|
Full version: Höstångest!
Smurfan
27-08-2010, 07:39
Hjäääälp!!! Någon mer än jag som känner sig en smula deprimerad??? Jag vill verkligen inte att sommar´n ska ta slut Vi har iofs haft en kanon sommar men som vanligt så tar den slut innan den ens har börjat känns det som....jag vill ju "påta" i min trädgård året om!! Jag är helt enkelt född i fel världsdel!!
Känner precis likadant. Alla mina planer för sommaren, vad hände ? Och var är de ljusa kvällarna ? Det känns så tungt att det redan är över.
Visst är det vemodigt när sommaren tar slut och höstmörkret kommer vi får hoppas på en fin höst,värsta månaderna är iaf okt nov.
CITAT (Smurfan @ 27-08-2010, 08:39)  Hjäääälp!!! Någon mer än jag som känner sig en smula deprimerad??? Jag vill verkligen inte att sommar´n ska ta slut Vi har iofs haft en kanon sommar men som vanligt så tar den slut innan den ens har börjat känns det som....jag vill ju "påta" i min trädgård året om!! Jag är helt enkelt född i fel världsdel!!  Hej Nja, inte deprimerad, men imorse ( +10 grader) tänkte jag på imåndags att det var nog sista fina sommardagen.
Snart dax att sätta på värmen inomhus, kallt på nätterna och mörkt på kvällarna.
Fast dagarna kan vara väldigt fina, och vilken blomsterprakt det är nu i trädgården. Har mycket kvar att göra på tomten, ner med perenner och snart kommer de beställda lökarna.
Jag tror det är tur att vi har våra årstider, annars skulle vi inte uppskatta dom.
malcolm
27-08-2010, 07:49
Jag har inte fått någonting gjort av det jag hoppades på i vintras eftersom jag helt enkelt inte orkat (eller haft pengar) men det kommer en ny vår och sommar och då...
Gunilla T
27-08-2010, 08:14
Och jag har lärt mig uppskatta hösten i trädgården. Äntligen får man tid över till annat än det sedvanliga förvaltarjobbet i trädgården.
Nu är dagarna sköna och man orkar gräva och förverkliga nya idéer. Marken är fuktig så det går bra att gräva och det går utmärkt att sätta sten.
Jag håller på tills tjälen gör det omöjligt....och det är så trevligt når våren kommer och man har nya ställen som är oplanterade istället för att bara trycka ner växter där det ev. finns plats.
Meriona
27-08-2010, 08:27
Hösten är min favoritårstid, våren kommer tvåa, en riktig vinter trea och sommaren sist. Nu och till med oktober är som skönast.
sqrulan
27-08-2010, 08:28
Jag håller med dej Gunilla men om jag får något gjort var en annan sak, jag älskar vår och höst men hatar januari och februari.
Inga från Närke
27-08-2010, 09:32
Tycker inte heller om hösten, brukar bli så trött och detta mörker som börjar komma är inte kul. Sedan veta att man har en massa att göra som klippa buskar, ta reda på jordgubbsrevorna för att plantera de gamla skall bort, rensa i hallonhäcken och klippa ner alla vinbärsbuskar så jag kan forma dem mera andra år om vi bor kvar och orken infinner sig. I dag är de mest vildvuxna och så tar jag inte reda på bären så då kan jag klippa ner dem helt. Äppelträdet ska också klippas och det är inte kul om det har regnat som här i flera dagar, man får hoppas att det blir finare dagar framöver så de torkar upp lite.
Huggorm
27-08-2010, 09:49
Hösten är härlig, det blir svalare igen, luften går att andas, man slipper svettas så fort man går ut. De närmsta två månaderna är en mycket bra tid på året. Sedan kommer ju tyvärr den näst intill ändlösa vintern, men den skall man inte tänka på nu
fuchsian
27-08-2010, 10:34
För mig brukar hösten vara en bra tid tills löven har fallit, då får jag längtan till varmare ställen, men även det går. Värst för mig är just vid vårbrytningen, då känns det inte bra och håller mig helst inne, men det varar dock högst 2 veckor och sedan njuter jag av våren, förrutom att jag hatar varenda björk jag ser under dess blomming --- björkpollenallergi. Skulle doch inte trivas om det inte fanns dessa olika årstider. ....fuchian...
Aqvakul
27-08-2010, 12:47
CITAT (Huggorm @ 27-08-2010, 10:49)  Hösten är härlig, det blir svalare igen, luften går att andas, man slipper svettas så fort man går ut. De närmsta två månaderna är en mycket bra tid på året. Sedan kommer ju tyvärr den näst intill ändlösa vintern, men den skall man inte tänka på nu  Instämmer - Gärna höst, men inte vinter (särskilt inte grå och blöt Skånevinter..)!
Hösten är ok fram till naturen är död och snön ännu inte fallit. Sen är det ok fram till snön smält men grönskan ännu inte tagit fart. Jag hatar de perioderna både höst och vår då naturen är död.
malcolm
27-08-2010, 14:51
Hösten har blivit min favoritårstid, speciellt när det stormar och vinden viner runt husknutarna. Sommarens "krav" är borta och man kan koppla av på ett annat sätt.
Jag tycker att hösten är en härlig tid - klara och kalla dagar med vackra färger. När hösten kommer blir allt lugnare - trädgården är i dvala - stugan är stängd för vintern. Det finns inte lika många "måsten". Det är så mysigt att tända ljus och en brasa om det är kallt och sen kura ihop med en bra bok eller trädgårdstidning och planera nästkommande säsong i trädgården. Därefter väntar vintern - en fantastisk tid. Tänk att promenera en stjärnklar kväll med kylan som nyper i näsan och snön som knarrar under skorna.
Jag uppskattar alla årstider - var och en på sitt sätt. Jag skulle inte kunna tänka mig att bo med sommarklimat året runt.
Huggorm
27-08-2010, 15:39
CITAT (Alba @ 27-08-2010, 16:00)  Jag uppskattar alla årstider - var och en på sitt sätt. Jag skulle inte kunna tänka mig att bo med sommarklimat året runt. Nej precis, det skulle bli oerhört tråkigt. En del flyttar ju till Thailand, men jag hade inte stått ut med värme året runt. Idealet är Nya Zealand, där är klimatet som i Sverige men vintern kortare och mildare, men trots detta inte extremt varmt på sommaren.
CITAT (Huggorm @ 27-08-2010, 16:39)  Nej precis, det skulle bli oerhört tråkigt. En del flyttar ju till Thailand, men jag hade inte stått ut med värme året runt. Idealet är Nya Zealand, där är klimatet som i Sverige men vintern kortare och mildare, men trots detta inte extremt varmt på sommaren. Det skulle passa mig. Synd bara att jag får så långt då att åka hem till stugan. Liiite svårt att bara åka ut och ta en kopp kaffe en fin afton.
Huggorm
27-08-2010, 15:43
CITAT (Alba @ 27-08-2010, 16:41)  Det skulle passa mig. Synd bara att jag får så långt då att åka hem till stugan. Liiite svårt att bara åka ut och ta en kopp kaffe en fin afton. Det är nackdelen, men också anledningen till att landet inte är mer tättbefolkat än Sverige
malcolm
27-08-2010, 18:18
CITAT (fuchian @ 27-08-2010, 11:34)  För mig brukar hösten vara en bra tid tills löven har fallit, då får jag längtan till varmare ställen, men även det går. Värst för mig är just vid vårbrytningen, då känns det inte bra och håller mig helst inne, men det varar dock högst 2 veckor och sedan njuter jag av våren, förrutom att jag hatar varenda björk jag ser under dess blomming --- björkpollenallergi. Skulle doch inte trivas om det inte fanns dessa olika årstider. ....fuchian... Då skall du inte komma hem till mig i vår eftersom jag har en stor björk på tomten.
bergvallmo
27-08-2010, 18:24
Älskar våren och sommaren. Hösten fungerar bra tack vare all underbar svamp man kan plocka. Vinter däremot tycker jag inte om. Den är ju så ruskigt mörk, kall och lååång.
Smurfan
31-08-2010, 17:20
Baaah!!! Gula små fula blad i mina lådor, chiliplantorna vill komma in å´så tomatplantan som aldrig tycks sluta växa och ge frukt......Jag behöver meeera sommar jag!! Tycker verkligen verkligen inte om hösten Nog för att man kan plocka svamp å´tända ljus och bla...bla..bla!! Men ändå... SOMMAR is the Shit!!
Aqvakul
31-08-2010, 18:17
I morgon är det september, en höstmånad, inget fel med det men tyvärr innebär det att vintern rycker allt närmre..
Huggorm
31-08-2010, 18:30
CITAT (Aqvakul @ 31-08-2010, 19:17)  I morgon är det september, en höstmånad, inget fel med det men tyvärr innebär det att vintern rycker allt närmre..  Det betyder också att våren kommer närmare
sqrulan
31-08-2010, 18:48
Posetivt tänkande Huggorm är okej, utan vintern skulle det inte finnas nån vår!  Men GUD vad jag hatar vintermånaderna jan o feb, här uppe är det bara snö och kyla.
Aqvakul
31-08-2010, 20:02
CITAT (sqrulan @ 31-08-2010, 19:48)  Men GUD vad jag hatar vintermånaderna jan o feb, här uppe är det bara snö och kyla.  Inte mkt bättre här nere: Mest snödrev, slask, grått och snorhalt...
Meriona
31-08-2010, 20:12
CITAT (Huggorm @ 31-08-2010, 19:30)  Det betyder också att våren kommer närmare  Nej nej det betyder att den underbara hösten äntligen är här!
Hösten är hemsk. Men tack o lov inte så hemsk som jag tycker i maj. Då verkar hösten vara en mörkt regnigt o allmänt vedervärdig årstid. Man överlever. Men en likadan vinter som den som var vill jag inte ha. Det kändes som jag hade husarrest av all snö o kyla.
[attachment=54597:S5030670.JPG]
Huggorm
31-08-2010, 20:32
CITAT (Meriona @ 31-08-2010, 21:12)  Nej nej det betyder att den underbara hösten äntligen är här!  Ja, och nu skall det ju bli perfekt höstväder de närmsta dagarna så nu skall i alla fall jag passa på och vara ute så mycket som möjligt
Meriona
31-08-2010, 20:51
CITAT (Huggorm @ 31-08-2010, 21:32)  Ja, och nu skall det ju bli perfekt höstväder de närmsta dagarna så nu skall i alla fall jag passa på och vara ute så mycket som möjligt  Det skriver jag under på!  Ut å njut!
Hela hösten går nog åt till att gå igenom bilder från sommaren. Det är härligt att ha ngt sådant att pyssla med. Kanske är jag klar tills våren igen...
skogstroll
17-09-2010, 11:27
Januari-Februari sår jag chili Mars-April - såååår mera Maj - fixar i växthuset Juni-Aug ja då är det ju bara jätteskönt September - är min favorit när man kan titta på alla fina färger på träd och höstblommande växter och gå på VÄXTREA  har just planterat ett äppelträd och lite annat smått och gott Oktober - ja då njuter jag bara av kvarvarande och svamp November - beror ju på om det snöar men så länge det inte är slaskigt eller så, så är det helt ok December - jul å sånt ja som saxt, fast de månader jag tycker minst om är januari-mars för då kan det vara riktigt tuuungt att halka till bussen på morronen
Myosotis
17-09-2010, 11:29
Är bara glad att sommaren är över
Huggorm
17-09-2010, 11:29
Men mars är ändå lite okej, eftersom det börjar bli ljust då. Men så tror man att det skall bli vår eftersom mars är en vårmånad, och så blir det bara bakslag efter bakslag med snöväder
skogstroll
17-09-2010, 11:32
CITAT (Myosotis @ 17-09-2010, 12:29)  Är bara glad att sommaren är över  hm ja ibland kan det bli lite för varmt tycker jag.... men så får man väl inte säga i Sverige  Första veckan på min semester var det stekhett och träd och annat bara skrumpnade & dog, sen blev det regn och elände så mycket vettigt blev det inte gjort och inspirationen saknades nog lite  Hösten e skön tycker jag
Så borde det var räknat ifrån nyår: April April Maj Maj Juni Juni Juli Juli Juli Augusti September December
Huggorm
17-09-2010, 11:42
Hösten är skön, men det regnar för mycket. Allting flyter av vatten här just nu  CITAT (Carl @ 17-09-2010, 12:41)  Så borde det var räknat ifrån nyår: April April Maj Maj Juni Juni Juli Juli Juli Augusti September December
Myosotis
17-09-2010, 13:31
CITAT (Carl @ 17-09-2010, 12:41)  Så borde det var räknat ifrån nyår: April April Maj Maj Juni Juni Juli Juli Juli Augusti September December Feel! Januari februari mars mars mars april april börjanavmajslutetavaugusti september oktober november december
Meriona
17-09-2010, 19:04
Vad jobbigt det skulle bli på Odla i framtiden om det blev som ni vill? En är i mars och börjar få vårkänslor och nån annan är i slutet av maj och plockar tulpaner.
zaaritha
17-09-2010, 20:11
Jag är så trött på hösten! Men----än värre är vintern! Nu finns åtminstone vackra höstfärger!
Huggorm
17-09-2010, 20:14
Jag har börjat längta efter frost. Tänk er barmark mer eller mindre, och några enstaka minusgrader. Torrt i marken, frisk luft, perfekt utomhusväder.
zaaritha
17-09-2010, 20:16
Waoow! Imfrost o rimfrost-----SÅ vackert!
Meriona
18-09-2010, 08:13
Fast det är tråkigt att skrapa rutorna på bilen. Så det får gärna vara frost på helgerna.  SAMT sluta regna.
Aqvakul
18-09-2010, 08:16
CITAT (Meriona @ 18-09-2010, 09:13)  Fast det är tråkigt att skrapa rutorna på bilen. Så det får gärna vara frost på helgerna.  SAMT sluta regna. Åk söderut, här skiner solen...
Meriona
18-09-2010, 08:21
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2010, 09:16)  Åk söderut, här skiner solen... Vad hjälper det, molnen följer nog med. Jag känner mig som Tur-Ture.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|