LaPaloma
28-08-2010, 15:33
Jag har skördat min vitlök, Sprint, Thermidrome och Vigor. De har förtorkat på nät och idag skulle jag hänga upp dem inne i vårt uthus för sluttorkning men upptäcker att många av vitlökarna har vita maskar (dock ej Sprint)! Läste att det kunde vara lökfluga/purjolöksmal. Jag har plockat bort de flesta av vitlökarna där dessa maskar har härjat men några har jag försökt rädda genom att ta reda på de klyftor som ser fina ut för direkt konsumtion.
Det jag undrar över är vad detta kan bero på? Jag har köpt utsäde. Kan jag sätta vitlök nu i höst på samma ställe eller måste jag byta odlingsplats?
Åsa, mälardalen zon 2
28-08-2010, 15:39
Låter som purjolöksmal jag har haft problem med dessa något år, malfjärilar flyger och lägger ägg så det kommer inte från utsädet. Man bör ALLTID byta växtplats när det gäller vitlök. Jag brukar inspektera och klippa av blast när jag ser att de är där de går ju in i toppen av blasten och äter sig nedåt så är man tidigt ute räcker det att toppa blasten. Det går bra att ta utsäde från lökarna, bara bryta isär och ta de klyftor malarna inte tuggat på, det finns inga ägg på klyftorna, de läggs ju på blasten.
LaPaloma
28-08-2010, 15:58
Tack för svar! Då ska jag byta växtplats och hålla koll på detta nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.