Eva i Skåne
26-01-2004, 17:15
Förra säsongen odlade jag en rad sockerärter och en rad vaxbönor i olika pallkragar. Jag valde låga sorter, fråga mig inte varför

.
Nu undrar jag om man får ut mer av högväxta plantor. Isåfall ska jag såklart köpa sådan frön i år. Tänkte kanske låta dem växa i flätade ställningar, men hur går det då med skuggsidorna?
CallEva på Öland
26-01-2004, 22:15
Hej där i Skåneland!
Du som har nära till Åbergs i Ystad...
Där finns vad du söker plus att de är otroligt kunniga.
Calle som lämnat Ystad för Öland
Vi som inte har nära till Ystad och vill ha Sockerärtor med hög avkastning kan vi få ett sorttips på både goda och med hög avkastning
Eva St
Egentligen så tycker jag att man BORDE få ut mera på de högväxta sorterna. Men när det gäller vaxbönor så tar det lång til för de högväxta att utveckla sig och jag tycker att de "vanliga" låga sorterna ger mera.
Ingrid på Västkusten
27-01-2004, 07:41
På vaxbönssidan är jag benägen att hålla med, de låga ger mera. Däremot så vaffö inte pplantera lite både och så kan man förlänga säsongen med bönor.
Skuggsidan, ja det beror ju lit epå hur det ser ut i Ditt odlingsland. Odlar man på teeepee så har man knappt en skuggsida faktiskt, odlar man på ställning 'rakti upprättstående' så lägg den mer som ett vindskydd för de övriga låga grönsakerna d vs om Du har mest södersol så skal böneriet ligga så lånhgt 'norr' det går. Då får Du ju bönor på södersidan.
Nu behöver man kanske inte ta till värstingslånga bönsorter utan ha halvhöga och då kan man odla dem på ris som man gjorde förr, det fungerar bra tycker jag och skuggar knappt alls.
Runåberg tycker då jag ahr bönsorter som ger bra;
www.runabergsfroer.se
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
27-01-2004, 14:05
Jag håller med Ingrid, helgardera med både höga och låga, gärna även med ärterna. I somras odlade min erfarna svärmor bara höga sockerärter (det brukar gå bra) och hon fick uruselt med ärter medan jag, som sådde både låga och höga, fick en bra skörd.
Åsa, mälardalen zon 2
27-01-2004, 15:23
Håller med om att Runåbergs har bra bönsorter och de har ett ganska brett utbud. Själv köper jag flera sorter och blandar, vill man hålla reda på sorterna kan man ju se till så att alla sorter avviker från varann det finns ju flera olika färger på bönor. Och bönfrö håller hyfsat bra så man måste inte så hela påsen utan man kan använda fröerna ett par år.
Själv odlar jag bönor(störbönor) för det mesta mot altanväggen i år tänker jag plantera några lågväxande sorter framför de höga för att få skörd över en längre tid.
Eva i Skåne
27-01-2004, 19:08
Oooh, vad mycket kloka råd man får här

.
Alltså - höga
och låga bönor och ärter
solkatten
29-01-2004, 08:50
På min altan odlade jag bönor och solen dök inte upp förrän efter lunch.
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...katten&pid=8332Bak i lådan hade jag störbönor och fram sockerärter. Bönorna drog iväg upp i ampeln (ovanför stolarna) där jag också hade bönor!
Kolla in bilderna i mitt album.
EVA, får man ha en estetisk sida av detta, när vaxbönorna växer på
dom höga bambukäpparna är det bara så vackert, jag har en bild i mitt
album från förra sommaren. Det blev massor på sorten "Neckargold"
Hos mig har dom låga sorterna alltid gett mindre, bönorna är inte så stora.
Och i år ska jag testa "Cosse Violette" också på höjden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.