Söttok06
28-08-2010, 21:15
I min kompost lägger jag växtavfall från odlingslotten blandat med lite kvistar, löv, krukjord och lite hästgödsel. När jag gräver i den längst ner får jag ut jord, men den är full med tunnare rötter, nästa som nystan. Vill ju inte att det ska utvecklas till någon växt som jag kanske råkat slänga i komposten. Vad ska jag göra? Har vänt komposten ett par gånger.
Ska man lägga på något kompostmedel som gör att växterna bryts ner snabbare eller räcker det att vända någon gång till nu på hösten?
Sussie F-Flower
28-08-2010, 21:28
Hur ser bladen ut som kommer från dessa tunna rötter? Alltså själva plantan?
Vilken diameter har "rötterna"?
Gunilla T
29-08-2010, 08:11
Har du något träd i närheten av komposten? Jag tror det är sugrötter från något träd eller buske...
Söttok06
30-08-2010, 08:45
Jag ser inga blad från rötterna utan det är bara som en enda härva av ljusbruna tunna rötter. Till vänster om komposten står ett högt Syrénbuskage. Kan det vara rötter från det som kommit in i komposten?
Kan jag använda komposten med rötterna i. Eller kommer det att komma upp Syrénplantor överallat?
Gunilla T
30-08-2010, 08:55
Alldeles säkert så är det syrenens rötter som letat sig till komposten.
Du behöver inte vara orolig att det börjar växa syrener när du använder kompostjorden, kommer någon tunn rottråd med dör den för den har ingen kontakt med moderplantan. Det inverkar inte heller särskilt menligt på kompostjorden, rötterna tar väl lite fukt och näring men det är ingen större fara.
Låt det bara inte gå för långt med användandet av komposten. Tar du inte va den så kommer det med tiden med största säkerhet växa upp fina syrener i din kompost.
De är duktiga på att sträcka ut sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.