Ålgryte
Om ett par veckor ska kabel ska grävas ner i rabatten där mina halvsekelgamla rosor står -fear-.gif-fear-.gif

De måste grävas upp men kan kanske sättas ner igen när kabeln är på plats.

Vad ska jag tänka på för att rosorna ska (för)störas så lite som möjligt?ohmy.gif
svennis
Du Kan sätta rosen på samma plats o ny jord är nog bra.
Vänta nu så länge som möjligt att flytta o klippa.
Rötterna är ju det viktigaste..klipp ner hårt, det kommer nya grenar till våren.
Rosen kan stå i vatten några dagar...GOOD luck
Fler synpunkter!!
Ålgryte
Tack Svennis!
Menar du att jag ska klippa ner rötterna eller grenarna confused.gif
Och jag ska vänta till grävskopan kommer innan jag klipper confused.gif
svennis
Mycket rötter är BRA, ta bara bort skadade.
Bra om de kan stå länge o mogna men det går snart bra ändå.
Plantera lite djupt o gör ett sår ovanför okuleringen så bildas nya rotäkta rötter där som kan vara bra.
Gamla rosor som trivs är viktiga att bevara..
Nu är jag tjatig men ibland när man flyttar kan det bli mer än en ros
kerstin z5-6
Du klipper grenarna , inte rötterna, när du grävt upp rosen -gräv djupt! Rosen kan stå i vattenhink i tre dagar minst..passa på att jordförbättra när du sätter tillbaka den.Gödsla ordentligt i vår, vattna rejält vid nyplanteringen ,flera hinkar.
Ålgryte
CITAT (svennis @ 28-08-2010, 18:49) *
Gamla rosor som trivs är viktiga att bevara..
Nu är jag tjatig men ibland när man flyttar kan det bli mer än en ros

Ja, jag misstänker att det är mååånga rosor som jag måste rädda när grävskopan jobbar...
För deras skull har jag tagit ledigt (var = vård av rosor) så jag kan vara med och se till att de mår bra yes.gif
Hoppas att jag sedan kan få dem att trivas igen med den nya jorden runt rötterna rolleyes.gif

Kerstin
Med vad ska jag jordförbättra? Ko-på-påse eller rosgödning? Jag har malt ner buskar och träd, kan jag lägga det runt rosorna när de är omplanterade?
Dag
Men du skal vel ta med så stor jordklump som mulig, og da skal den vel
ikke settes i vann? Du lykkes best om du tar med deg så mye jord og røtter
du bare makter. Å riste av all jorda, tror jeg er en dårligere løsning.
Men du kan gjerne beskjære buskene ned til det halve før flytting.
Dag
kerstin z5-6
Håll dem fuktiga , ja som Dag säjer ju mer jordklump desto bättre går det.
Kopåse är inte så mkt gödning i att det stör invintring, busk klippet tar kväve när det bryts ner och blir sen jord-som ger tillbaka kvävet igen.Om du göder på våren kan du ha klippet som marktäckning
Bassam
Hej KERSTIN

Varför ska Rosen stå i vattenhink i tre dagar minst.

H:Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 29-08-2010, 19:07) *
Hej KERSTIN

Varför ska Rosen stå i vattenhink i tre dagar minst.

H:Bassam

Kan stå, skrev Kerstin - inte skall. Antar att hon menar att Ålgryte kan förvara rosen i en hink med vatten i upp till tre dagar - minst - längre kan gå men inte säkert. Hoppas att jag inte missuppfattat dig, Kerstin?

Eftersom jag inte har trädgård utan balkong med krukor råkar jag ju sällan ut för sådant här. Men, om det gäller en längre tid kan man väl jordslå rosorna? D v s gräva ner dem i en jordhög tätt tillsammans. Vad jag minns funkar det väl t o m att lägga rosorna ner på jord och sedan lägga jord ovanpå rötterna och en bit upp på själva busken och vattna. Kanske inte till våren men några veckor upp till ett par månader borde väl funka. Nu vet jag ju inte om Ålgryte behöver så lång tid på sig men det kan ju vara ett alternativ om det drar ut på tiden.
Ålgryte
CITAT (Kryddan03 @ 29-08-2010, 21:31) *
Men, om det gäller en längre tid kan man väl jordslå rosorna? D v s gräva ner dem i en jordhög tätt tillsammans. Vad jag minns funkar det väl t o m att lägga rosorna ner på jord och sedan lägga jord ovanpå rötterna och en bit upp på själva busken och vattna. Kanske inte till våren men några veckor upp till ett par månader borde väl funka.

Tack för alla råd! Nu är jag förberedd när grävskopan kommer naughty.gif

Odla är fantastiskt smiley_small_hug.gif Vilken kunskap här finns ! thanks.gif

...och jag lär mig mer om hur min vildmark ska tuktas...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon