Full version: Stevia
ScillaLo
Hej!
Jag har idag 2 välmående stevior inte särskilt storvuxna (vet iof inte hur stora dom blir) men helt klart i bra skick (det var dom inte när jag köpte dom).
Nu är frågan!!
Hur klarar jag dom till nästa sommar? Viktigast!
Men som följdfråga... Hur förökar jag dom bäst?

Till saken hör att jag för tillfället bor i lägenhet. Är ett miniväxthus bara för dessa läge att planera för... Växtlampa finns!

Så släng goda råd på mig är ni snälla vill så gärna klara dom!! smiley_small_hug.gif

Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar bara ställa min i ett vanligt fönster i rumstemperatur ingen extra belysning el. dyl. och jag har ändå väldigt dåligt ljus året runt i mina fönster. Jag ger den en skvätt vatten när jorden är torr men så mycket mer gör jag inte. Visst den ser ganska risig ut när våren kommer och man planterar om, men de grönskar ganska snabbt igen.

Min planta sådde jag från köpta frön (OBS! ljusgroende frön)
Jultorpet
Jag hade stevia för några år sedan och tog in några plantor på hösten. De stog ganska svalt och inte så ljust. De fick nog inte tillräckligt med vatten heller och torkade ihop totalt, jag trodde de var stendöda. Fram på våren kom det ändå nya skott ända nerifrån jorden så de verkar tåla en hel del.
Sussie F-Flower
Jag köpte en Stevia tidigt i somras som jag planterade ner i min ros/pionrabatt när den äntligen blev klar, (sent om sider...)

Stevian har vuxit på ganska bra under sommaren, och jag tror, att om du vill ta sticklingar ifrån DIN, så är det på hög tid NU!

Jag tänkte prova att förvara min stevia i min matkällare där tempen håller ca 12-14 gr from dec.
Före, är det betydligt varmare. Då gäller det att vattna lite...

Jag har ingen aning om jag "tänker rätt" men vi kan väl kanske försöka att hålla kontakten under tiden...?

Vi kan väl hjälpa varandra om det är första gången som vi själva provar, samtidigt som vi kan hoppas på att få råd ifrån de som är mer erfarna i ämnet???

smiley_small_hug.gif
Sussie.
Anja Danmark
Ifølge en gartner, som producerer Stevia her i Danmark, kan den ikke lide temperaturer under 15-16 grader... Den kan godt tåle det kortvarigt, men ikke permanent, så jeg har tænkt mig at tage mine ind under kunstigt lys eller i vinduet i løbet af den næste måneds tid, når nætterne i drivhuset bliver lidt for kolde.

Jeg har taget en helt del stiklinger for en måneds tid siden, og de vokser alle fint - de var meget hurtige til at slå rod, så det er bare at gå i gang!

Jeg bruger den blandt andet til at blende i smoothies - hvordan bruger I jeres?

Mvh
Anja

Åsa, mälardalen zon 2
Det stämmer Stevia är lika köldkänslig som basilika så någon längre tid med en temp under +15C gillar de ej, men jag tycker ändå de klarar sig förvånandsvärt bra ute även framåt hösten, det är kanske för att de sakta får vänja sig för även basilikan klarar ju de här kyliga nattemperaturerna vi har haft nu utan några större problem.

Kan lägga till att jag enbart har min planta som dekoration jag gillar inte att dricka sött etc. så jag behöver inga sötningsmedel.
Alexander-VG-zon3
dom kommer från tropiska och subtropiska områden i södra sydamerika. mina har varit ute i nära noll och klarat sig utan problem. jag tror nog att den klarar av lägre än +15c under längre tid. mina egna har flera kalla nätter (under +10c men över +1c) under våren-försommaren och hösten. och mina växer likabra nu när det varit svalt ute som innan i sommar.

basilika tycker jag är mycket känsligare vad gäller att trivas ute än stevia. stevia växer snabbare, bättre och tidigare och längre ute än vad basilika gör. iallafall mina plantor (men jag kanske har väldigt köldtåliga plantor).
Jultorpet
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-08-2010, 09:41) *
Det stämmer Stevia är lika köldkänslig som basilika så någon längre tid med en temp under +15C gillar de ej

Då menar du för att de ska behålla bladen och se bra ut.... elller?
De jag hade inne över vintern stod säkert kallare än i 10-15° under någon köldperiod. Plantorna såg ju som sagt döda ut men roten klarade det utan problem. Det var nog 4-5 krukor åtminstone som jag hade kvar och alla började växa igen på våren.
Nauti
Jag har samma erfarenhet, Stevia fungerar mycket bättre ute än vad basilika gör för mig. Men från vad jag märkt så har båda ett väldigt behov av värme och jag har inte sett mycket till tillväxt hos någon av dem under kyligare perioder. Mina basilikor har jag redan tagit in för de gillade inte alls blåsten på min balkong och steviorna får allt stå ute ett tag till smile.gif
Alexander-VG-zon3
fast mina ser alltid fina ut även när det är svalt. hade för mig att stevia var städsegröna halvbuskar/örter, men det är dom kanske inte ?

mina basilikor har faktiskt inte varit ute på hela året (brukar ha det dock) men stevian är som sagt det har har just nu +6c (lägst +5,4c).

läste faktisk på davesgarden att den odlas i usa i usda zon 8, att den överlevde vintern men frös ner sedan återväxte den till våren. nu är det ju usa klimat, men tydligen får den en var och lång sommar så tål den (verkar det som) rejält kallt.

länk
http://davesgarden.com/guides/pf/go/316/
Alexander-VG-zon3
såhär ser min stevia ut även då det varit kyligt.

[attachment=54535:DSC_2379.JPG]
katah
Mina stevior har fått övervintra på ett frostfri växthus, men tempen är ofta nära nollan där...
Och dom har klarat sig, någon gång har någon dött, men det tror jag mest har handlat om
torka på vårkanten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon