sqrulan
27-08-2010, 09:16
Här kommer lite bilder på några av mina femöringar. Hoppas att nån annan också kan visa bilder på sina för jag vill gärna se vad det finns för olika sorter.
Mina började blomma ganska sent och jag var nog för ivrig att ställa ut dom på min inglasade altan men tillslut så satte dom fart.
[attachment=54417:IMG_0124.JPG]
Double pink rose.
[attachment=54418:IMG_0120.JPG]
Blue monarch
[attachment=54419:A.Peach_Glow.JPG]
Peach glow
[attachment=54420:A.Glory.JPG]
Glory
[attachment=54421:A.Dot.JPG]
Dot
varghem
27-08-2010, 15:58
vad söta dom är... fastnade direkt för Glory
sqrulan
27-08-2010, 16:26
Ja den är fin men jag älskar dom två första.
Åhh, hvor nydelige de var,slik som du får de til da!!
Min 'Peach Glow' har blommat och blommar ännu med massor av blommor .
Äntligen har jag klarat av det =)
sqrulan
28-08-2010, 19:32
Tack Kikki! Vilka enkla blommor att odla egentligen, på vintern stoppar man bara undan dom.
Jag får väl se om jag ens ids ta upp rizhomerna ur jorden, dom kan ju ligga där till våren.
Toppen Aldo, mina blommar också ännu dom står under mitt växtlysrör för jag har ingen plats över i fönstren. Jag tror att jag måste trappa ner lite.
sqrulan
09-09-2010, 12:37

Tre av mina femöringar har nog blommat färdigt nu och ser lite trötta ut. Måsta man vänta på att dom vissnar ner helt innan man ställer undan dom, har lite fullt inne nu.
Vad tror ni, pelargonerna ställer man ju undan fast dom är gröna!?
Eller ska jag fortsätta att småvattna dom medans det finns grönt kvar?
Ställ dem åt sidan bakom gardinen så får de vissna ner /gå och lägga sig i lugn o ro
De har sin tid från Mars - September har jag märkt och vill vila 6 månader .
Tänk om pelargonerna kunde vila på detta sätt ....vad plats vi hade haft
sqrulan
11-09-2010, 04:42

Tack Aldo då ställer jag undan dom som blommat klart men oj vad vissa blommade!
joulanta
23-09-2010, 14:40
Jag har inte plats för alla mina krukor med femöringar och narrhuvor. Märkte när jag kollade en del att det var lite eller små kottar eller inga alls under en del. Varför? har jag för bråttom att kolla ska dom stå nedvissnade ett tag innan det blir kottar? Hoppas ni förstår vad jag menar
Kottarna bildas väl under säsongen s a s .
Jag har fått precis så där ;små,små pyttar visst år men de har överlevt i Melittapåsen över vintern .
Denna säsong blev de såå fina .
Man får kolla då och då så de inte torkar helt o hållet .
Vila 6 månader?
Gäller det för narrhuvor också?
En av mina narrhuvor blommar för fullt. Den måste altså gå i vila nu för att komma igång i mars?
Dom ska vissna ner. När dom gjort det, plockas upp ur krukorna och förvaras i melittapåse?
joulanta
23-09-2010, 20:09
Det är bara rizmonerna du förvarar i melittapåsar över vintern. Det andra är bara att kasta
Alla Narrhuvor vilar inte ;en del bara kort tid .
När mina Narrhuvor blommat klart o blivit "fula " vänder jag på krukan och plockar rhizomer/kottar .
Ja,jag förvarar dem i Melittapåsar och ställer ner påsarna i en större kakburk eller liknande .
Sedan in i gaderoben/skåp på en hylla .
Fram i vår planterar jag ner igen .
http://www.gesneriasterna.se/swe/advice/kohleria.phpLycka till !
Tack!

Tror jag avvaktar lite då med narrhuvorna tills den som blommar har blommat klart.
Läskigt att plocka upp kottarna och stoppa i melittapåsar osv men jag gör väl så.
CITAT (Rihane @ 24-09-2010, 14:53)

Tack!

Tror jag avvaktar lite då med narrhuvorna tills den som blommar har blommat klart.
Läskigt att plocka upp kottarna och stoppa i melittapåsar osv men jag gör väl så.
Vill du kvar dem i jorden /krukan är väl helt Ok men vad som är bra med dessa växter är ju att man kan "lägga undan " dom och så kan man ha andra växter över vintern ;-) i sina fönster .
CITAT (aldo @ 24-09-2010, 15:24)

Vill du kvar dem i jorden /krukan är väl helt Ok men vad som är bra med dessa växter är ju att man kan "lägga undan " dom och så kan man ha andra växter över vintern ;-) i sina fönster .
Jaha,

Sent omsider trillar polletten ner. Förstod inte att "lägga undan" dom var det som var det fiffiga.
Det där kommer inte fungerar för mig för då kommer iallafall inte narrhuvorna få plats i vår.
Tack för all hjälp. Tror jag förstått nu.
Fågelvägen
25-09-2010, 10:28
Jag sparar femöringarna nervissnade och torra i sina krukor hela vintern. Varje vår har jag tagit upp krukorna ur källaren och plockat ut rhizomerna ur den torra jorden. Med förstoringsglas, för att inte missa de minsta. Pilligt!
I våras gjorde jag ett undantag: jag flyttade över de ca 2-3 cm där rhizomerna var utan att bryta dem isär. Sedan fyllde jag på ny jord under rhizomlagret och lite ovanpå.
Denhär gången kom de nya plantorna upp mycket snabbare än tidigare år och femöringarna har blommat intensivt ända till mitten av september.
sqrulan
25-09-2010, 10:43
Så funkar det säkert att göra också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.