Danne031
Jag är övertygad om att sökfunktionen ger ett par svar, men vad fasiken varje säsong behöver väl en egen tråd va wink.gif

I våras ville frugan så gärna ha ett par rosa pelargoner, så jag slog på stort och köpte icke frösådda (hoppas jag...(novis)), för de 5 Mårbacka jag köpte kostade 80kr stycket. Så nu vill vi gärna övervintra dom så de kan bli ännu finare nästa år smile.gif
Frågan är hur går vi till väga? Vi har en matkällare som är släckt 23½ timme om dygnet speciellt över vintern, kylig är den också, det blir nog inte mycket över 15. Ska man bara klippa ner dom täcka över och dutta på lite vatten emellanåt eller hur gör man?
Åsa, mälardalen zon 2
Det optimala är nog ljust, ganska torrt + kylskåpstemperatur. Det går dock oftast bra med några plusgrader och 24 timmars mörker enligt min erfarenhet, det blir dock ofta inte 100% av plantorna som överlever, är det så varmt som över 7C så behövs ljus då går de inte ner i vila, så matkällaren låter för varm för mörkerförvaring. Och de ser ju ganska risiga ut efter några månader men pinnarna grönsakr ofta igen. Viktigt är dock att växter som förvaras kallt hålls åt det torrare hållet, de dricker lite vatten och det är lätt att plantorna ruttnar ifall man håller dem för fuktiga.
mamamaggan
De vill ha kring 10 grader och gärna lite ljus iaf. Du behöver inte vattna så mycket på vintern , någon liten skvätt i veckan kanske om de känns torra .

Jag klipper inte ner mina på hösten men jag vet att det finns många som gör det så det verkar vara valfritt. Täcka dem behöver du inte göra .
Danne031
Hmm ok, såpass kallt har vi inte möjlighet att övervintra. Om bara har antingen vad jag beskrivit, eller uppe i huset (20 grader, normal dygnsrytm i ett fönster), vad är då bäst? De kanske inte ens behöver någon vintervila utan man kan ha dom som vanligt fast vattna lite mindre och de ser inte roliga ut?
mamamaggan
Svårt att råda dig men jag skulle nog prova att ha dem uppe .

Du har ingenstans inne där du kan ha det svalare ? Ingen inglasad veranda där det inte blir fryskallt ? Om du bor i hyreshus så brukar man kunna ställa pelargoner i trapphuset och helst då i fönstret om det finns .
Red Top
Jag övervintrar alla mina pelargoner, i lägenhet. De jag är mest rädd om, i sovrummet, där vi håller mellan 15-18 o på vintern. De får extraljus i form av lysrör.

De som inte får plats där, placerar jag ut i olika söder- och västerfönster. Vi har sällan mer än 20o i lägenheten. Vi har rätt breda fönsterbrädor, så värmen från elementen når inte direkt upp till blommorna.

Det händer ibland att någon planta stryker med och då beror det oftast på att jag vattnat för flitigt.
kentbra
man behöver inte övervintra pelargoner. har man bara tillräckligt med ljus så kan de blomma hela vintern.
själv klipper jag mina lite lätt, planterar om dem och ställer dem i fönstren. de blommar hela vintern.
Solstorm
Det är rätt många som övervintrar sina pelargoner i rumstemperatur. De kan bli lite rangliga i slutet mot vintern men då klipper man ner dem rejält. Har du något fönster där du kan stänga av elementet under så är det ju en fördel.

För längesedan har jag övervintrat dem i rumstemperatur, dock lyckades jag aldrig med hängpelargoner så varmt.
sqrulan
Förra vintern övervintrade jag mina pelargoner i vedkällaren där det är mörkt i stort sett hela vintern och ca: 10-15 grader, det finns ett litet källarfönster uppe vid taket men det släpper inte in mycket ljus. Jag vattnade en liten skvätt varje vecka och alla höll sig gröna men dom växte inget och visst tappade dom blad och såg lite rangliga ut men det funkade väldigt bra.

Jag har inte plats innomhus för alla mina pelargoner för fönstren är fulla med hoyor, streptocarpusar och saintpaulior, fick samlar dille i våras på dom två sistnämnda. slap.gif
Danne031
Jag, eller vi, trodde faktiskt det enda sättet att övervintra var just att klippa ner ställa mörkt osv, låta dom gå i dvala typ, nyttig info här smile.gif
Ska kolla med frugan men jag tror hon är skeptisk till att ha dom synliga hela vintern, pelargonerna förknipper man ju mest med sommar så att ha dom uppe i huset känns lite som att ha julbelysningen uppe på sommaren (jag = allergisk mot).
Vi bor i hus men har dåligt med kyliga rum..iofs kanske garaget håller sig under 15, fast då har vi inget dagsljus. Vad bökigt det blev :s
Maria S i Skåne
Ni kan ta sticklingar. De är lättare att övervintra inne och tar inte så stor plats. Sen kan du prova garaget och/eller matkällaren. Skulle plantorna dö i vinter har du kvar sticklingarna och behöver inte köpa helt nytt!
Danne031
Det var ju smart förstås, då kan man låta dom stå i mindre krukor och vara mindre synliga.. smile.gif
Är det bara till att klippa av stjälkar och stoppa i såjord eller?
Ally
Eftersom du har fem plantor, du kan prova olika varianter ... ut i fall....
Över åren har jag provat att ha inne som en krukväxt, fast någorlunda svalare (framför balkong dörren i sovrummet, kanske 19 grader och några timmar sol på förmiddagen), med en engelsk pelargon, och lyckats, och en hängpelargon (doftpelargon kanske?), lyckats i två år men dog tredje vinter.
Och en annan häng pelargon inne, nu 3:e vinter tror jag, 19-20 grader.
Och i garaget, 10-15 grader, mörkt, lyckats i år med en stor engelsk pelargon (detsamma som har hängt med sedan första försöket), men inte med några ett-åriga sticklingar, för några år sen.

Den i garaget var nerklippt, men jag vattnade en skvätt ett par gånger under vintern.
Och tog den in i huset början på mars.
Växer fint allihopa!

Jag ser ingen skillnad mellan dom som får vila i mörkret, och dom som har varit inne i rumstemperatur.
fuchsian
Jag ställde ju denna fråga i ett tråd och jag har också svårt att övervintra dem. Men sticklingar kan man ju ta och ha dom inne, åtminståne av dem som man är mer rädd om.
Jag kommer att kasta en del av de vanligare sorter, de är ju så billiga att köpa på våren och då får man på direkten en större planta och blommor.
Jag lyckades inte övervintra någon i vårt ena garaget och nu är det stopp (av maken) att gå dit och skräpa.

Jag har några maffiga pelargoner, vilka jag skulle vilja att de överlevde. När jag läste i denna tråd, så var det många olika alternativ som hade blivit lyckade, så jag får nog ta in några på uterummet och ha lägre temp där helt enkelt. Vanligt ljus finns det från alla håll och min vävstol ska dock vara uppe också nästa vinter, även att maken vill packa ihop den, men jag ska väva mina filtar först. ... fuchian ...
sqrulan
Vad heter dina pelargoner?
fuchsian
Jag har en uppstammad (blev 2 skaft) Mårbacka, rosa och den är ca. ½metern, och blommar av bara den.
Jag tog sticklingar av den då jag fick tanken att stamma den. Dom är nu hos vänner.

Sedan har jag den gula, fensch vanilla, 2 st och en hägnpelargon "insa" , vit med enstaka stimmor i rosa,
Och en annan hängpelargon Tom Cat, om jag inte minns fel, mörkröd och med strimmor.
Sedan en och annan engelsk el/ängpelargon, men dom är just de jag skulle vilja spara. Har köpt mesta av dessa hos Odla utom Mårpackan.
Resten är de vanliga man ser ..... jo förresten har jag 2 st rätt stora med rosa och vita fläckar, med stora och fullda blommor. Jag har inte namnet på dom, tyvärr.

Sedan har jag 2 sötingar av Sundaville Red Star och den rosa, men dom är nog mer år inneblomma hållet, skulle jag tro. ...... jag bara wub.gif pelargoner, har ingen tummis med fuchsior. .. fuchian...
sqrulan
Ja det var ju några stycken. Många går jätte bra att övervintra i ett vanligt fönster, min mormor hadde alltid sina mårbackapelargoner i köksfönstret. (jag tror att det var mårbacka) Dom blev ju rangliga och taniga men på våren klippte hon ner dom och planterade om.

Jag skulle då inte rekommendera att ta sticklingar för rotning nu på hösten, det kan vara väldigt svårt att rota dom och man måste nog helst ha extra belysning.

Har du inget svalt ställe så tycker jag att du kan ha dom i ett vanligt fönster, det skulle jag ha men där är det redan smockfullt. Pelargonerna blommar ju ett bra tag till om dom får stå ljust.

Engelska pelargoner gillar att det blir svalt på hösten för då blommar dom bättre på våren har jag fått lära mej.

Har läst att hängpelargoner kan vara svårast att övervintra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon