|
Hejsan!
Nu har jag frågor om mitt Kalamondin träd (citrus mitis). Se bild. JAg har också ett litet sådant, (tror att det är samma). Jag har det ute ännu men inatt hade vi +7 grader, skall jag börja ta in den för vintern. Den är full med knopp och vissa har slagit ut. Om jag tar in den slår de ut eller ? Jag har inte tillgång till att förvara den svalt men extra belysning kan jag ha i vanlig rumstemp går det ?Jag vill ha många tips hur jag skall göra för att den skall överleva vintern. djur/ Sandra
Alexander-VG-zon3
29-08-2010, 10:55
Citrus × microcarpa (så heter den nu) - Kalamondin - inga problem att ha den ute nu under hösten det klarar dom. när nätterna börjar gå ner mot +2c 0c, är det dags att ta in den. min egen klarar omställning utan problem från ute till inne.
knopparna kommer slå ut inne, extra ljus är nyckeln till att klara den inne. det är mörkret på vintern dom mår dåligt av inte temperaturen i sig och lite svalka får dom ju ändå ute nu under sensommaren-hösten. alltså ja den kan övervintra i rumstemperatur och under extra ljus.
får den ljus kommer knopparna slå ut, frukten kommer fortsätta att utvecklas och den kommer inte fälla bladen (så mycket). håll dock koll på ohyra bladlöss och sköldlöss är dom väldigt mottagliga för under vintern.
skulle den tappa blad till vintern så har den antingen för varmt, för torrt/för blött, för lite/för dåligt ljus eller ohyra.
när det gäller vattning så låt den torka upp några dagar och sedan vattna den igen. men inte för mycket.
CITAT (flaxss @ 29-08-2010, 12:55)  Citrus × microcarpa (så heter den nu) - Kalamondin - inga problem att ha den ute nu under hösten det klarar dom. när nätterna börjar gå ner mot +2c 0c, är det dags att ta in den. min egen klarar omställning utan problem från ute till inne.
knopparna kommer slå ut inne, extra ljus är nyckeln till att klara den inne. det är mörkret på vintern dom mår dåligt av inte temperaturen i sig och lite svalka får dom ju ändå ute nu under sensommaren-hösten. alltså ja den kan övervintra i rumstemperatur och under extra ljus.
får den ljus kommer knopparna slå ut, frukten kommer fortsätta att utvecklas och den kommer inte fälla bladen (så mycket). håll dock koll på ohyra bladlöss och sköldlöss är dom väldigt mottagliga för under vintern.
skulle den tappa blad till vintern så har den antingen för varmt, för torrt/för blött, för lite/för dåligt ljus eller ohyra.
när det gäller vattning så låt den torka upp några dagar och sedan vattna den igen. men inte för mycket. Tack för svaret en fråga till, hur många timmars ljus om dagen skall den ha? och vilka tider? Föresten glömde fråga om olivträdet gäller det samma där det är ungefär lika stort? Tack på förhand
Alexander-VG-zon3
29-08-2010, 20:20
mina citrusar (tror jag) att dom hade 16timmar tänt. eller runt 15-18timmar. jag höjer och sänker antalet under årstiderna.
samma för oliven. ska den står varmt på vintern trivs den med mycket extra ljus (även om den kan klara sig utan).
jag har lyset tänt på morgonen (ca kl 4-6) till kvällen (ca kl 21-23). start okt-nov och slut i mars nånting.
fuchsian
30-08-2010, 12:50
Hej Flazss,
Nu är jag här igen med min fråga. köppte ett olivträd i våras, och antagligen bommade den eller hade gort det, men det blev risigt så jag klippte bort dessa. Kanske fel av mig, men maken ville ha sitt olivträd. Den är i växthuset och det har vuxit upp en jättefin topp med friska och fina blad. Verkligen en liten sötnos! Jag har haft vanlig gödning på den, samma som till pelargoner, kanske fel? Vad gör jag med den under vintern? Den står i en vanlig kruka.
Jag skulle vilja ha citrus, men något som inte är så surt och inte alltför känslig sort till en nybörjare, Har du tips, så tacksam för råd. ...fuchian...
Alexander-VG-zon3
30-08-2010, 15:08
oliver tål hård beskärning så det är nog ingen fara, vanlig planteringsjord eller krukväxtjord av hög kvalité funkar bra till oliver, lika så vanlig näring funkar. dom övervintras svalt och frostfritt och extraljus har den varit ute under sensommaren-hösten kan den också övervintras i rusmtemp men då blir extra ljus ännu viktigare (även om den kan klara sig utan men blir risig och lite vissen och är mer mottaglig för ohyra).
det är ju svårt att säga vad man tycker är surt och inte surt, själv tycker jag kumquat är ganska goda och inte så farligt sura medan andra inte kan äta dom alls.
annars är ju citron och kumquat och kalamondin ganska lättskötta, men ger ju inte så söta frukter (dock blir dom goda i marmelad).
mandarin och apelsin har ju sötare frukter, en del sorter kan dock få dålig fruktsättning här. vill övervintras under mycket ljus (speciellt mandarinen, apelsin tål lite mer mörker).
de flesta citrusar vill ha lucker men näringsrikjord me dlågt ph. övervintras ljust och svalt (varmare vinter mer ljus behövs). odlas ute under den frostfriaperioden (avhärdas först).
CITAT (flaxss @ 30-08-2010, 17:08)  oliver tål hård beskärning så det är nog ingen fara, vanlig planteringsjord eller krukväxtjord av hög kvalité funkar bra till oliver, lika så vanlig näring funkar. dom övervintras svalt och frostfritt och extraljus har den varit ute under sensommaren-hösten kan den också övervintras i rusmtemp men då blir extra ljus ännu viktigare (även om den kan klara sig utan men blir risig och lite vissen och är mer mottaglig för ohyra).
det är ju svårt att säga vad man tycker är surt och inte surt, själv tycker jag kumquat är ganska goda och inte så farligt sura medan andra inte kan äta dom alls.
annars är ju citron och kumquat och kalamondin ganska lättskötta, men ger ju inte så söta frukter (dock blir dom goda i marmelad).
mandarin och apelsin har ju sötare frukter, en del sorter kan dock få dålig fruktsättning här. vill övervintras under mycket ljus (speciellt mandarinen, apelsin tål lite mer mörker).
de flesta citrusar vill ha lucker men näringsrikjord me dlågt ph. övervintras ljust och svalt (varmare vinter mer ljus behövs). odlas ute under den frostfriaperioden (avhärdas först). Hej Flaxss! När skall man beskära olivträden, våren eller hösten? Har ju ett ganska stort som har stått ute i sommar. Tar nu in det. Vilka citrusar är subtropiska och vilka är tropiska. Jag har vanliga citronträd som jag sått från färska kärnor från citron vart hör de? Grape har jag sått färska från frukt och mandarin och Mineola vart hör de? och vanlig apelsin vart hör de? Nu har jag mycket frågor =)
Alexander-VG-zon3
02-09-2010, 13:54
CITAT (djur7 @ 02-09-2010, 13:13)  Hej Flaxss! När skall man beskära olivträden, våren eller hösten? Har ju ett ganska stort som har stått ute i sommar. Tar nu in det.
Vilka citrusar är subtropiska och vilka är tropiska. Jag har vanliga citronträd som jag sått från färska kärnor från citron vart hör de? Grape har jag sått färska från frukt och mandarin och Mineola vart hör de? och vanlig apelsin vart hör de? Nu har jag mycket frågor =) jag uppdatera nyss min sida där jag skriva vilka som är vilka. http://flaxss.webs.com/sktselrd.htmkom på det i en annan tråd att det är ju bra om jag skriver så att man vet jag jag pratar om. annars bara skriver jag på. olivträd kan du klippa under hösten eller under våren. toppa in långa skott och rensa ur i kronan och ta veck det som är dött och skadat. alla dina är subtropiska, apelsin är dock båda och grapefrukt också båda. tål lite kyla men kan ändå trivas utan kyla ja mycket beror på sort och omständigheterna. är det frösådder så brukar dom tåla lite mer kyla än köpa varianter av grapefrukt och apelsin.
CITAT (flaxss @ 02-09-2010, 15:54)  jag uppdatera nyss min sida där jag skriva vilka som är vilka. http://flaxss.webs.com/sktselrd.htmkom på det i en annan tråd att det är ju bra om jag skriver så att man vet jag jag pratar om. annars bara skriver jag på. olivträd kan du klippa under hösten eller under våren. toppa in långa skott och rensa ur i kronan och ta veck det som är dött och skadat. alla dina är subtropiska, apelsin är dock båda och grapefrukt också båda. tål lite kyla men kan ändå trivas utan kyla ja mycket beror på sort och omständigheterna. är det frösådder så brukar dom tåla lite mer kyla än köpa varianter av grapefrukt och apelsin. TACKAR för svaret. Jag skall genast gå in på din hemsida och läsa. Jag är mycket tacksam för dina kunskaper, Tack än en gång. mvh Djur7 på Åland
fuchsian
02-09-2010, 18:41
CITAT (flaxss @ 30-08-2010, 15:08)  oliver tål hård beskärning så det är nog ingen fara, vanlig planteringsjord eller krukväxtjord av hög kvalité funkar bra till oliver, lika så vanlig näring funkar. dom övervintras svalt och frostfritt och extraljus har den varit ute under sensommaren-hösten kan den också övervintras i rusmtemp men då blir extra ljus ännu viktigare (även om den kan klara sig utan men blir risig och lite vissen och är mer mottaglig för ohyra).
de flesta citrusar vill ha lucker men näringsrikjord me dlågt ph. övervintras ljust och svalt (varmare vinter mer ljus behövs). odlas ute under den frostfriaperioden (avhärdas först). Tack Flaxss för dina råd. Ska ta in makens ögonsten (olivträdet) och sen börja se efter frö till olika citrus. Är kalamondin lätt att hitta på grönfoderdiskarna på dom stora mataffärerna? Tanken var att ha snygga och tåliga citrus, men att äta är nog inte huvudsaken, har tittat på bilder i forumet av andras växter och det börjar klia i fingrarna krrrrrrrrr...... fuchian.
Alexander-VG-zon3
02-09-2010, 19:11
CITAT (djur7 @ 02-09-2010, 19:09)  TACKAR för svaret. Jag skall genast gå in på din hemsida och läsa. Jag är mycket tacksam för dina kunskaper, Tack än en gång.
mvh
Djur7 på Åland tack för snälla ord  CITAT (fuchian @ 02-09-2010, 19:41)  Tack Flaxss för dina råd. Ska ta in makens ögonsten (olivträdet) och sen börja se efter frö till olika citrus. Är kalamondin lätt att hitta på grönfoderdiskarna på dom stora mataffärerna? Tanken var att ha snygga och tåliga citrus, men att äta är nog inte huvudsaken, har tittat på bilder i forumet av andras växter och det börjar klia i fingrarna krrrrrrrrr...... fuchian. kalamondin hittar man inte så ofta till salu i matbutikerna. däremot finns ju kumquat, apelsin, mandarin, clementin, grapefrukt, citron att hitta och dom gror oftast till 100%, kan sås åretrunt även om våren är bättre. har du möjlighet till extraljus och ca 20-25garder så är det inga problem att dra upp citrus plantor nu. dock får du ju vänta länge på blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|