktiskt släkt och bekanta också bli trötta på de eviga tomatpåsarna :) Min ekonomiska svärmor gjorde något som hon, men ingen annan, kallade ketchup. Den var faktiskt inte särskilt god, men inget ska förfaras :P "Inte av skadeglädje nu Gammelnalle" Det är väl den enda sanna glädjen?? Nej skämt å sido. Mina "misslyckanden" i trädgårdslandet kan jag faktiskt dela med mig av,,,.. Jag har en STOR källa av misstag att ösa ur  och lite distans måste man ha, även till sig själv. (jag tror att flera av er har sett andra trådar av mig där jag INTE är fullt så självironisk) Men tillbaka till tomaterna: Nu blir man lite obalanserad!!! Ingrid och Eva har ju olika erfarenheter av tomatodlingens konsekvenser. Kan jag summera detta till: INTE så MÅNGA plantor av var sort, men dessto fler sorter för att sprida ut tidsperioden??? Någon som vet var man kan "byta fröer" ?? Eller skall man spara till nästa år? (Man borde blitt filosof...)
Ingrid på Västkusten
28-01-2004, 07:49
Efter förra sommaren så är jag tänmligen säker på att om man har en skyddad plats så mår flertalet tomater ( utom de sena och de sk växthustomaterna) bäst på friland i en mkt skyddat läge. Då drunknar man itne helelr i tomater, har jag adlrig gjort förresten för jag odlar huvudsakligen medel och små tomater d v s sådana man äter som godis :-) tar direkt ifrån plantan å stoppar i munnen, de är de bästa. Ildi är en trevlig sort till förresten :-)
På så sätt drunknar man itne i plantor i växthuset, ej helelr i skörd. Om Nalle skall lägga på förråd så är soltorkade tomater inge dumt att göra själv i ugnen t ex, frysa in pureade, koka egen tomatsoppa ( vips försvann 2 kilo) göra t ex rattatouille, etc etc. Bara TORKA tomater reducerar skördens storlek både i mängd och volym, och lyckas man bra med dem så har man LÄÄÄÄNGE!
Hälsar Ingrid som dock knappt skall ha mkt tomater i år igen, det är CHILEPEPPAR som gäller!!
Eva i Skåne
28-01-2004, 15:36
Aha, torka tomater när man fått för många  . Det har jag inte tänkt på, men ska lägga på minnet. Berätta hur man gör Ingrid. Inte för att det är tid nu, men när man väl står där med skörden kan det vara bra att redan veta. Hur lång tid tar det`? Var tar all vätskan vägen?
Hannele
28-01-2004, 16:06
Mina fomatfrön från köpe-plommontomater blev plommonformade, precis som 'mamman'. Tomater gror nästan 100%. Viss kan man låta fröna ligga i vatten något dygn och lägga dom på hushållspapper för torkning. http://www.tomatklubben.se/
Jag har köpt frön av Sungold i år, det har skrivits mycket bra om den här på Forum.
Ingrid på Västkusten
28-01-2004, 19:45
Torkade tomater? Med den nyinköpta eminenta Evermaten förstås - http://www.europlast.se/evermat.htmlMankan göra i varmluftsugn med om man har en sådan, jag har aldrig lyckas någe vidare med 'bara på tork' så egentligen så borde det heta torkade tomater. Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|