JanBobbo
Hej!

Jag är intresserad av att skapa en lummig och grön känsla på ett ställe i våran frisbeegolfbana i Luleå (zon 5-6). Min tanke var att plantera några klätterväxter som kan växa upp längs björkstammar samt andra stammar och bidra till att göra det grönare och frodigare. Plantan ska vara mångårig och bli frodigare med tiden och får gärna växa upp högt i träden, samt tåla någon smäll. Spontant tänkte jag mig att Gulhumle eller Pipranka kan fungera. Vad har ni för tips?

När planteras dessa plantor och hur mycket skötsel behöver dom för att överleva?

Tacksam för svar!

Gunilla T
Dethär vill du nog inte höra men... att plantera klängväxter runt björkstammar är nog omöjligt. Björken tar allt av näring och fukt och inget annat överlever.

Pipranka är en mycket vacker växt men den behöver lucker och näringsrik jord och inte solgass hela dagarna. Det tar ca tre år innan den sätter fart, de första åren händer det inte så mycket.

Vill du ha klätterväxter så gör lite spaljéer för dem att klänga på.
JanBobbo
CITAT (Gunilla T @ 29-08-2010, 09:37) *
Dethär vill du nog inte höra men... att plantera klängväxter runt björkstammar är nog omöjligt. Björken tar allt av näring och fukt och inget annat överlever.

Pipranka är en mycket vacker växt men den behöver lucker och näringsrik jord och inte solgass hela dagarna. Det tar ca tre år innan den sätter fart, de första åren händer det inte så mycket.

Vill du ha klätterväxter så gör lite spaljéer för dem att klänga på.

Ja du, sanningen svider smile.gif ....Finns det andra träd som klängväxter kan växa runt? Tall eller asp exempelvis?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon