Full version: Studentrabatt
Fuwalu
Hej alla!

Helt ny på forumet här, är en 20-åring som om 2 dagar börjar plugga i Lund. Jag bor tillsammans med två andra studenter i en fyra där vi har en ganska stor rabatt på 4x1m ungefär. Jag är rätt intresserad av växter och skulle vilja odla lite allt möjligt, mest för att prova på.

Det som man planterar nu (vårlökar, typ?) är det väl rätt bråttom med, medan jag gissar att man kan vänta ett tag med det övriga. Vad jag skrivit upp hittills är iaf:

Solros
Kattmynta
Vårlökar (har ingen koll här, tulpaner typ?)
Vallmo
Någon slags lilja
Dahlia

Ätbart:
Morötter
Rädisor
Gräslök
Basilika
Rosmarin
Timjan

Jorden är rätt sandig och gissningsvis inte utbytt sedan allt byggdes (runt '70). Går det att odla ändå? Kan man hälla på ny jord ovanpå och hålla tummarna? Var köper jag allt billigast möjligt och vad skulle det kosta? Vill ju gärna att åtminstone någonting ska blomma under hela sommaren, så att det inte står och ser helt kalt ut under vissa veckor.

Tankar? Förslag?

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Angående jorden, köp sån där billig koskit typ 4-5säckar för 100kr och blanda ner det tidigt på våren funkar utmärkt.

Vad det kostar att köpa växter är ju olika beroende på vart man bor i sverige det är inte samma priser över hela sverige, södra sverige är dock ofta billigare än norra när det gäller växter (danmark kan vara ytterligare något billigare men det kostar ju att åka dit med).

Solros: sås tidig vår direkt i marken, man brukar kunna hitta billiga fröpåsar för runt 10-15kr ifall man inte ska ha specialsorter

Kattmynta: Plantor kan planteras både höst och vår, pris gissningsvis 25-40kr/st

Vårlökar: planteras på hösten, det finns många olika sorter och då också många olika priser, +de ligger ofta i förpackningar om 5, 10, 20st, kolla in Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik de har sortimentet i sin webbutik med priser + de har sin butik i Lund.

Vallmo: Vanlig ettårig vallmo direktsås tidigt på våren, runt 10-15kr kan en billig fröpåse kosta ifall man inte ska ha någon specialsort.

Någon slags lilja: (samma som vårlökar + det finns liljor man kan köpa även på våren och plantera)

Dahlia: man köper knölar och fördriver och planterar ut på våren då risken för frost är över (för priser kolla in lilla fiskaregatan)

Ätbart:
Morötter: sås direkt då tjälen går ur marken billiga fröpåsar kostar 10-15kr ifall man inte ska ha specialsorter

Rädisor: samma som morot

Gräslök: Köp planta kostar runt 20-30kr i en trädgårdsbutik och plantera på våren.

Basilika: Billiga fröpåsar kostar runt 15kr, bör förkultiveras inomhus runt feb-mars, fröerna är ljusgroende. Funkar dock ofta bättre att odla i kuka inomhus, på inglasade balkonger etc. än vad de gör planterade i marken.

Rosmarin: köp planta och plantera på våren, kolla runt påsk ofta har matbutikerna bra priser på rosmarinplantor odlade i riktig jord då annars så kan de köpas i trädgårdsbutiker pris runt 25-50kr/st

Timjan: köp plantor i trädgårdsbutiken och plantera vår, pris runt 25-40kr

Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik i Lund
De brukar även ha outletfrö så det kan tänkas att du kan hitta extra billiga fröpåsar hos dem

Fuwalu
Tack för din hjälp Åsa! Mycket lärorikt. smile.gif

Var kan man få tag på sådan jord? Har ingen tillgång till bil.

Kom förresten på att jag gärna odlar någon slags sallad som är god att ha på mackor/i sallader, inte särskilt kryddig utan mest en vanlig sallad helt enkelt. Förslag?
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte vart man shoppar i lund men billig kogödsel på påse brukar hittas i trädgårdsbutiker, bensinmackar, matbutiker under våren. Man bör dock ha bil det är inget man tar under armen och knatar iväg med det är ju stora säckar, men ni kanske träffar någon klasskamrat med bil som kan hjälpa er till våren.

Sallat: är samma råd för som morot och rädisa, vanlig plocksallat brukar vara lättodlat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon