Full version: Spansk jungfru
Maggan H
Hej!
Har sökt överallt utan att hitta info om Spansk jungfru el Spansk kummin som den också kallas pga av frönas utseende. Vill veta höjd, blomningstid, läge, färg och om den är perenn.
MVH Margareta
Betty
Spanska jungfrun - Nigella hispanica. Annuell (ettårig) växt som blir 40 cm hög, står helst i soligt läge. Blåa blommor, får stora ovala frökapslar med långa spetsar. Mycket fin till torkning. Blommar juli - september.
http://home.purplehaze.ch/~cludi/pictures/...ca%20ssp.a..jpg
Du hittar mer om du söker (Google) på det latinska namnet...
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns flera fina sorters Nigella, även orientaliska jungfrun (Nigella orientalis) har fina frökapslar.

Nigellorna är ettåriga men det händer att några enstaka frön övervintrar och gror till våren, så är man inte alltför nitisk i ogräsrensningen kan det dyka upp Nigella i rabatten året efter man odlat den.
Sylvia
Flera fröfirmor har en fröblandning med många olika sorters Nigella i samma påse. Jag brukar så en sådan blandning mellan andra sommarblommor för de roliga kapslarnas skull. Kolla i afförernas fröhyllor, tror Nelsons, T&M och Suttons har en sådan blandning och de fröna säljs ju överallt.
Maggan H
Hej igen och tack för svaren! Hade jag bara sökt på Spanska Jungfrun hade jag hittat vad jag sökte, men sådan skillnad kan det vara! Jag sökte på Spansk Jungfru.

MVH Maggan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon