Hej jag har sen vi flyttat till hus förra hösten upptäckt hur roligt det är med trädgård. Nu har en sommar gått och vi har bestämt att vi vill plantera ett aprikos-träd och ett persiko träd (som man köper på en plantskola, antar jag?).
När ska man göra detta?
Kan man plantera träden nu på hösten.
Vilka sorter ärekomenderas = mkt frukt/goda/lätta?
Vi bor inne i Malmö = zon1 och har en ganska skyddad trädgård.
Kan någon tipsa om en bra välsorterad plantskola i Malmö m. omnejd.
Jag har också blivit väldigt sugen på att testa att odla Kiwi på friland (inte mini, "vanliga") det verkar som om en del här på forumet har fått det att fungera bra. Kan man köpa kiwiplantor någonstans elelr måste man odla dom själv från frö?
tacksam för svar
Åsa, mälardalen zon 2
27-08-2010, 16:18
I skåne borde det gå bra att plantera nu på hösten se bara till att lösa upp ev. rotnurr ofta får växter som stått för länge i kruka rotsnurr, det är dock något bättre att plantera tidig vår då brukar det inte vara fullt så mycket rotsnurr, trädgårdsbutikerna har större sortiment, växten har en hel sommar på sig att etablera sig innan vintern etc. Om butiken inte har önskade sorter hemma brukar de kunna ta hem på beställning.
Kiwi bör du köpa plantor av man behöver ju en han och en honplanta så man bör köpa förädlade kloner. (en del säljs som självfertila men man får bättre skörd ifall det blir en riktig pollinering). Tänk på att kiwi blir mycket stora och grova klängväxter så spaljen får inte vara för klen.
Extra viktigt i sammanhanget är att du inte får glömma vattna rejält de första säsongerna från tidig vår och framåt, många som planterar nytt i en trädgård vattnar mest när trädet är nytt och sedan kanske åker bort flera veckor under sommaren och kommer sedan tillbaka och undrar varför växterna ser så risiga ut.