Full version: Violruta
flouee
I våras sådde jag violruta (sorten Album) efter att ha grabbat tag i ett sådant frökuvert från frölistan. Jag tycks får en enda blomma i år, men den ser inte alls ut som jag tänkt mig:

[attachment=54445:DSC_2688.JPG]
[attachment=54446:DSC_2689.JPG]

Ska den verkligen se ut så där? Färgen är en sak, men jag trodde att blommorna skulle vara lite mer... tja, mindre "håriga"? Lite mer som den här: http://3.bp.blogspot.com/_mY-RDmOskK4/SJRV...+violruta+2.jpg
Pia L
Det du har är en Aklejruta
kerstin z5-6
ja, och nästa år är den 15o cm
varghem
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-08-2010, 01:13) *
ja, och nästa år är den 15o cm

Är den?? min är 5 år gammal och högst 70 cm hög
Anki V
Är fröna från en av de fröbyteskedjor vi hade här på odla?

Jag har nämligen några som är precis lika även om det finns någon vitblommande aklejruta där också.

Jag sådde tre olika sorters Thalictrum i våras men klantade till det och lyckades blanda ihop sådderna. Ingen av de tre som finns bokförda i sådagboken stämmer mot de som blommar……men vad gör det. Jag gillar aklejrutor också yes.gif .

Jag lyckades faktiskt nu i sommar få tag i sorten 'Elin' som ska kunna bli över två meter hög.

/Anki
flouee
Oj, där ser man. Går det att få tag i violruta Album på plantskolor måntro?

Anki: Japp, det var därifrån jag fick fröna.
Alba
Om du vill ha frö finns det på Rara Växter.

Den finns även på plantskola.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon