mamamaggan
Vi har en gigantisk kompost numera. Vi har bara fylllt på i flera år och aldrig tagit något ur den. Nu har vi börjat fundera på om vi skulle försöka gräva fram lite i botten men vi har lagt i allt från mindre grenar till torkat ogräs.

Är det olämpligt att använda något eftersom vi komposterat ogräs ? Vi låter alltid ogräset torka innan vi lägger det på komposten men det måste väl finnas frön som kan ta sig ändå ?
Aqvakul
Jo, det blir tyvärr nästan alltid ogräsfrön från kompostjord. Om man får komposten att brinna riktigt så ska de dö, men verkligheten är tyvärr inte lika enkel. Samtidigt är kompostjorden ett oerhört viktigt tillskott för att förbättra befintlig jord, inte minst strukturmässigt, så jag skulle aldrig avstå från att använda den för att den genererar lite ogräs. Besvärliga rotogräs skulle jag dock fortsättningsvis avstå från att kompostera. Överlever rotbitar så är det mkt värre än frön. Det är också lättare att hanmtera "ogräsjord" under buskar och i viss mån i rabatter, än i trädgårdslandet där man sår.
Solstorm
Jag skulle absolut använda din kompost, den är så värdefull som jordförbättring. Det går ju att sila komposten genom grovmaskigt nät, typ kycklingnät om du tror att där finns mycket rotogräs med. Fröogräs tycker jag inte är så farligt, det dyker ju upp ändå i rabatterna. Man kan ju vara extra vaksam i början där man lagt ut komposten och vara på hugget för att ta ogräset direkt det kommer. Kanske ska du inte sprida den överallt på en gång, det kanske det blir svårare att vara på hugget överallt samtidigt.
mamamaggan
Så rådet blir att använda komposten men att sålla jorden. Nu har vi ett såll som är lagom att lägga över skottkärran .

Det kändes lite synd att inte kunna använda komposten överhuvudtaget men då går det .

Kan man sålla lite i taget redan nu , förvara den i något ( typ stora hinkar som får stå övertäckta ), under vintern för att använda jorden i vår ?
Ally
Jag tror att om du har bara fyllt på och inte har använt din kompost i flera år, att risken för rotogräs är liten.
Om det finns rot kvar, t.ex. kvickrot eller kirskål, det skulle ha nog börjat växa, och då ser du när du börjar gräva ut.

Om du ändå vill vara säker kan du använda kompost "yttligt", inte gräva ner.
På våren även nu på hösten kommer du att se om det börjar växa rotogräs, men då blir det hyfsat lätt att dra upp.

Men... Kommer du ihåg om du slängde kvickrot eller kirskål i komposten, utan att ha torkat ut det i kanske nån vecka?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon