Full version: Ledsen Katsura
Yvonne i Göteborg
Jag är ny är på forumet och har oxå en nyanlagd trädgård.
I den finns en katsura som jag planterade i juni. Den har verkat glad hela tiden fram tills nu.
Nu krullar bladen sig lite, några blad är uttorkade, några blad ser lite fläckiga ut, men den har fått sin sockervaddsdoft nu i dagarna.smile.gif
Någon som kan hjälpa mig vad det kan vara. Den är planterad enligt alla konstens regler, det har regnat en del så den borde fått sin fuktiga jord fast den står i en slänt. Den har blivit utsatt får en hel del blåst.

TACK på förhand
Huggorm
Det räcker inte med regn, man måste hjälpa till och vattna också. Katsuran är ett väldigt törstigt träd, så det gäller den mer än andra träd
Aqvakul
Nyplanterat - kräver x-tra vatten

Katsura - kräver x-tra vatten

Slänt - kräver x-tra vatten

Blåst - kräver x-tra vatten
Yvonne i Göteborg
OK. Den måste få mer vatten omgående förstår jag.
Jag har riktiga fukthål på tomten oxå, även platser där det ibland blir lite vatten stående ett tag-
Tycker ni jag ska flytta den dit??
Satte den där den är idag (entren) för att jag skulle känna doften när vi kommer och går
Ps. tror ni det finns chans att den piggar på sig om jag vattnar varje dag nu?
Huggorm
Den klarar sig säkerligen, men du får nog hjälpa den lite med vattning till våren och sommaren nästa år. Ett par rejäla rotblötor i veckan är bättre än småskvättar varje dag. Då rinner vattnet ner en bit i marken, och den skickar ner rötterna djupare, dit det finns vatten naturligt. Får den bara etablerat sig ordentligt så klarar den även torrare jord, men det kan hända att den behöver lite hjälp vid riktiga torrperioder.
Aqvakul
Riktiga "fukthål", dvs där vattnet blir stående, är det få växter som trivs med.

Vattna rejält en gång i veckan under växtperioden, några år framöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon