Full version: Myskoxar
Olle A
Nu har jag varit ute på en spännande resa till Dovrefjell i Norge, som är myskoxarnas land. Att få se dessa urtidsdjur var inte så svårt som man skulle kunna tro, redan första kvällen såg vi en grupp från bilen när vi var på väg mot fjällstugorna där vi skulle bo. När vi nästa dag var ute på fjället med en kunnig guide, såg vi åtminstone 15 myskoxar. Minst sagt spännande, för även om det rör sig om fredliga växtätare är det ju kraftfulla djur som man inte ska komma i vägen för. Rekommenderat säkerhetsavstånd är 200 meter. Nu är det parningstid för dem, och flera gånger såg vi hanar som slogs. Det är tufft att vara ledarhane i en grupp, han lyckas nästan aldrig behålla sin position i mer än 2-3 år.

[attachment=54403:Myskoxar1.jpg]
[attachment=54404:Myskoxar2.jpg]
[attachment=54405:Myskoxar3.jpg]
[attachment=54406:Myskoxar4.jpg]

Olle
Sussie F-Flower
Nämen, vad DU är ute och reser...! giggle.gif

Visst är dom maffiga att få se på riktigt? wub.gif
Man blir alldeles lyrisk och tagen av att få stå och titta på dom vackra uroxarna...

(Det smällde ganska rejält va?)
mamamaggan
Fina bilder på fina djur ! Måste vara otroligt spännande att se dem .
Anki på Öland
WOW! Vad pampigt!!
Anki
Tulipanaros
Mäktigt!
Solstorm
Imponerande! Jag aktar mig för att komma i vägen för vanliga råbockar som slåss, de kan vara lite skrämmande. Dessa skulle jag ännu mindre vilja komma i vägen för.
Olle A
Tack ska ni ha! Visst är det mäktiga djur, men oftast mycket lugna och fredliga. Så länge man inte kommer för nära är det ingen risk att det händer något.

Olle
gnon49
Olle, lite OT.
Bekanta från Orust var på besök. jag nämnde att jag fått vildpelargonfrön från en rådjurstokig kille i Svenshögen.
Hon sa då att hon talat med en kille i affären som hade famnen full av äpplen till sina rådjur. Dom brukar handla på stillingsön. Behöver inte vart där eller vart du, men tanken slog mig i alla fall.
ha de
Olle A
Om det var i en affär på Stillingsön så var det inte jag, för jag har inte köpt eller plockat äpplen på Orust vad jag kan minnas. Från oktober-november och ett par månader framåt brukar jag plocka vildäpplen här i trakten av Svenshögen-Ödsmål-Stenungsund, sedan köper jag på Willys i Stenungsund som har de billigaste jag har hittat. Men om någon har gott om äpplen på Orust (eller inom ett par mil från Svenshögen) är det mycket välkommet!

Olle
Meriona
Vilka vackra myskoxar Olle! Jag har bara sett i hägn såklart, jag är SÅ avundsjuk på dig!
gnon49
CITAT (Olle A @ 27-08-2010, 19:38) *
Om det var i en affär på Stillingsön så var det inte jag, för jag har inte köpt eller plockat äpplen på Orust vad jag kan minnas. Från oktober-november och ett par månader framåt brukar jag plocka vildäpplen här i trakten av Svenshögen-Ödsmål-Stenungsund, sedan köper jag på Willys i Stenungsund som har de billigaste jag har hittat. Men om någon har gott om äpplen på Orust (eller inom ett par mil från Svenshögen) är det mycket välkommet!

Olle

Tyvärr, såg tre äpplen på min vildapel. mättar nog inga rådjur. Ståtliga djur på bilderna i alla fall.
Olle A
Tack ska ni ha! Mina äppelträd börjar sätta frukt nu, men de brukar inte heller räcka så långt. Några myskoxar lär knappast komma till min matplats (vilket kanske är tur) men i kväll när jag var ute och cyklade såg jag både älgar och kronhjortar. En ko med kalv av var sort. Dessutom en räv, men rådjuren tycks ha vett att hålla sig undan nu när det är jakttid.

Olle
Tikka
Oj det va fina bilder o vilken upplevelse det måste varit biggrin.gif

netha
CITAT (Olle A @ 26-08-2010, 22:30) *
Nu har jag varit ute på en spännande resa till Dovrefjell i Norge, som är myskoxarnas land. Att få se dessa urtidsdjur var inte så svårt som man skulle kunna tro, redan första kvällen såg vi en grupp från bilen när vi var på väg mot fjällstugorna där vi skulle bo. När vi nästa dag var ute på fjället med en kunnig guide, såg vi åtminstone 15 myskoxar. Minst sagt spännande, för även om det rör sig om fredliga växtätare är det ju kraftfulla djur som man inte ska komma i vägen för. Rekommenderat säkerhetsavstånd är 200 meter. Nu är det parningstid för dem, och flera gånger såg vi hanar som slogs. Det är tufft att vara ledarhane i en grupp, han lyckas nästan aldrig behålla sin position i mer än 2-3 år.

[attachment=54403:Myskoxar1.jpg]
[attachment=54404:Myskoxar2.jpg]
[attachment=54405:Myskoxar3.jpg]
[attachment=54406:Myskoxar4.jpg]

Olle

Häftigt att varit så nära dessa djur. Fina bilder! tummenupp.gif Landskapet på sista bilderna påminner om en bit på väg mot Narvik härifrån ... stenigt kargt landskap.
Olle A
Tack Tikka och Netha! Visst är det en upplevelse att se dem i det karga landskapet som de är så väl anpassade till. De äter mest örter och ris som dvärgbjörk, vide mm och konkurrerar knappast med renarna som till stor del lever av lavar. Ullen är bland de varmaste i världen (endast alpackans ska vara ännu bättre) vilket nog behövs när vinterstormarna sätter in.

Olle
Sussie F-Flower
Hej Olle!
Jag kom att tänka på en sak... g.gif

Nämnde guiden något om den nuvarande stammen?
Har för mig att för några år sedan så var det på tal om hög risk att flocken skulle dö ut pga inavel...?
Dom skulle väl "importera" någon tjur... -men, dog inte den...?
Fick ni veta vad som hände?

Hur ser prognosen ut för dessa underbara djur idag...?
Fick du veta något om det?
smile.gif

edit: stavfel...
Olle A
I Norge är det ingen omedelbar fara, det fins ca 250 myskoxar i Dovreområdet. I Sverige är det värre, bara åtta vuxna djur finns nu i Dalarna-Härjedalen. I somras fick de en kalv, vilket är mycket glädjande. I somras har också ett "myskoxcentrum" invigts i Härjedalen, där fyra norska myskoxar (tre tjurar och en ko) nu finns för avel. Myskoxen är inte ursprunglig i Skandinavien, utan infördes till Norge från Grönland i början av 1900-talet. Då fraktades de med båt och bara 11 kom levande fram. Det är alltså ingen bred genetisk bas de har, utan inaveln är ett stort problem.

Olle
Aqvakul
CITAT (Olle A @ 28-08-2010, 22:57) *
I Norge är det ingen omedelbar fara, det fins ca 250 myskoxar i Dovreområdet. I Sverige är det värre, bara åtta vuxna djur finns nu i Dalarna-Härjedalen. I somras fick de en kalv, vilket är mycket glädjande. I somras har också ett "myskoxcentrum" invigts i Härjedalen, där fyra norska myskoxar (tre tjurar och en ko) nu finns för avel. Myskoxen är inte ursprunglig i Skandinavien, utan infördes till Norge från Grönland i början av 1900-talet. Då fraktades de med båt och bara 11 kom levande fram. Det är alltså ingen bred genetisk bas de har, utan inaveln är ett stort problem.

Olle

Intressant historik!

Jag såg dem i Härjedalen precis vid norska gränsen mellan Fjällnäs och Moirana för tio år sen, fascinernade djur med väldigt mkt urtidskänsla...
Lokan
Vilka härliga bilder Olle!! bravo.gif Det måste ha varit en fin upplevelse! Och dom ser ju verkligen ganska 'mysiga' ut! giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Olle A @ 28-08-2010, 22:57) *

Olle

Nu måste jag erkänna att nu skäms jag... blush.gif
Jag tänkte att Dovrefjällen låg mellan Härjedalen/Norge... slap.gif Och att det var DEN stammen/flocken du hade sett...
Glömde totalt bort att Norge var inblandat... (Förlåt Norge..! wub.gif )
(Som vanligt så är det ju Norge som har den största "tätheten"! laugh.gif )

Tack för den nya informationen, Olle!
Det känns verkligen glädjande och positivt att en såå pass stor satsning har gjorts. wub.gif

Finns det fortf myskoxar på Grönland? confused.gif
Orkidétjuven
Snyggt jobbat. Mycket bra bilder. Var på Grönland ett par år sedan där jag bla såg myskoxar. Fick just lite flashbacks när jag såg dina bilder. Tack smile.gif
Grönland kan varmt rekommenderas för den som är sugen på att resa till nordligare grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon