Full version: Ricinfrö
lailaforslund
Hej på er!
Jag undrar om någon vet var man köper ricinfrö.Har letat i några fröfirmor men inte hittat.
Tacksam om någon kan ge ett tips.

Laila unsure.gif
Smed
Ricin från Weibulls

/Smed
Åsa, mälardalen zon 2
Många postorderfirmor säljer Ricin ex. Impecta, Runåbergs, Lindbloms frö m fl.

I en hel del butiker har man kanske inte Ricin i standardsortimentet tror folk blev lite skraja när de förstod att terrorister kan framställa gift ur denna växt.
Anna-C
Tänk om nån kunde berätta hur man får dessa frön att gro också... sad.gif wub.gif

Jag har sandpapprat och blötlagt och ibland inte gjort nåt alls (mer än stoppat i jorden förstås), men inte får jag ricinen till att gro mad.gif

Helt hopplös är jag på sådder - möjligen direktsådd av ringblommor har lyckats nån gång sleep.gif liksom pelargoner smile.gif

Men ricin - icke.....
lailaforslund
Tack för tipset. Har nu beställt frö.
Sen får jag hoppas att jag lyckas få det att gro.

MVH/Laila
Åsa, mälardalen zon 2
Ricin brukar inte vara svårodlad. Den bör förkultiveras. så frön i lucker såjord fukta igenom jorden och sätt en plastpåse över eller ställ i litet drivhus, låt sedan sådden stå varmt ca +20-25C. Det brukar räcka med att börja förkultiveringen 10-12 veckor innan planerad utplantering.
Anna-C
Tack Åsa!
Visst, jag ska försöka i år också - skam den som ger sig! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon