Full version: kompost av leca-block
LindaA
Jag hittade en sida på nätet med en som byggt kompost av leca-block.
Det verkar fantastiskt tycker jag! Såg bra och stadig ut. Jag som inte är så händig när det gäller att snickra tycker iaf att det var en bra idé! tongue.gif

Länk till den sidan:
http://www.holon.se/folke/garden/Compost/Kompost.shtml
KURT
Visst är det mycket bra med en kompost i lecablock (eller armerad betong), men det exemplet som visades på länksidan var inget vidare. En kompost bör vara öppen, eller öppningsbar åt en sida så att man kan komma in med skottkärra för att tömma material resp. för att köra bort kompostjord. Även om denna inte är murad, så att man kan plocka ner väggarna så är det omständigt att göra det.. Sedan kostar ju leca eller betong lite mer än trä.
Susanne i Linköping
Vad Lecablock kostar vet jag inte men "byggblock" i motsvarande dimension kostar 28:95 på Byggmax. I kompostbingen på bilderna är det 40 block, om man inte räknar mellanvägg och block i botten. Kostnad 1158 kr. Och inte blir det stor volym heller. "Varje behållares volym är 59*57*92cm, alltså ungefär 0.3 m3." Fast han hade ju fått blocken gratis, så då går det väl an. wink.gif

Nä, det blir nog trälåda i fortsättningen också. När den är reparerad, alltså. Just nu har jag allt i en hög på marken, med lite pinnar som stagar kanterna. Kostnad 0:- smile.gif
KURT
Annars kan man ju fläta kompost med pilgrenar, det blir vackert och kan man göra väggarna tillräckligt täta så att det inte torkar ut alltför mycket så blir det också funktionellt. Bör hålla några år, sedan kan väggarna ingå i komposten.
Ingrid på Västkusten
En vits är ju isoleringen med lecablock tänkte jag....och det här med öppningsbar på en sida kan jag verkeligen skirva under på :-) att det behövs.

Snygg är den i alle fall :-) men komposten är väl inte dte man visar upp i första hand :-) mina är i pallkragar och det fungerar utmärkt det med. Förutom varmkomposten då....

Hälsar Ingrid
gammelnalle
Jag blev jätteskraj när jag läste vad ni gör kompost av..... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

jag borde fattat bättre än att man inte kan kompostera leca-block,
men intressant var det..

"Den som aldrig kört vilse har aldrig upplevt något"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon