Full version: Vad är detta?
lalle555
Hej
Jag har ett par växter som jag inte vet vad de är för något. Jag vill gärna veta vad de heter samt hur man sköter dem. Jag skulle även uppskatta lite skötselråd för avokado.

Till att börja med hittade jag denna på ICA Maxi under en utförsäljning. Jag tog hem, planterade om och stötta upp den med en blom pinne och några klämmor så att den inte hänger för mycket utanför krukan. Den verkar inte vantrivas i min vård men den har inte heller vuxit något på snart två månader. Observera att den inte står riktigt så ljust i vanliga fall som det ser ut som på bilden.
[attachment=54467:P1211_28_08_10.JPG]

Vidare fick jag följande stickling av en pensionär när jag jobbade på ett ålderdomshem i somras. Hon visste inte själv vad den hette men jag kommer ihåg att den hade ganska stora, vita till ljusrosa blommor. Jag planterade den i samma kruka som min Pachira Aquatica. Under flera veckor trodde jag att den skulle dö, men nu verkar det som om den har slagit rot och det har till och med kommit ett skott i mitten smile.gif
[attachment=54469:P1226_28_08_10.JPG]

Till sist:
Jag planterade en avokadokärna i våras (tror det var i mars/april) för att testa om det skulle gå att få upp en planta av den. Sedan åkte jag till Schweiz i en vecka i början av juni. Innan jag åkte syntes det ingenting men när jag kom hem hade det kommit ett långt skott. Sedan märkte jag inte att det hände så mycket mer under den kommande veckan och sedan åkte jag hem till mina föräldrar under en vecka till. Givetvis glömde jag bort att ta med mig den lille och när jag kom tillbaka var skottet(?) torkat och brunt. Men jag beslöt mig för att inte ge upp och tog med mig den hem till mina föräldrar nästa gång jag åkte dit. Den satt kvar i samma jord som tidigare men efter att ha stått på mina föräldrars varma, fuktiga och (mycket!) soliga uterum hela sommaren utan att det syntes någon förändring tänkte jag slänga den. När jag tog upp den ur jorden och delade på kärnan (för att jag ville se hur den såg ut inuti) visade det sig att det hade kommit några skott inuti. Nu är frågan om den kommer att klara sig eller om den är förlorad. Nu är den omplanterad i matjord med lite hönsgödsel i, i en egen lite kruka.
[attachment=54471:P1238_28_08_10.JPG]

Jag uppskattar alla svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Den första bilden ser ut som någon Fatshedera, skottet i Pachiran är Balsamin.
Jultorpet
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-08-2010, 13:32) *
skottet i Pachiran är Balsamin.

Kan vara Lyckliga Lotta kanske? En Impatiens i alla fall.
lalle555
Tack tack, nu vet jag det!
lalle555
Hej igen
När jag planterade lite kärnor och frön i höstas har det förmodligen kommit med några frön med jorden som jag planterade i. Det kom upp ett tjugotal små växter som inte verkade växa speciellt fort så jag lät dem vara kvar i krukan med mangon. Men nu har de börjat ta fart och har vuxit som ogräs(?!). Så jag undrar givetvis var det kan vara för något.
Bladverket har någon ganska svag, egen lukt som påminner om nässla. Hela plantan är 7-8 cm hög och de största bladen är nästan runda och 5 cm stora.

[attachment=59888:P1010_20_04_11.JPG]

Några förslag?
Tack på förhand
officinalis
lalle,
Citronmeliss?
lalle555
Jag har faktiskt tänkt tanken med citronmeliss, men jag tror inte att det är det. Citronmelissens blad växer i par medan bladen på dessa växer ett och ett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon