Full version: Kompostera grästorv?
Sofia H
I sommar har jag staplat några pallkragar modell större för att få en trädgårdskompost. I början åkte där ner gräsklipp, ogräsrens (som först solbakats ett tag) och annat blandat jox, men sedan tog "Projekt Pion" vid. För alla som nu satt förmiddagskaffet i halsen vid tanken på en kompost full av pioner, vill jag nu bara säga att det inte är fullt så illa. Jag gräver ut en ny rabatt (det är pionprojektet), och har därför fläkt loss drygt 8 kvadratmeter grästorv som jag lagt upp och ner i komposten. I går när jag vräkte på det sista var den fjärde pallkragen på höjden nästan full. Det är något varv gräsklipp emellan all grästorv, men kommer det att bli jord med tiden? Jag är rädd att det kommer att bli en enda stor ogräsodling istället... hur ska jag pyssla om komposten på bästa sätt?/Sofia.
Varkenoch
Det kommer att bli jord till slut. För mig har det åtminstone blivit det varje gång smile.gif
Jag brukar trycka dit ett tjockt lager färskt gräsklipp över torvorna, dels för att sätta igång processen ordentligt och dels för att minska ogräsrisken, och sedan fortsätta slänga på lite av varje. Nu låter det ju som om du inte har så mycket plats kvar i komposten så ett lager med packat gräsklipp upp till kanten och sedan några brädor över som lock kanske kan vara vettigt?

Lycka till!
Sofia H
Hej och tack! Gräsklipp i toppen var min tanke också, men nu är det så kallt så vi klipper nog ingen gräsmatta innan våren. Jag kanske kan lägga ett lager tidningar över, och tynga ner med brädbitar. Höjden är inga bekymmer, gamla pallkragar kan nog rotas fram...
Sofia H
Glömde fråga: hur lång tid tar det? Vi har ju kort säsong här uppe, så räcker ett år eller får man räkna med två år?/Sofia.
Varkenoch
CITAT (Sofia H @ 27-08-2010, 13:24) *
Glömde fråga: hur lång tid tar det? Vi har ju kort säsong här uppe, så räcker ett år eller får man räkna med två år?/Sofia.

Oj, det har jag ingen aning om! Jag bor i Östergötland och i våras hade jag fin jord av grästorv jag ordnat med på hösten.

Om det inte blir mer gräsklipp så skulle ni ju kunna vattna med nässelvatten/avkok, för att få fart på komposteringen innan vintern. Bättre att det är påbörjat och avstannar, än att det inte hunnit igång.
ingrids
Min zon 5 hög av torvor utan gräsklipp blir jord i mitten på ca 1, en och en halv säsong, men eftersom jag inte täckt den är den rufsigt gräs utanpå.
Varkenoch
Just det, om du vill förlänga tiden som kompostering är möjlig, så att processen avstannar så kort tid som möjligt i vinter, så kan det ju vara värt att isolera lite runt komposten med ris, gamla mattor eller vad du kan tänkas ha till hands. Och om du har fler pallkragar på lager så tror jag att det kan vara värt att sätta till en till ovanpå och fylla med kompostmaterial allt eftersom. Lycka till!
Solstorm
För att få igång komposten tidigare på våren så kan man pinka i den. Färsk varm urin sätter igång processen tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon